کد خبر: 631653
تاریخ انتشار :

آیا ابتلا به کرونا در زمان تزریق واکسن بر کارایی واکسن تاثیر می‌گذارد؟

در حالی که هیچ مطالعه قطعی در مورد میزان موثر بودن واکسن در صورت استفاده از آن در زمان ابتلا به کووید -۱۹ انجام نشده است، اما دکتر مارلین مک کی می‌گوید که ممکن است منجر به بدتر شدن علائم و یا کاهش تعداد آنتی‌بادی‌ها شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 موسسه ملی بیماری‌های واگیردار، بخشی از خدمات آزمایشگاهی سلامت ملی افریقای جنوبی تصمیم گرفته است که بین دوز اول و دوم واکسن فایزر فاصله ۴۲ روزه قرار دهد، به‌طور معمول دو هفته پس از واکسیناسیون طول می‌کشد تا بدن در برابر کووید-۱۹ ایمنی ایجاد کند.

مک کی، مدیر مرکز پزشکی رودپورت افریقای جنوبی اظهار کرد: هیچ مطالعه قطعی در مورد تاثیر واکسن در صورت استفاده از واکسن در زمان ابتلا به کووید ۱۹ انجام نشده است.

وی گفت: تزریق در این زمان منجر به بدتر شدن علائم می‌شود زیرا بدن شما سعی می‌کند با ویروس مبارزه کند در حالی که توسط واکسن نیز تحریک می‌شود به همین دلیل ممکن است شما سریعتر بهبود یابید چون واکسن با بدن برای ایجاد آنتی‌بادی‌های بیشتر همکاری می‌کند و یا ممکن است منجر به تولید تعداد کمتری از آنتی‌بادی‌ها شود.

وی افزود: احتمالا مهم نیست که واکسن را بدون اینکه بدانید به کووید -۱۹ مبتلا هستید دریافت کنید، به خصوص اگر بدون علامت هستید اما اگر علامت‌دار هستید منتظر بمانید تا بهتر شوید همچنین اگر در معرض فردی با کووید -۱۹ قرار گرفته‌اید نیز بهتر است منتظر بمانید.

کمیته مشورتی وزیران توصیه کرد: کسانی که در فاصله بین دو دوز واکسن به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند حداقل ۳۰ روز منتظر بمانند تا دوز دوم خود را دریافت کنند.

دکتر نولوتهاندو نماتسورانی، رئیس مرکز برتری بالینی دردیسکاوری هلث گفت: مدت زمان انتظار ممکن است از ۴۲ روز توصیه شده توسط وزارت بهداشت ملی به مدت ۳۰ روز کاهش یابد.

دکتر گرت کانتور اظهار کرد: واکسیناسیون در هنگام ابتلا به کووید -۱۹ به احتمال زیاد به شما در غلبه بر عفونت کمک نمی‌کند.

وی گفت: واکسن در مراحل اولیه محافظتی نیست، ایجاد ایمنی ناشی از واکسن هفته‌ها طول می‌کشد و واکسیناسیون یک فرد آلوده کمک نمی‌کند تا بر عفونت ایجاد شده غلبه کند.

من نمی‌دانم که آیا واکسیناسیون در این زمان ایمنی بدن شما را در کل پایین آورد یا خیر. شک دارم و ممکن است بدون مطالعه وسیع به دلیل میزان متغیر بودن روند بیماری در افراد مختلف بتوان نتیجه‌ای را اعلام کرد.

وی ادامه داد: واکسن بی‌خطر است، مهم نیست چه زمانی آن را تزریق می‌کنید. نکته کلیدی که باید مورد تاکید قرار گیرد این است که واکسن بدون توجه به زمان استفاده از آن، ایمن است و ما در حال یادگیری موارد بیشتر در مورد بهترین زمان و مدت زمان تاثیر آن هستیم. هرچه بیشتر به‌عنوان کشوری بدون واکسیناسیون باقی بمانیم، آسیب بیشتری حاصل خواهد شد و در جهان نیز موارد بیشتر و فرصت‌های بیشتری برای ایجاد انواع خطرناک وجود خواهد داشت.

مک کی می‌گوید: همه علائم نشان می‌دهد که واکسیناسیون بدون اینکه متوجه شوید بیمار هستید به معنای افزایش عفونت‌های پیشرفتی نیست.

وی گفت: «مزایای دریافت واکسن بسیار بیشتر از خطر عدم دریافت آن است.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها