کد خبر: 636298
تاریخ انتشار :

آیا واکسن‌های استنشاقی سریع‌تر به پاندمی کرونا پایان می‌دهند؟

یک متخصص گوش و حلق و بینی ضمن اشاره به اینکه هنوز واکسن‌های استنشاقی به مصرف عمومی نرسیده اند، گفت: این ذهنیت غلط است که فقط واکسن‌هایی که به بینی زده می‌شوند، ایمنی ایجاد می‌کنند؛ همه واکسن‌هایی که در حال تزریق به عموم هستند، سبب ایجاد ایمنی در کل بدن از جمله بینی و مخاط بینی می‌شوند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چند روزی است که مطلبی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که واکسن‌های استنشاقی کرونا، با ایجاد نوع خاصی از ایمنی در برابر کروناویروس می‌تواند مانع انتشار ویروس به وسیله افراد در محیط شوند و به این ترتیب پاندمی کرونا زودتر پایان می‌یابد.

ابراهیم رزم‌پا  در این خصوص گفت: این موضوع بیشتر در حد یک فرضیه است و هنوز پایه علمی ندارد و همه واکسن‌هایی که در دنیا بر علیه کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند تمام بدن را در مقابل این بیماری ایمن می‌کنند و بینی هم از آن جدا نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه هنوز واکسن‌های استنشاقی به مصرف عمومی نرسیده اند، افزود: این ذهنیت غلط است که فقط واکسن‌هایی که به بینی زده می‌شوند، ایمنی ایجاد می‌کنند و همه واکسن‌هایی که در حال تزریق به عموم هستند، سبب ایجاد ایمنی در کل بدن از جمله بینی و مخاط آن می‌شوند.

این متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال آیا واکسن‌های استنشاقی تاثیر مضاعفی بر روی ایمنی در مقابل کرونا به ویژه در عضو بینی و مخاط آن دارند؟، توضیح داد: این موضوع در مرحله تحقیق قرار دارد و هنوز از لحاظ علمی به قطعیت نرسیده است.

رزم‌پا همچنین در رابطه با مطالبی که عنوان می‌کنند ابتلا به کووید می‌تواند سبب آسیب‌های بلند مدت به گوش و بروز مشکل در شنوایی شود، اظهار کرد: ابتلا به این بیماری هم بر روی بویایی و چشایی و هم بر گوش تاثیرگذار است و در اغلب موارد این اثرات کوتاه مدت و قابل برگشت هستند.

این پزشک متخصص ضمن اشاره به اینکه البته ممکن است درصد بسیار پایینی از تاثیراتی که کووید بر روی گوش و حلق و بینی می‌گذارد بلند مدت و برگشت ناپذیر باشند، ادامه داد: تاثیرات بلند مدت این بیماری بر روی گوش علاوه بر اثری که می‌تواند بر روی عصب شنوایی داشته باشد، ممکن است به صورت سرگیجه، اختلال در تعادل و حتی فلج عصب هفت بروز پیدا کند که البته این عوارض بسیار نادر هستند و در اغلب موارد مشکلات ناشی از این بیماری بهبود پیدا می‌کنند و برگشت‌پذیر هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها