کد خبر: 628829
تاریخ انتشار :

​ژن ویروسی ایران اژدهایی در برابر دلتا و لامبدا/ سرماخوردگی معنا ندارد

شروین شکوهی با اشاره به اینکه غیر از ویروس دلتا و لامبدا اگر می توانستیم ژن ویروس ایران را جدا کنیم قطعا ژنی مانند اژدها در مقابل سایر ویروس ها داشتیم، گفت: در یک ماه گذشته از نظر بیماری ایران جز یکی از 5 کشور اول بوده است و زمانی که بیشترین انتقال باشد قطعا بیشترین جهش و تغییر به وجود می آید.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان  گفت: حتی با تعطیل کردن کشور نیز شاهد این هستیم که جاده های شمال کشور چقدر شلوغ شده است. انگار مردم نمی فهمند و مسئولیت اجتماعی بلد نیستند. همچنین به این فکر نمی کنند که اگر بیمار شوند چند نفر را قربانی می کنند و حتی در این حین جان افرادی گرفته می شود.

او افزود: برای کنترل پیک بیماری مهم ترین چیز درحال حاضر کار کردن بر روی شعور و فرهنگ مردم است؛ مردم باید متوجه باشند که برای جمع کردن بیماری نیازمند همدلی اجتماعی هستیم.

شکوهی با بیان اینکه در پیک بیماری سرکار رفتن و نان درآوردن یک مسئله است و از طرفی رستوران رفتن، مسافرت رفتن با هواپیما، عروسی رفتن، مراسم سینه زنی رفتن و... مسئله ی دیگری است، ادامه داد: رعایت کردن چنین نکاتی واقعا با مردم است و دولت اجباری در این خصوص نداشته است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان گفت: جامعه و دیگران باید برای تک تک مردم مهم باشند، در مقابل نیز مرگ و میر مردم و شرایط پرسنل درمان را باید درک کرد.

توصیه اکید یحیی در شرایط قرمز

او با بیان اینکه اگر سطح قابل قبولی از فرهنگ و تمدن را نداریم باید زور بالای سر ما باشد، ادامه داد: متاسفانه فشار سیستم و مسئولان به مردم برای خانه ماندن و رعایت فاصله ی اجتماعی، ماسک زدن  و...  به مسائل فرهنگی و اقتصادی گره خورده است چرا که ما می دانیم در تحریم هستیم و به دلیل فشارهای مالی دولت نمی تواند به کسانی که در خانه می مانند غرامت دهد.

شکوهی گفت: تلاش کردیم فاصله گذاری های اجتماعی در مراسم های عزاداری با چند دستور العمل رعایت شود اما در حال حاضر چیزی برعکس این امر را مشاهده می کنیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به اینکه سه روز از زمان تعطیلی این چند روزه ، تعطیل بود و از تعطیلی ها برای جلوگیری از سفر رفتن امر خوبی است، افزود: تعطیلی سراسری کشور و کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه عمومی می تواند موثر باشد اما در مقابل بسیار زمان کمی است.

او با بیان اینکه غیر از ویروس دلتا و لامبدا اگر می توانستیم ژن ویروس ایران را جدا کنیم قطعا ژنی مانند اژدها در مقابل سایر ویروس ها داشتیم، گفت: در یک ماه گذشته از نظر بیماری ایران جز یکی از 5 کشور اول بوده است و زمانی که بیشترین انتقال باشد قطعا بیشترین جهش و تغییر به وجود می آید.

شکوهی تصریح کرد: مشاهده می کنیم که مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن کمتر توجه می کنند؛ همچنین مردم فکر می کنند در حال حاضر خطرناک ترین جای دنیا، بیمارستان هاست اما باید بگویم خطرناک ترین جای دنیا رستوران هاست.

او با بیان اینکه من در بیمارستان هم به همکاران خودم مکررا تذکر می دهم که ماسک خود را درنیاورید در مقابل نیز مردم در این مورد رعایت حداقلی دارند، گفت: اگر می شد در این 6 روز نیروی انتظامی رستوران و پاساژ ها را ببندد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان افزود: در دو پیک قبلی که رستوران ها بسته شد مشاهده می کردیم که 40 درصد از این رستوران دار ها از در پشتی مغازه خود، مشتری را به داخل مغازه می فرستادند در این شرایط شاید بگوییم آنکه مغازه اش را باز می کند میخواهد کسب درآمد داشته باشد، اما در مقابل رفتار آن کسی که به رستوران می رود را چگونه می توان توجیح کرد.

شکوهی ادامه داد: با تعطیلی سراسری باز هم می دانیم که مردم پروتکل ها را رعایت نمی کنند، و نمونه آن هم می توان به وضعیت کنونی جاده ها استناد کرد.

او با اشاره به اینکه توقع می رود دولت برای کنترل بیماری در این تعطیلی به حرف هایی که زده است عمل کند و نگذارد رستوران ها و پاساژ ها باز شود، گفت: ویروس جدید در فضای باز هم منتقل می شود و متاسفانه در عکس ها و فیلم هایی که از مراسم عزاداری منتشر می شود، می بینیم که در فضای بسته بدون هیچ گونه استفاده از ماسک تجمع هایی شکل گرفته است.

او تصریح کرد: این تعطیلی 6 روزه شاید کمی از بالا رفتن وحشتناک بیماری کمتر کند. فکر می کنیم این سیستم منتظر یک معجزه مانند معجزه پیک های قبلی است چرا که در پیک های قبلی هم با یک معجزه پیک پایین آمد و در نهایت عَملی عِلمی در این خصوص انجام نشد.

شکوهی گفت: متاسفانه این ویروس کوتاه بیا نیست. همچنین این ویروس قدرت انتقالش را بالا برده است و می بینیم که مردم کمتر از سال گذشته پروتکل ها را رعایت می کنند و همدل بودند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان تأکید کرد: قدرت سرایت بیماری به افراد مختلف مانند قبل است و اینکه می گویند در کودکان قدرت سرایت بیشتر است، آنطور نیست چرا که زمانی که چرخه انتقال ویروس زیاد می شود به کودکان هم این امر سرایت می کند.

شکوهی با اشاره به اینکه مرگ و میر کودکان زیاد نیست و با قبل فرقی نکرده است، افزود: تعداد بیماران مبتلا خیلی بیشتر از آماری است که اعلام می کنند. همچنین من به شخصه به صورت سرپایی هفته ای نزدیک 400 مریض را می بینم که نزدیک به 250 نفر آن ها را تست نمی فرستم چرا که اگر واقعا بیمار هستند، می توانند دیگران را بیمار کنند.

او ادامه داد: همچنین بسیاری از تست های منفی کاذب است و فرد بیمار با علائم کرونا و بیماری قرنطینه نمی شود و دیگران را نیز بیمار می کند و چنین افراد مبتلایی در آمار گنجانده نمی شوند و عدد بیماران با تست مثبت خیلی بیشتر از واقعیت است.

او گفت: کلمه سرماخوردگی دیگر معنایی ندارد و اینکه برخی افراد اذعان می کنند که سرما خوردند چرا که جلوی کولر خوابیدند یا آلرژیشان عود کرده است، اشتباه است و دیده می شود که چنین افرادی، افراد دیگری را نیز آلوده کرده اند.

شکوهی گفت: 40 درصد افرادی که به ما مراجعه می کنند می گویند فکر می کنیم که سرما خوردیم یا دیگر پزشکان گفتند که بیماری شما سرماخوردگی است اما باید بگوییم که همه ی این موارد کرونا است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان افزود: جریان تست برای ما تبدیل به معضلی شده است،50 درصد تست در بهترین شرایط مثبت می شود و افرادی که تستشان منفی می شود در جامعه رفت و آمد می کنند. من بسیاری از بیماران را برای تست ارجاع نمی دهم چرا که اگر با علائم کرونا تستشان منفی شود در جامعه رفت و آمد می کنند و می توانند افراد زیادی را مبتلا کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها