کد خبر: 630387
تاریخ انتشار :

اگر سگ دارید، مراقب کیست هیداتیک در بدن خود باشید

دامپزشکی استان همدان از واکسیناسیون ۷۰۰۰ قلاده سگ صاحبدار در پنج ماهه امسال علیه هاری خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر محمود رضا رسولی اظهار کرد: طیف وسیعی از بیماری مشترک بین انسان و حیوانات وجود دارد که مردم باید تمامی الزامات بهداشتی را رعایت کنند تا گرفتار بیماری مشترک بین انسان و حیوانات نشوند.

وی افزود: یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان حیوان، هاری بوده که در این راستا سگ‌های صاحبدار نیز علیه هاری واکسینه می‌شوند چرا که بیشتر گزش‌ها از طریق سگ‌های صاحبدار به وقوع می‌پیوندد.

دکتر رسولی با بیان اینکه طیف وسیعی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات وجود دارد، تصریح کرد: یکی از این بیماری‌ها که مشترک بین سگ و انسان بوده کیست هیداتیک است که انگل این بیماری در روده سگ به‌صورت کرم نواری زندگی می‌کند و تخم‌های این انگل با مدفوع سگ دفع می‌شود و در بدن میزبان کسیت هیداتیک ایجاد می‌کند.

دکتر رسولی ادامه داد: در صورتیکه دام، تخم‌های این سگ را به همراه علف بخورند در بدنشان کیست ایجاد می‌شود که این کیست‌ها در کبد حیوان کیست ایجاد می‌کنند و در صورت ذبح دام کبد حیوان باید دور ریخته شود.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان یادآور شد: در صورت ایجاد کیست هیداتیک در بدن انسان نیاز به جراحی دارد و تنها راه درمان آن جراحی است، بنابراین این‌گونه بیماری‌ها در صورت عدم رعایت الزامات بهداشتی خطرات جانی برای انسانها به دنبال دارد.

وی به وجود کک، شپش و سیر مصادیق بر روی سطوح بدن سگ اشاره کرد و گفت: اگر الزامات بهداشتی رعایت نشود این موجودات که بر روی سطح مو و پوست سگ‌ها زندگی می‌کند مشکلاتی را برای انسان‌ها ایجاد می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها