کد خبر: 636990
تاریخ انتشار :

روانشناس خانواده چقدر می تواند به مشکلات شما کمک کند؟

روانشناس خانواده چقدر می تواند به مشکلات شما کمک کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انسان ها در طول زندگی خود ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند. در برخی از مواقع این مشکلات را می توان به راحتی برطرف نمود. اما در برخی از مواقع ممکن است مشکلات ریشه قوی تری داشته باشند و موجب بروز اختلافات شدید میان اعضای خانواده شوند. در اینگونه از مواقع برای برطرف نمودن مشکلات نیاز به فردی بی طرف، متخصص و آگاه به راه حل های مناسب جهت برطرف نمودن مشکلات است. مشاوره خانواده در این گونه از مواقع می تواند به افراد کمک کند تا مشکلات خود را به درستی شناسایی کرده و راه حل مناسبی برای برطرف نمودن آن پیدا کنند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت مراجعه به مشاوره خانواده و وظایف آن به طور کامل آشنا کنیم.

چه زمانی باید به مشاوره خانواده مراجعه نمود؟

همانطور که گفته شد در برخی از مواقع برای برطرف نمودن مشکلات نیاز به فردی متخصص و مجرب است که بتواند به طور منطقی و درست مشکلات را ارزیابی نموده و راه حل مناسبی را برای برطرف نمودن آن ارائه دهد. به طور کلی در صورت بروز هر کدام از مسائل زیر بهتر است برای داشتن روابط موثر و بهتر به مشاوره خانواده مراجعه شود.

  • زمانی که دو نفر دارای فرزند قصد دارند با یکدیگر تشکیل خانواده بدهند و به نوعی خانواده خود را یکی نمایند، بهتر است به مشاوره خانواده مراجعه کنند. تا بتوانند مشکلات و اختلاف نظر میان فرزندان، خانم و فرزندهای آقا و برعکس آقا و فرزندهای خانم را از بین ببرند.
  • در صورتی که خانواده ای در حال فروپاشی است، بهتر است برای به دست آوردن شانس مجدد به مشاوره خانواده مراجعه نمایند. زیرا در بسیاری از مواقع با بیان کردن مشکلات به راحتی می توانند برای آن ها راه حل پیدا کنند و نیازی به جدایی و از هم پاشیدن بنیان خانواده نیست.
  • نوجوانان نیز در دوره ای از زندگی خود دچار بحران تنهایی شده و احساس می کنند، هیچ کسی آن ها را درک نمی کند. به همین دلیل ممکن است افسرده، پرخاشگر و یا گوشه گیر شوند. در برخی از مواقع والدین می توانند با کمک یکدیگر نوجوان را از این بحران خارج نمایند. اما در بسیاری از مواقع والدین قادر به درک شرایط نوجوان نیستند و از درک او عاجزند. در این صورت بهترین کار مراجعه به روانشناس خوب خانواده است. زیرا مشاوران با تجربه و تخصص بالا در زمینه شناخت روحیات نوجوانان می توانند به آن ها کمک نمایند تا سریع تر از این بحران خارج شوند و به والدین روش درست رفتار با او را بیاموزند.
  • متاسفانه امروزه اعتیاد یکی از مشکلات رایج در جامعه است. که بسیاری از خانواده ها را درگیر نموده است. برخی از خانواده ها دارای فرزند معتاد هستند و برخی ممکن است پدر یا مادر خانواده دچار اعتیاد شده باشد. در هر صورت برای کمک به ترک اعتیاد و قوی نمودن بنیاد خانواده نیاز است تا اعضای خانواده با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت کنند و رفتارهای درست رفتار با آن ها را بیاموزند.
  • از دیگر دلایل مراجعه به بهترین روانشناس مواجه شدن با خیانت، عدم تمایل جنسی میان زوجین، طلاق عاطفی، دروغگویی بیش از اندازه، پرخاشگری و ... اشاره نمود.

وظایف یک روانشناس خانواده خوب

به طور کلی از مشاوران و روانشناسان متخصص در مراکز مشاوره خانواده می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. زوج درمانی: زوج درمانی به معنای کمک به زوج هایی است که ازدواج موفقی دارند، اما در حال حاضر در مورد یک یا چند مشکل با یکدیگر اختلاف دارند و نمی خواهند زندگی مشترک خود را از بین ببرند. زوج درمانی به آن ها کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف زندگی مشترک خود را بهتر بشناسند و به تقویت نقاط ضعف زندگی خود بپردازند.
  2. مشاوره ازدواج: مشاوره قبل از ازدواج از رایج ترین دلایلی است که زوج های جوان به مراکز مشاوره مراجعه می نمایند. این مشاوره می تواند به زوج های جوان کمک نماید تا یکدیگر را بهتر بشناسند و در نهایت به این نتیجه برسند که آیا می توانند با یکدیگر به تفاهم و خوشبختی دست پیدا کنند یا خیر؟
  3. برطرف کردن روابط زناشویی: متاسفانه امروزه بسیاری از زوجین در رابطه جنسی خود دچار مشکل هستند و همین موضوع زندگی زناشویی آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. مشاورین توانند دلیل بروز این مشکلات را شناسایی نموده و به زوجین کمک نمایند تا رابطه جنسی رضایت بخش تری داشته باشند.
  4. خانواده درمانی: پس از شروع زندگی مشترک ممکن است مشکلات مختلفی در زندگی ایجاد شود. که در برخی از مواقع این مشکلات بسیار پیچیده بوده و منجر به اختلاف شدید و مشاجرات خانوادگی می شود. در این صورت بهتر است به مشاوران خانواده مراجعه شود.
  5. روانشناسی کودک و نوجوان: بسیاری از والدین برای داشتن رفتار بهتر با فرزندان خود و درک بیشتر آن ها با مشاوران کودک و نوجوان مشورت می نمایند. تا بتوانند فرزندان خود را به بهترین نحو تربیت نمایند. از طرفی در بسیاری از مواقع ممکن است والدین از درک رفتار و خواسته فرزندان خود عاجز شوند. در این صورت با مراجعه به مرکز مشاوره به راحتی می توانند مشکل فرزند خود را بشناسند و رفتارهای درست با او را بیاموزند.

1412

نقش مشاوره خانواده

به طور کلی روانشناس خانواده به افراد کمک می نماید تا زندگی بهتری را در کنار یکدیگر تجربه نمایند و از فروپاشی خانواده جلوگیری نمایند. این افراد در ابتدا به صحبت های تمامی افراد خانواده و یا زوجین با دقت گوش می دهند. تا بتوانند مشکلات آن ها را به طور دقیق شناسایی نمایند. سپس راه حل های مناسب جهت برطرف نمودن این مشکلات را به آن ها آموزش می دهند. از آنجایی که مشاوران خانواده فردی کاملا بی طرف و منطقی هستند، راه حل ارائه شده توسط آن ها نیز به نفع تمامی اعضای خانواده بوده و هدف آن ایجاد زندگی رضایت بخش تر و خوشبخت تر برای تمامی اعضای خانواده و یا زوجین است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها