کد خبر: 638193
تاریخ انتشار :

سلول‌های بنیادی چگونه به ترمیم بافت قلب کمک می‌کنند؟

سلول‌های بنیادی چگونه به ترمیم بافت قلب کمک می‌کنند؟نارسایی قلبی به عارضه‌ای گفته می‌شود که طی آن قلب نمی‌تواند خون کافی و مورد نیاز بدن را پمپاژ کند و سلول‌های بنیادی به ترمیم بافت قلب کمک می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 دلیل نارسایی قلبی می‌تواند موضوعات مختلفی از جمله درگیری ماهیچه قلب، بالا بودن فشار خون، عارضه‌های مربوط به دریچه و یا گرفتگی‌های عروقی باشد.

سعی در نجات سلول‌های آسیب دیده

در چنین حالتی که فرد دچار نارسایی قلبی شده، سلول‌های بنیادی که در قلب و مغز استخوان قرار دارند، به سمت محل التهاب حرکت کرده و سعی در ترمیم آن بافت دارند. این سلول‌های بنیادی به واسطه ترشح هورمون‌های موضعی، سعی در نجات سلول‌های آسیب دیده کرده یا خودشان به سلول‌های جدید قلبی تبدیل می‌شوند. ولی عموما این روند کامل و کافی نبوده و نمی‌تواند قسمت عمده‌ای از قلب را نجات بخشد و بنابراین نارسایی قلب ایجاد می‌شود.

با آگاهی از این فرآیند و همچنین توسعه نتایج تجربی حاصل از آزمایش روی حیوانات، تلاش شده که از سلول‌های بنیادی خود فرد در درمان نارسایی قلب استفاده شود.

در این حالت، سلول‌های بنیادی به قلب وارد می‌شوند و علاوه بر اینکه می‌توانند به سلول‌های قلبی جدید تبدیل شوند، یک سری فعل و انفعالات بیولوژیک ایجاد می‌کنند که در نتیجه این اقدام، عضله قلب ترمیم می‌شود.

به دنبال یافتن سلول‌هایی با کارایی بالاتر

عاملی که پژوهشگران را به استفاده از این روش ترغیب کرده در دسترس بودن این سلول‌ها و راحتی جداسازی آن‌ها است. انجام این فرآیند تجربی نشان داده که تاثیر درمان با این نوع سلول‌ها در حد متوسط بوده و همین عامل سبب شده تا پژوهشگران به دنبال راهکاری برای یافتن سلول‌های مفیدتر با کارایی بالاتر باشند. سلول‌هایی که راحت در دسترس باشند، به آسانی به قلب منتقل شوند، بتوانند به سلول‌های عضله قلبی دارای عملکرد تبدیل شده و بافت قلب را که شامل بافت عضلانی و عروقی است، ترمیم کنند.

این ضرورت سبب شده تا تیم‌های متخصص مطالعاتی در سراسر جهان از جمله ایران، روش‌های درمانی نوینی را از مطالعات سطح آزمایشگاهی که شامل مطالعات سلولی مولکولی و حیوانی است، گرفته تا مطالعات بالینی انسانی را آغاز کنند.

این مطالعات برای یافتن روش نوینی در جهت درمان نارسایی قلب، چند سالی است که با هماهنگی میان کارگروه قلب ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت در جریان است و فرآیند تحقیقاتی تا زمان حصول نتیجه مطلوب ادامه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها