کد خبر: 625427
تاریخ انتشار :

عوارض وحشتناک و باورنکردنی نوشابه !

نوشابه به عنوان یکی از نوشیدنی‌ های رایج اما بسیار زیان آور برای بدن با اقبال زیادی مواجه است اما باید بدانید مصرف این نوشیدنی مضر صدمات فراوانی به بدن می رساند.

عوارض وحشتناک و باورنکردنی نوشابه !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

متاسفانه مصرف نوشابه‌های مختلف بطور فزاینده در میان مـردم دنیا بخصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند رواج پیدا کرده است اما آیـا افرادی که با علاقه این نوشیدنی سمی را مصرف می‌کنند از عوارض و خطرات آن خبرند؟

باید بدانید یک واقع تلخ در مورد نوشابه‌ها این است که به آنها عمدا کافئین افزوده می‌شود تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف کنندگان خود کنند و این کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار نسبت به دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای سریع تر جذب بدن می‌شود.

هر ایرانی 42 لیتر نوشابه می‌خورد!

به طور متوسط ایرانی‌ها حدود ۴۲ لیتر نوشابه در سال را می‌نوشند که این آماری عجیب و وحشتناک است.وحشتناک بودن این آمار در جایی روشن می‌شود که بدانیم مصرف متوسط نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و هر ایرانی به طور متوسط ۴ برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می‌کند.

برخی افراد پا را فراتر از نوشیدن به صورت تفریحی گذاشته و بیشتر از آب نوشابه می‌خورند و برخی حتی آب را به طور کامل کنار گذاشته و فقط نوشابه می‌نوشند. قند بالا، شیرینی‌های مصنوعی، کافئین، فروکتوز بالا و ... دلایل مضر بودن نوشابه است.

چه موادی در نوشابه وجود دارد؟

وقتی صحبت از نوشابه می‌شود، مقدار شکر و افزودنی‌های نوشابه چنان زیاد است که باعث می‌شود  به این نتیجه برسیم که مصرف متعادلی در نوشابه وجود ندارد؛ به خصوص این که بطری‌های ما حداقل ۳۰۰ سی سی نوشابه در درون خود دارند و همین نوشابه‌ها گاهی در سایز‌های بزرگتر نیز مصرف می‌شوند.

1. قند بالا

یک بطری نوشابه به طور متوسط شامل ۱۰ قاشق چایی خوری شکر است. این مقدار شکر به خصوص در مایعات باعث افزایش سریع قند خون می‌شود که نتیجه آن ایجاد واکنش انسولینی در بدن است.در بلند مدت همچنین افراد به سبب استفاده از نوشابه ممکن است شاهد بیماری دیابت و یا مقاومت به انسولین باشند.

شرکت‌های تولید کننده نوشابه بیشترین مصرف کنندگان شکر در جهان هستند. بدتر از همه این‌ها این است که قند موجود در نوشابه‌ها در قالب شربت ذرت با فروکتوز بالا ارائه می‌شوند.

۲- فسفریک اسید

نوشابه دارای فسفریک اسید است که در توانایی بدن در جذب کلسیم تداخل ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد پوکی استخوان، کرم خوردگی دندان و نرمی استخوان ‌شود. فسفریک اسید همچنین با اسید معده در تماس قرار می‌گیرد و گوارش را کند می‌کند و جذب مواد غذایی را با مشکل مواجه می‌سازد.

۳- شیرینی‌های مصنوعی

در تولید نوشابه از آسپارتام به عنوان قند استفاده می‌شود که می‌تواند بدتر و زیان آورتر از قند باشد. این نوع شیرینی مصنوعی تقریبا با صدها مشکل سلامتی گوناگون از جمله تشنج، ام اس، تومور مغزی، دیابت و اختلالات عاطفی مرتبط است.این نوع شیرینی در گرما به متانول تبدیل می‌شود و سپس به فرمالدهید و اسید فرمیک تبدیل می‌شود.

مصرف نوشابه احتمال ابتلا به سندروم نشانگان سوخت و سازی بدن را افزایش می‌دهد که این سندروم ‌باعث افزایش چاقی، افزایش قند خون و افزایش کلسترول می‌شود.

نوشیدنی‌هایی هستند که از شیرینی استویا بهره می‌گیرند و خطر کمتری دارند اما باز هم استفاده از این نوع نوشیدنی‌ها را به جای استفاده از آب ساده و یا نوشیدنی‌های سالم تر پیشنهاد نمی‌کنیم.

۴- کافئین بالا

بیشتر نوشابه‌ها دارای کافئین هستند که می‌تواند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان، تومور سینه، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا و مشکلات دیگر شود.

۵- آب نامرغوب

یکی دیگر از مضرات نوشابه به آب نامرغوب آن باز می‌گردد. آبی که از آن در تولید نوشابه‌ها استفاده می‌شود دارای کلر، فلوراید و نیز مقادیری از مواد سنگین است.

۶- چاق شدن

 در هر وعده نوشابه که روزانه مصرف می‌شود خطر ابتلا به چاقی ۱.۶ برابر افزایش می‌یابد.

۷- فروکتوز اضافی

نوشابه دارای مقادیر زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا است و همانگونه که از اسمش پیداست از ذرت نشأت می‌گیرد. بیشتر این ذرت‌ها حاصل اصلاح ژنتیکی هستند و هیچ تحقیق بلند مدتی درباره سلامت اصلاح ژنتیکی انجام نشده است. دلیل آن این است که به طور کلی اصلاح ژنتیکی محصولات زراعی از دهه ۱۹۹۰ آغاز گشته است. همچنین در روند تولید شربت ذرت با فروکتوز بالا ردپایی از جیوه دیده می‌شود. جیوه یک فلز سنگین است که می‌تواند مسبب مشکلات گوناگون در سلامت افراد شود.

۸- فقر مواد غذایی مفید

در واقع هیچ ارزش غذایی در نوشابه وجود ندارد. نوشابه نه تنها تأثیرات وحشتناکی بر روی بدن می گذارد بلکه هیچ رد پایی از هیچ گونه تأثیر مثبتی در آن دیده نمی‌شود؛ نوشابه یک ماده غیر طبیعی است که به بدن آسیب می‌رساند.

۹- کاهش آب بدن

اگرچه نوشابه ممکن است باعث ایجاد حس تازگی شود اما به سبب حجم بالای شکر، سدیم و کافئینی که داراست آب بدن را کاهش می‌دهد. استفاده از نوشابه در بلند مدت می‌تواند باعث کاهش آب بدن به صورت مزمن شود. نوشابه به سبب حجم بالای شکر، سدیم و کافئینی که داراست آب بدن را کاهش می‌دهد.

۱۰- مضر برای دندان‌ ها

مصرف نوشابه به طور طبیعی باعث بزرگ شدن پلاک دندان می‌شود که نتیجه آن کرم خوردگی دندان و نیز ایجاد مشکلاتی در لثه است.

مضرات و عوارض جبران ناپذیر مصرف نوشابه

1. نوشابه می‌تواند منجر به کاهش عملکرد کلیه شود.

2.نوشابه ریسک ابتلا به دیابت را بالا می‌برد؛میزان بالای شکر در نوشابه باعث فشار پانکراس می‌شود و به طور بالقوه آن را ترک می‌کند و نمی‌تواند نیاز بدن به انسولین را حفظ کند. نوشیدن یک یا دو نوشیدنی قندی روزانه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 25 درصد افزایش می‌دهد. 

3.قوطی‌های نوشابه با «بی پی ای» پوشیده می‌شود؛ قوطی نوشابه حاوی «بی پی ای» است که از بیماری‌های قلبی گرفته تا چاقی و مشکلات تولید مثل ارتباط دارد.

4. نوشابه باعث خشکی بدن می‌شود؛کافئین ادرار آور است و تولید ادرار را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود بیشتر ادرار کنید. وقتی سلول‌های بدن خشک می‌شوند، به سختی مواد مغذی را جذب می‌کنند و همچنین برای بدن دشوار می‌شود تا مواد زائد را از بین ببرند.

5. نوشابه سرطان زاست. رنگ کاراملی نوشابه با سرطان‌ها مرتبط است؛ رنگ قهوه‌ای مصنوعی در نوشابه فرآیندی شیمیایی است که از شکر سوخته درست نشده است. به وسیله واکنش قند با آمونیاک و سولفیت زیر فشار بالا و دما درست شده است؛ در نتیجه مصرف نوشابه موجب سرطان می‌شود؛ضمن اینکه رنگ کاراملی در نوشابه به مسائل عروقی مرتبط است.

6.نوشابه کالری زیادی دارد ؛ یک بطری 20 اونس نوشابه حاوی 17 قاشق چای خوری شکر و 240 کالری و عاری از هر ارزش غذایی است. متوسط حدود یک ساعت پیاده روی برای سوزاندن 240 کالری در نوشابه 20 اونسی لازم است.

7.نوشابه خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد. هر نوشابه یا نوشیدنی‌های قندی که روزانه مصرف می‌شود احتمال چاقی را بیش از 60 درصد را افزایش می‌دهد. نوشیدنی‌های دیگر به مشکلات سلامتی کودکان نیز مرتبط هستند؛ در نتیجه مصرف نوشابه باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود.

8.نوشابه خطر بیماری‌های قلبی در مردان را افزایش می‌دهد؛ هر نوشابه که روزانه مصرف می‌شود، خطر بیماری قلبی را تا 20 درصد در مردان افزایش می‌دهد.

9.اسید در نوشابه مینای دندان را از بین می‌برد.

10.نوشابه حاوی مقدار زیادی شکر است؛میانگین 20 اونس نوشابه معادل با 17 قاشق چای خوری شکر است؛ در نتیجه نوشابه شکر بسیار زیادی دارد و برای دندان و سلامت کلی بدن خوب نیست.

11.نوشابه حاوی قندهای مصنوعی است؛  در حالی که بسیاری از مردم شکر مصنوعی را برای مصرف کالری پایین انتخاب می ‌کنند. قند مصنوعی به بیماری‌های متعدد از جمله سرطان مرتبط است.

12.نوشابه سطح کلسیم را کاهش می‌دهد؛ نوشابه‌ها حاوی فسفریک اسید هستند و مقادیر زیادی از کلسیم استخوان را کاهش می‌دهد.

13.نوشیدن نوشابه متابولیسم را تغییر می‌دهد و مانع از کاهش وزن می‌شود.

14.نوشیدن بیشتر از یک نوشابه روزانه خطر بیماری قلب ،سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد.

15. نوشابه رژیم کاهش وزن شما را مختل می‌کند. 

16. خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد؛ نوشابه ها و هر نوشیدنی شیرین دیگر به بیماری کبد چرب مرتبط است.

17.نوشابه‌ها حاوی مهار کننده‌های قارچی هستند؛آنها بنزوات سدیم یا بنزوات پتاسیم دارند و در تمام نوشابه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

18.نوشابه‌ها باعث آسم می‌شوند؛ نتیجه تحقیقات ثابت کرده است مصرف نوشابه باعث آسیب به ریه و افزایش ریسک ابتلا به آسم می‌شود.

19.نوشابه با سردرد ارتباط دارد؛سردرد هم یکی دیگر از عوارض نوشیدن نوشابه است.

20. فشار خون بالا از عوارض جدی دیگر نوشابه است؛از آنجا که یکی از عوارض جانبی رژیم غذایی، افزایش وزن است، فشار خون بالا می‌تواند از عواقب آن باشد؛ همچنین شامل مقدار زیادی سدیم است که می‌تواند سطح فشار خون را افزایش دهد. تنها در یک قوطی نوشابه، 57 میلی گرم سدیم وجود دارد.

منبع: فارس

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها