کد خبر: 636481
تاریخ انتشار :

علت ترشحات آبکی گوش چیست؟

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: ترشحاتی به رنگ زرد مایل به قهوه ای با عنوان جرم گوش وجود دارد که طبیعی است اما ترشحات آبکی گوش نشانه ای از عفونت محسوب می‌شوند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محسن نراقی متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن ، به پاره ای از مشکلات گوش و حلق و بینی پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه خارش گوش مسئله ای شایع است توصیه کرد از شستن بیش از حد گوش خودداری شود و گفت: برخی در هنگام حمام کردن گوش خود را با کف می شویند باید از شستن گوش با مواد شوینده خودداری کرد. ترشحات چرب گوش در حد طبیعی موجب ایمنی گوش می شود و از خارش آن جلوگیری می کند.

متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن در پاسخ به اینکه چرا برخی احساس می کنند راه گلویشان به هنگام بلعیدن غذا تنگ است گفت: فردی که این حالت را در سالیان متمادی حس می کند نگرانی خاصی برایش متصور نیست چون ضایعات در حال رشد هستند و خاصیت پیش روندگی دارند ولی در این افراد پیش روندگی دیده نمی‌شود. ولی برای پی بردن به منشا این تنگی باید آندوسکوپی انجام شود تا مسیر گوارشی به دقت بررسی گردد.

نراقی با تاکید بر اینکه یکی از شایعترین کارهای اشتباه استفاده از گوش پاک کن است اظهار داشت: به هیچ وجه نباید برای تمیزکردن مجرای گوش از گوش پاک کن استفاده کرد. حتی انگشت نباید وارد مجرای گوش شود. چون ترشحات گوش، داخل مجرا هستند و نباید این قسمت را تحریک کرد. ما فقط مجاز هستیم قسمت خارجی گوش را پاک کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی اوقات احساس می کنیم در هنگام طاق‌باز خوابیدن گوشمان گزگز کرده و از آن ترشحاتی خارج می شوند گفت: مشکل خاصی وجود ندارد. در همه افراد گوش ترشحاتی به رنگ زرد مایل به قهوه ای با عنوان جرم گوش دارد که طبیعی است. در برخی افراد پس از حمام کردن جرم گوش خیس مس خورد و موجب کیپی گوش می شود که باید توسط پزشک خارج شود ولی به طور کلی گوش نباید دستکاری شود.

نراقی در ادامه با اشاره به اینکه سوت زدن گوش دلایل مختلفی دارد گفت: اگر فرد در حالت طبیعی شنوایی عادی دارد باید به دنبال عامل ایجاد کننده سوت گوش بگردیم. استفاده از هدفون و هندز فری برای گوش بسیار مضر است و می تواند به سلول های حساس شنوایی آسیب بزند که به صورت سوت زدن و کم شنوایی بروز می کند بنابراین باید کمتر از این وسایل استفاده کرد.

وی عفونت را دلیل ترشحات آبکی گوش عنوان کرد و اظهار داشت: در حالتی که گوش ها درد ندارند و فقط ترشح طبیعی دارند بهتر است بدون دستکاری، این ترشحات توسط پزشک از گوش خارج شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها