کد خبر: 438491
تاریخ انتشار :

جمجمه باستانی متعلق به قدیمی‌ترین قربانی سونامی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محققان می‌گویند که جمجمه انسانی که در پاپوآ گینه نو کشف شده بود، احتمالا مربوط به قدیمی‌ترین قربانی سونامی در جهان است.
به گزارش نامه نیوز، این جمجمه که در سال ۱۹۲۹ میلادی در نزدیکی شهر "آئیتاپه" پیدا شده بود در اصل متعلق به گونه انسان‌های "هومو ارکتوس" (انسان راست‌قامت)، از پیشینیان انسان‌های امروزی بوده است.
دانشمندان به تازگی دریافتند که این منطقه ساحلی شش هزار سال پیش دچار سونامی شده بود و این جمجمه متعلق به کسی است که در اثر این سونامی کشته شده است.
این موضوع هنگامی کشف شد که یک تیم بین‌المللی رسوبات این منطقه را با خاک مناطقی که در سال ۱۹۹۸ بر اثر سونامی ویران شده بود، مقایسه کردند.
پروفسور جیمز گاف، از دانشگاه نیو ساوت ولز، می‌گوید: "در حالیکه استخوان‌ها به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته بود اما به رسوبات منطقه‌ای که این جمجمه در آن کشف شده بود، توجهی نشده بود."
او گفت که "شباهت‌های جغرافیایی" در رسوبات نشانگر این است که انسان‌ها هزاران سال پیش در این منطقه یک سونامی را تجربه کرده‌اند.پروفسور گاف گفت: "ما نتیجه گرفتیم که این شخص شاید قدیمی‌ترین قربانی سونامی در جهان باشد."
تحقیق درباره اندازه ذرات و وضعیت قرار گرفتن رسوبات بخشی از این تحقیق بوده است. در میان رسوبات بقایای موجودات میکروسکوپی اقیانوسی پیدا شده است، درست مشابه آنچه که بعد از سونامی سال ۱۹۹۸ کشف شد. در اثر این سونامی بیش از دو هزار نفر کشته شدند.
تیم باستان‌شناسی همچنین آزمایش "تاریخ‌گذاری رادیوکربن" را برای یافتن سن دقیق این جمجمه انجام دادند.این کشف جدید احتمال دارد باعث شود که اشیا کشف شده در محدوده ساحلی منطقه دوباره مورد بررسی قرار گیرند.
منبع: پارسینه

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها