کد خبر: 634284
تاریخ انتشار :

دو عامل خطر برای ابتلا به ام اس+ نشانه‌های بیماری

مولتیپل‌اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا ام‌اس بیماری است که می‌تواند بر مغز، نخاع و اعصاب بینایی افراد مبتلا تأثیر بگذارد. ام‌اس به صورت عمده مشکلاتی در بینایی، تعادل، کنترل ماهیچه‌ها و سایر عملکردهای اساسی بدن ایجاد می‌کند اما با این وجود، علائم و عوارض این بیماری معمولا برای افراد مختلف، متفاوت است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 در جوامع امروزی به دلیل رشد پیشرونده تکنولوژی و همگام با آن، بالا رفتن میزان استرس و کار روزانه افراد، بیماری‌هایی مانند مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس بیشتر بروز می‌کنند. البته بیماری ام‌اس می‌تواند دلایل بسیار گوناگونی داشته باشد .

در انواع اولیه و ثابت این بیماری، علائم هیچ پیشرفتی ندارند و به صورت بسیار خفیف ظاهر می‌شوند، برخی افراد علائم خفیفی دارند و نیازی به درمان ندارند اما برخی دیگر دچار مشکلاتی اعم از مشکلات حرکتی، مشکلات خواب، مشکلات تکلم و … می‌شوند.

در اکثر مواقع، اولین علائم بیماری ام‌اس در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کنند که اگر افراد بلافاصله وارد اقدامات درمانی شوند، می‌توانند از پیشرفت و عود این بیماری جلوگیری نمایند اما متاسفانه در اکثر مواقع، این علائم تا زمان عود و پیشرفت بیماری نادیده گرفته می‌شوند.

چرا ام‌اس؟

میلین یک ماده چرب در بدن است که از لیپیدها و پروتئین‌ها ساخته شده و اطراف آکسون‌ها و رشته‌های عصبی را در بر گرفته است. . وجود این ماده در اطراف آکسون‌ها باعث مراقبت از سیستم عصبی مرکزی بدن و همچنین تسریع انتقال پیام‌های عصبی به سیستم عصبی محیطی می‌شود. به صورت کلی بیماری ام‌اس زمانی در بدن یک فرد رخ می‌دهد که سیستم ایمنی، غلاف‌های میلین را به عنوان یک مورد ناشناس در بدن تشخیص می‌دهد و به آنها حمله می‌نماید و باعث از بین رفتن آنها می‌گردد.

عدم وجود میلین باعث آسیب رسیدن به  رشته‌های عصبی و اختلال در انتقال پیام‌های عصبی می‌شود و در نتیجه سیگنال‌های عصبی از سیستم مرکزی به سیستم محیطی منتقل نمی‌شوند که این مساله موجب بروز علائمی غیرطبیعی در افراد مبتلا می‌شود.

تاکنون هیچ مقاله پزشکی نوشته نشده که به صورت قطعی دلیل بروز بیماری ام‌اس را بیان نماید اما با مطالعه بر روی افراد مبتلا، بررسی سیستم عصبی بدن آنها، بررسی شیوه زندگی و هم چنین نقص‌های موجود در سیستم ایمنی بدن‌شان، موارد زیادی به عنوان موارد موثر در بروز بیماری ام‌اس بیان می‌شوند.

وجود برخی ژن‌های خاص در ژنتیک افراد، وراثت، عفونت‌های ویروسی مانند عفونت اپشتین بار (EBV) و عفونت‌هایHHV که عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن انسان را مختل می‌نمایند، استفاده از دخانیات، سطح بالای استرس و اضطراب روزانه و یا کار کردن بیش از توانایی و بدون استراحت کافی می‌توانند از جمله عواملی باشند که احتمال ابتلا به ام‌اس را افزایش می‌دهند.

 علائم بیماری مالتیپل اسکلروزیس( ام اس)

همانطور که در ابتدا اشاره شد این بیماری می‌تواند شامل علائم بسیار متنوعی باشد اما این علائم به طور عمده شامل موارد زیر هستند:

    *اختلال در راه رفتن

    *خستگی بدون دلیل

    *ضعف عضلات

    *گرفتگی یا اسپاسم عضلات

    *تاری دید یا دوبینی

    *بی حسی و گزگز انگشتان دست

    *اختلال در فعالیت‌های جنسی

    *ناتوانی در کنترل مثانه یا روده

    *احساس درد در عضلات حرکتی

    *افسردگی

    *عدم تمرکز

    *ناتوانی در به خاطر سپردن مسائل

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها