کد خبر: 648295
تاریخ انتشار :

اگر همیشه خسته اید این مواد غذایی را نخورید

اگر همیشه احساس خستگی دارید،‌ باید بدانید که در این مورد تنها نیستید. عوامل مختلفی می‌توانند در احساس مداوم خستگی و خواب‌آلودگی نقش داشته باشند، ‌اما رژیم غذایی در این زمینه قطعا نقش مهمی ایفا می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یافته‌های علمی نشان داده‌اند که بعضی از مواد غذایی نسبت به انواع دیگر می‌توانند انرژی شما را سریع‌تر کاهش بدهند. کسانی که رژیم غذایی با شاخص گلایسمی بالا دارند (یعنی بیشتر از خوراکی‌های قندی و غلات تصفیه‌شده استفاده می‌کنند، درحالی که نسبت به دریافت فیبرها بی‌توجه هستند)، بیشتر از دیگران احساس خستگی می‌کنند. 

مواد غذایی فراوری‌شده هم با افزایش التهابات بدنی مرتبط هستند که کاهش سطح انرژی فقط یکی از پیامدهای استفاده از آنها است. پس اگر به‌طور منظم از مواد غذایی زیر استفاده می‌کنید، قطع مصرف یا محدودسازی استفاده از آنها می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد و احساس بهتری در شما به‌وجود بیاورد. 

1. نوشابه‌های گازدار 

با این‌که بسیاری از نوشابه‌های گازدار حاوی مقادیری از کافئین هستند،‌ اما این نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند شادابی و انرژی شما را کاهش دهند. مشکل اصلی به این مساله برمی‌گردد که نوشابه‌های شیرین باعث افزایش ناگهانی و شدید قند خون می‌شوند که البته با اُفت ناگهانی قند خون همراه است. این نوسانات به‌راحتی می‌توانند انرژی شما را تخلیه کنند. به‌علاوه، نوشابه‌های شیرین باعث التهابات بدنی می‌شوند که در کاهش انرژی نقش دارند. پس اگر شدیدا اهل مصرف نوشابه هستید، بهتر است این نوشیدنی‌ها را به‌صورت تدریجی از برنامه غذایی روزانه کنار بگذارید. آب ساده و غیرشیرین که با میوه‌های طبیعی طعم‌دار شده باشد، بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامت و تعادل انرژی است. 

2. غذاهای منجمد و یخ‌زده 

کالری‌های نهفته در هر غذایی نهایتا نوعی انرژی را برای بدن فراهم می‌کنند، اما بسیار مهم است که این انرژی را از طریق مواد غذایی باکیفیت به‌دست بیاوریم. بسیاری از غذاهای منجمد معمولا با استفاده از نشاسته‌های شدیدا فراوری‌شده مانند برنج سفید و پوره سیب‌زمینی تهیه می‌شوند، درحالی که سس‌های شیرین و سرشار از سدیم هم عمدتا با این غذاها همراه هستند. این غذاها بدون استفاده از سبزیجات، میوه‌ها یا غلات سبوس‌دار فراهم می‌شوند و درنتیجه نمی‌توانند التهاب بدن را کاهش بدهند. پس عجیب نیست که مصرف غذاهای منجمد و یخ‌زده با اُفت انرژی شما همراه باشد. 

3. انواع فست‌فودها 

دلایل متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند چرا مصرف انواع فست‌فودها مانند همبرگر می‌تواند شادابی و انرژی شما را کمتر کند. اول از همه اینکه همبرگرها یا دیگر غذاهای فست‌فودی سرشار از نمک، چربی‌های اشباع، غلات تصفیه‌شده و قندهای افزوده هستند. وجود نمک زیاد در این غذاها به‌راحتی می‌تواند احتباس مایعات را در بدن افزایش دهد و باعث شکل‌گیری حس خستگی شود، درحالی که اگر کسی به بیماری خاصی مانند نارسایی قلبی مبتلا باشد، قطعا با خوردن این غذاها بیشتر از دیگران به خودش آسیب می‌رساند. دیگر ترکیبات موجود در این غذاها نیز با افزایش التهاب در بدن مرتبط هستند و می‌توانند انرژی شما را کاهش بدهند. کسانی که از سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه‌های گازدار در کنار فست‌فودها استفاده می‌کنند، یک فرایند گوارشی سخت و سنگین را در پیش دارند که قطعا با احساس خستگی و کرختی همراه می‌شود. 

4. نان‌های سفید 

انواع نان‌های سفید (از نان‌های مخصوص پیراشکی و ساده تا نان پیتزا و نان ساندویچی) از غلات تصفیه‌شده تهیه شده‌اند، درحالی که این نوع از غلات مستقیما با کاهش انرژی بدن مرتبط هستند. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده سریعا جذب می‌شوند و نوسانات سریعی را در سطح قند خون به‌وجود می‌آورند و درنتیجه از این نظر، عملکردی شبیه به قندها دارند. وقتی که قند خون ناگهان افزایش و کاهش پیدا کند، سطح انرژی هم کاهش خواهد یافت. نان‌های سفید با افزایش سطح التهاب در بدن هم مرتبط هستند، درحالی که همین ویژگی این نان‌ها را به یکی از خوراکی‌های مرتبط با افزایش حس خستگی مرتبط می‌سازد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها