کد خبر: 640735
تاریخ انتشار :

این ادویه ها مانند دارو عمل می کنند !

از طرف دیگر در طب سنتی نیز برای درمان انواع دردها و بیماری‌ها از این مواد استفاده می‌شود.

این ادویه ها مانند دارو عمل می کنند !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 باید بدانید که در سال‌های اخیر، دانشمندان بررسی‌های زیادی در خصوص برخی از ادویه‌ها انجام داده و به نتایج جالبی دست یافته‌اند. در این مطلب بیشتر در خصوص، نتایج بررسی‌ها، ادویه‌های درمانگر و خواص آن‌ها صحبت می‌کنیم.

ادویه‌ها و دنیایی از خواص

همیشه مادرها و مادربزرگ‌های ما درمان‌هایی برای دردها و مشکلات روزمره دارند که منشأ اکثر آن‌ها ادویه‌ها است. اما امروزه دانشمندان دست به کار شده و خواص این مواد را به طور علمی مورد بررسی قرار داده‌اند. به عنوان مثال، نتایج بررسی‌هایی که در مجله Critical Reviews in Food Science and Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ادویه‌ها حاوی ترکیباتی مانند «فنیل پروپانوئیدها»، «ترپن‌ها»، «فلاوونوئیدها» و «آنتوسیانین‌ها» هستند و خواص درمانی‌شان نیز مدیون همین ترکیبات است. ترکیباتی که به عقیده متخصصان خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، مسکنی و ضدمیکروبی دارند و باعث ارتقای سطح سلامتی می‌شوند.

با این حال هیچ‌گاه نمی‌شود ادویه‌ها را درمان شماره یک و در اولویت و یا جایگزین درمان‌های دارویی دانست.

یادتان باشد که ادویه‌ها با تمام خواصی که دارند، به عنوان مکمل برای درمان برخی از مشکلات مربوط به سلامتی کارایی دارند. چون ممکن است مصرف زیاد و بی‌رویه آن‌ها باعث بروز عوارض جانبی شود. بنابراین در مصرف آن‌ها و هر ماده غذایی دیگر باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

دانشمندان چه می‌گویند؟

زردچوبه برای درمان درد و التهاب

زردچوبه یکی از ادویه‌های پرمصرف است و برحسب پژوهش‌های انجام شده در سال‌های اخیر پتانسیل درمانی دارد. به طور دقیق‌تر اینکه می‌توان با این ادویه داروهایی تهیه کرد که درد و التهاب را تسکین می‌دهند. نتایج پژوهشی که در Phytotherapy Research به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افرادی که به آرتریت مبتلا هستند با مصرف 500 میلی‌گرم زردچوبه شاهد کاهش دردهایشان بوده‌اند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهند که زردچوبه در تسکین درد در بین افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند به اندازه ایبوپروفن مؤثر است. شما می‌توانید با مصرف روزانه 2 تا 5 گرم شروع کنید. می‌توانید این میزان را از طریق مصرف قرص، عصاره یا چای زردچوبه دریافت کنید. همچنین می‌توانید به مصرف «شیر زردچوبه» فکر کنید. این نوشیدنی با ترکیب نصف قاشق معادل 3 گرم زردچوبه با یک لیوان شیر ولرم تهیه می‌شود.

زنجبیل برای مقابله با درد و حالت تهوع

ترکیب فعال موجود در زنجبیل «جینجرول» نام دارد که ماده‌ای مسکن است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. نتایج بررسی‌هایی که در Nutrition Journal  به چاپ رسیده است نیز نشان می‌دهد که مصرف عصاره این ماده بدون دارا بودن عوارض جانبی داروهای ضدالتهابی غیرکورتونی برای کاهش دردهای مزمن مؤثر است. نتایج پژوهش دیگری نیز نشان می‌دهد که زنجبیل ضداستفراغ است. بنابراین یک گزینه ارزان‌قیمت و مطمئن برای کنترل حالت تهوع و استفراغ محسوب می‌شود. با این حال محققان همچنان در حال بررسی‌های بیشتری هستند.

شما می‌توانید از این ادویه به میزان مناسب استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک قاشق زنجبیل رنده شده معادل 5 گرم را با یک لیوان آب مصرف کنید. همچنین می‌توانید مقداری عسل و چند قطره لیموترش نیز به نوشیدنی‌تان اضافه کنید. می‌توانید روزانه 2 تا 3 مرتبه از این نوشیدنی میل کنید. اگر فشارخونتان بالاست بهتر است قبل از مصرف و یا زیاده‌روی با پزشک خود مشورت کنید.

دارچین برای کاهش میزان قند خون

توجه کنید! قبل از اینکه بخواهید از این درمان طبیعی برای کنترل قند خونتان استفاده کنید لازم است که ابتدا به توصیه‌های پزشکتان عمل کرده و داروهایتان را در اولویت قرار دهید. باید بدانید که نتایج پژوهش‌ها نشان‌دهنده فواید دارچین برای کنترل قند خون است؛ اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی و یا این ادویه را جایگزین داروهای دیابت کرد. اگر دیابت دارید و دارو مصرف می‌کنید لازم است با پزشکتان در خصوص مصرف دارچین مشورت کنید. به عقیده محققان دارچین حاوی ترکیبی به نام «سینامالدهید» است که خواص فوق‌العاده‌ای دارد. نتایج پژوهشی که در Journal of Diabetes Science and Technology  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که دارچین به افزایش حساسیت سلول‌های بدن نسبت به انسولین و انتقال قند خون کمک می‌کند. علاوه براین، دارچین باعث بهبود میزان قند خون در بین افراد سالم و غیردیابتی می‌شود و فواید زیادی برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک (شکم بزرگ) دارد. نتایج بررسی‌هایی که در مجله Diabetes, Obesity and Metabolism  به چاپ رسیده است نیز نشان می‌دهد که این ادویه باعث کاهش 10 تا 29 درصدی قند خون ناشتا در بین بیماران دیابتی می‌شود. میزان مصرف روزانه بین 1 تا 6 گرم تخمین زده شده است. شما می‌توانید دارچین را به دم‌نوش‌ها، اسموتی‌ها و دیگر غذاهایتان اضافه کرده و مصرف کنید. البته باید از زیاده‌روی در مصرف این ادویه خودداری کنید.

فلفل کائن برای مقابله با درد

امروزه از عصاره فلفل برای تولید محصولات دارویی استفاده می‌شود. خاصیت درمانی فلفل مدیون وجود ماده‌ای به نام «کاپسیایسین» است که خواص مسکنی و ضدالتهابی دارد.

نتایج بررسی‌هایی که در مجله  Molecules  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که کاپسایسین برای تسکین درد مؤثر است. به طور دقیق‌تر اینکه این ماده می‌تواند اثرات مفیدی در برابر دردهایی مانند نِورآلژی پس از گرما (عارضه دردناک زونا)، نوروپاتی دیابتی (بی‌حسی و درد پای دیابتی) و دردهای عضلانی اسکلتی مزمن داشته باشد. برای برخورداری از خواص این ماده می‌توانید از پچ کاپسایسین تجویزی 8 درصد استفاده کنید. همچنین می‌توانید از عصاره‌ها و مکمل‌های این ماده استفاده کنید. توصیه می‌شود در هر شرایطی قبل از مصرف و استفاده موضعی از این ماده حتماً با پزشک مشورت کنید.

همچنین می‌توانید با فلفل کائن پماد خانگی تهیه کنید. برای این کار می‌توانید یک قاشق فلفل کائن معادل 10 گرم را با یک لیوان معادل 200 گرم روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به روش بن ماری گرم کنید تا ترکیبات آن به خوبی مخلوط شوند. در نهایت اینکه آن را از روی حرارت برداشته و به صورت موضعی روی مناطق دردناک بدن بمالید.

حرف آخر

با توجه به بررسی‌هایی که محققان در سال‌های اخیر انجام داده‌اند می‌توان بدون ترس از خواص درمانی ادویه‌ها بهره‌مند شد. با این حال باید یادتان باشد که نمی‌توان این ادویه‌ها را جایگزین درمان‌های دارویی کرد. شما می‌توانید با نظر پزشکتان از این ادویه‌ها به عنوان مکمل برای مقابله با مشکلتان بهره‌مند شوید. برای اینکه خیالتان راحت شود می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و در خصوص عوارض جانبی احتمالی آن‌ها مطمئن شوید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها