کد خبر: 634594
تاریخ انتشار :

دولت نیوزیلند و آزمون مهم مبارزه با کرونا همزمان با کاهش محدودیتها

در حالی که دولت نیوزیلند رویکرد خود در مبارزه با کرونا را تغییر و محدودیت‌ها را کاهش داده است، انتظار می‌رود محبوبیت سیاسی جسیندا آردرن نخست وزیر این کشور نیز دچار لطمه شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شهرهای تعطیل شده نیوزیلند در این هفته شاهد برداشته شدن برخی محدودیت‌ها بودند و دورنمای بازگشایی مدارس هم ایجاد شده است. اما این در حالی است که همچنان مواردی (از ابتلا به کرونا)‌ در جامعه در حال وقوع است و درحالی که نیوزیلند پا در منطقه ناشناخته‌ای با رویکرد خود در قبال کرونا می‌گذارد به همین شکل سرنوشت "جسیندا آردرن" هم در مسیر نامعلومی قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر نیوزیلند که تا کنون کشورش را تا حد زیادی بدون ضربات مهم از کرونا هدایت و رهبری کرده، از اعتماد و محبوبیت سیاسی هم برخوردار شده است. اکنون نخست وزیر نیوزیلند با وظیفه دشوار هدایت کشورش در دوره‌ای جدید از برخورد با کووید رو به رو می باشد و ممکن است این کار مهمترین چالش سیاسی او از ابتدای کارش تا کنون باشد.

"کلینت اسمیت" یکی از استراتژیست‌های سابق ارتباطاتی آردرن می‌گوید: محدودیت‌هایی در کشور ادامه خواهد داشت و موارد بیشتری از بیماری خواهد بود و این چیزی است که نیوزیلند تا الان واقعا ندیده است. وی افزود: راهبردی که ما داشتیم موجب شد که مانند کشورهای دیگر شاهد موارد زیاد ابتلا و تلفات از کرونا نباشیم و ادامه این وضعیت یک چالش است.

بر اساس این گزارش، یکی از جنبه‌های مهم راهبرد "کووید-صفر" نیوزیلند سادگی و روشنی آن بود. روی پوسترها و در کنفرانسهای مطبوعاتی در چند کلمه بیان می‌شد: در خانه بمانید؛ ویروس را از بین ببرید و جان‌ها را نجات دهید. کاهش تدریجی این رویه به این معنی است که نیوزیلند از ناحیه سیاه و سفید خارج می‌شود و پا به وادی بی‌پایان خاکستری می‌گذارد ؛ ناحیه‌ای از درخواست‌های حاشیه‌ای و تصمیمات بدون برنده.

این کشور باید از رویه واحد مبتنی بر تعطیلی و قرنطینه‌های شدید و مرزهای بسته شده در ازای زندگی عاری از کووید، به سمت هزاران رویه مجزا حرکت کند که هر کدام هزینه و فایده خود را خواهد داشت.

دکتر لارا گریوز تحلیلگر سیاسی گفت: بسیاری از تصمیمات در سطح سیاست‌گذاری و کشورداری درباره ایجاد توازن میان امور مختلف مالی و اقتصادی با هزینه زندگی انسان است.

اغلب اتخاذ تصمیمات حاشیه‌ای در این موارد کار دشواری است و نتایج نامناسبی در پی دارد و دولت آردرن تا کنون مجبور به این کار نبوده است. به همین علت برخی احزاب نیز رویکرد تازه را رد کرده و همه با دولت آردرن فاصله‌ گرفته اند.

محتمل‌ترین کار دولت برای رویکرد تازه، واکسیناسیون است اما بیان فوریت این مساله همزمان با بیان این که این کشور هنوز درحال از بین بردن ویروس است، کار دشواری است. تا هفته گذشته ۶۷ درصد از کل جمعیت این کشور و ۷۹ درصد از جمعیت واجد شرایط (بالای ۱۲ سال) حداقل یک دوز واکسن زده اند. ۵۳ درصد از افراد واجد شرایط یا ۴۵ درصد از کل جمعیت بطور کامل ایمن شده اند.

اگر مردم نیوزیلند از رویکرد جدید ناراضی باشند، روشن نیست که این امر تا چه حد به وضعیت رهبران حزب "کارگر" در نظرسنجی ‌ها ضربه خواهد زد و این احتمال وجود دارد که حمایت سیاسی از دولت نیز ضربه بخورد.

نیوزیلند هفته گذشته اعلام کرد سیاست های حذف و از بین بردن ویروس کرونا را که با اعمال قرنطینه های طولانی مدت و محدودیت های سختگیرانه پیش می برد متوقف می کند. با گسترش ویروس جهش یافته دلتای کرونا، نیوزیلند به جای سیاست های اتحاذ شده در گذشته به سمت و سوی زندگی با ویروس و کنترل و مهار آن از طریق واکسیناسیون گسترده و سریع در این کشور می رود. 

نیوزیلند از جمله کشورهای بسیار موفق در منطقه اقیانوسیه و حتی در جهان به شمار می رفت که با راهبردهای معروف خود که اعمال محدودیت ها و رعایت دستور العمل های مبارزه و مهار ویروس کرونا بود توانست در یک سال گذشته این کشور را به منطقه بدون ویروس تبدیل کند و تا گسترش و شیوع ناگهانی ویروس جهش یافته دلتای کرونا در نیمه ماه اوت سال جاری در این امر موفق بود. با وجود این، سویه جهش یافته دلتای  ویروس کرونا که بسیار مسری است این کشور و سیاست های منطقه بدون ویروس را به چالش کشید و در نهایت پیروز شد. 

این تغییر راهبردی از زمانی شکل گرفت که نیوزیلند روز دوشنبه هفته گذشته با ثبت ۲۹ مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا، به شمار کلی هزار و ۳۵۷ مورد ابتلا در این کشور رسید که بیشتر موارد گزارش شده در شهر اوکلند بودند که به مدت  ۵۰ روز در قرنطینه به سر برده بود. در میان افزایش فشارها بر روی نخست وزیر این کشور، وی اعلام کرد  اتخاذ تصمیم های مبارزه و مهار ویروس کرونا هرگز با هدف رساندن آمار ابتلا به عدد صفر نبوده است بلکه او اطمینان داشته با این روش به شکلی موثر می توان با گسترش این ویروس مبارزه کرد. 

 آردرن در ادامه تصریح کرد، هنگامی که ۹۰ درصد افراد واجد شرایط به طور کامل در این کشور واکسینه شوند تمامی محدودیت ها پایان می یابند. با این حال حزب سبز، که حزب ائتلافی دولت آردرن است این تصمیم را خطرناک می داند و معتقد است جامعه هنوز بسیار آسیب پذیر است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها