کد خبر: 461382
تاریخ انتشار :

آنچه صدای قلب‌تان درباره سلامتی شما می‌گوید

آنچه صدای قلب‌تان درباره سلامتی شما می‌گوید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آنچه صدای قلب‌تان از سلامتی شما می‌گوید؟
براساس گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، مشکلات مربوط به دریچه‌های قلب معمولا باعث شکل‌گیری خس‌خس قلب یا سوفل قلبی (heart murmur) می‌شوند. سوفل قلبی می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که یکی از دریچه‌ها به‌ درستی بسته نشود و اجازه بدهد که خون به سمت عقب برگردد.
به گزارش نامه نیوز به این وضعیت در اصطلاح تخصصی، regurgitation می‌گویند. سوفل قلبی همچنین می‌تواند زمانی ایجاد شود که خون درون دریچه‌ای که به‌واسطه نوعی بیماری به‌ نام تنگی دریچه (stenosis) تنگ یا سفت شده است، به جریان دربیاید.
سوفل‌های قلبی متفاوت می‌توانند صداهای متفاوتی را در قلب ایجاد کنند. در حالی که بسیاری از سوفل‌های قلبی خوش‌خیم هستند، اما بعضی از آن‌ها نیز می‌توانند به مشکلات خاصی اشاره کنند. متخصصان از طریق گوش دادن به این صداها و انجام بررسی‌های تکمیلی، می‌توانند مشخص کنند که آیا قلب شما به مداخله پزشکی فوری نیازمند است یا هنوز به ارزیابی‌های بیشتر نیاز دارد.
بلندی صدای خس‌خس یا سوفل قلبی می‌توانند در بعضی از موارد به متخصصان کمک کند و گاهی نیز آنان را گمراه سازد. بعضی از افرادی که صدای قلب‌شان بلند است، واقعا به هیچ کدام از بیمار‌ی‌های قلبی مبتلا نیستند، در حالی که شاید فرد دیگری با همین ویژگی‌ها به بیماری خاصی مبتلا باشد. به همی دلیل، متخصصان به عوامل مختلفی در کنار صدای قلب توجه می‌کنند، از جمله زمان به اوج رسیدن صدای قلب و همچنین علائم و یافته‌های برآمده از معاینه‌های پزشکی. به‌گفته متخصصان، مجموع این عوامل می‌توانند مشخص کنند که آیا سوفل قلبی خوش‌خیم است یا به مداخله نیاز دارد.
مشکلات قلبی همراه با صدا!
علاوه بر سوفل قلبی، پزشک متخصص می‌تواند صداهایی را تشخیص بدهد که نشان‌دهنده بیماری‌های قلبی مادرزادی و گاهی نیز بیماری‌های مربوط به عضله قلب هستند. این مشکلات دارای صداهای خاصی هستند که پزشکان متخصص و مجرب می‌توانند به‌ خوبی آن‌ها را تشخیص بدهند.
با این‌ حال، از آن‌جایی که ابزارهای تصویربرداری پیشرفته مانند اکوکاردیوگرام، سی‌تی اسکن، MRI و... در بسیاری از موقعیت‌ها در دسترس هستند، بیشتر پزشکان دیگر به شنیدن صدای قلب با دقت زیاد نیاز ندارند و از همین ابزارها برای بررسی وضعیت قلب انسان‌ها کمک می‌گیرند.
بیشتر افراد نمی‌توانند صدای ضربان قلب خودشان را بشنوند، مگر این‌که در گذشته جراحی مربوط به دریچه قلب انجام داده باشند. به‌گفته متخصصان، آنان که سال‌ها پیش جراحی قلب انجام داده‌اند، دارای دریچه‌های مکانیکی قدیمی در بدن‌شان هستند. این دریچه‌های مکانیکی قدیمی، صداهایی تولید می‌کنند که به‌راحتی قابل شنیدن‌اند، در حالی که دریچه‌های جدیدتر صدای بسیار کمتری دارند.
بیشتر بخوانید: بارش برف احتمال سکته قلبی را بیشتر می‌کند
کودکان می‌توانند قلب پُر سروصدا «اما سالم» داشته باشند
متخصصان می‌گویند که قلب کودکان ذاتا صدای بیشتری نسبت به قلب بزرگسالان تولید می‌کند. درواقع، ۷۰ درصد از کودکان از خس‌خس قلب گاه‌به‌گاه شِکوه می‌کنند، اما اکثریت قریب به اتفاق آنان هیچ مشکلی ندارند و قلب‌شان کاملا سالم است. با این‌ حال، گوش کردن به صدای قلب کودکان برای تشخیص بیماری می‌تواند کار فوق‌العاده مشکلی باشد، چون کودکان به‌ ندرت آرام می‌نشینند و به معاینه فیزیکی تن می‌دهند. همین مساله می‌تواند بررسی ناهنجاری‌های جزئی و ظریف را برای پزشکان به کار دشوار و چالش‌برانگیزی تبدیل کند.
منبع: سلامتیسم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها