کد خبر: 614063
تاریخ انتشار :

چه نکاتی را قبل از تزریق واکسن باید رعایت کرد؟ +عکس

چه نکاتی را قبل از تزریق واکسن باید رعایت کرد؟ +عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دیروز سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۹۹ واکسیناسیون اولین دوز واکسن کرونا برای نیرو‌های عملیاتی اورژانس تهران آغاز شد.

به گزارش میزان، این واکسیناسیون که از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر روز گذشته در چهار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد، امروز هم از ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر ادامه دارد و در این طرح ۲۵۰ نفر از نیرو‌های عملیاتی مرکز اورژانس تهران واکسینه می‌شوند.

با حضور در یکی از این مراکز بهداشت، در جریان جزئیات این واکسیناسیون قرار گرفتیم به گفتگو با کارشناسان این مرکز پرداختیم.

در گفت‌وگو با یکی از مراقبان سلامت این مرکز که تزریق واکسن به نیروی‌های عملیاتی اورژانس تهران را بر عهده داشت، در خصوص این موضوع که نیرو‌های عملیاتی که قرار است واکسینه شوند، بر چه اساسی انتخاب شده اند، پرسیدیم و او در پاسخ گفت: کادر درمان در اورژانس بیمارستان‌ها، مراقبان سلامت در مراکز بهداشت ۱۶ ساعته کرونا و فعالین در پایگاه‌های طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که شامل پزشکانی که معاینه و غربالگری مبتلایان به کرونا را انجام می‌دهند، مراقبان سلامت که از موارد مشکوک تست می‌گیرند و پرستاری که از مبتلایان به کرونا مراقبت می‌کنند، می‌شوند و به طور کلی نیرو‌های عملیاتی اورژانس که در ارتباط مستقیم با مبتلایان به کرونا هستند، با واکسن اسپوتنیک وی روسی واکسینه می‌شوند.

افرادی که واکسینه می‌شوند باید چه نکاتی را قبل از تزریق واکسن رعایت کنند؟

وی ضمن اشاره به اینکه بعد از نیرو‌های عملیاتی اورژانس جانبازان در اولویت واکسن هستند و احتمالا کار تزریق واکسن آن‌ها در دیگر مراکز سلامت دیگر انجام می‌شود، در پاسخ به این سوال که افرادی که واکسینه می‌شوند باید چه نکاتی را قبل از تزریق واکسن رعایت کنند؟، افزود: این نیرو‌ها بر طبق لیستی که در اختیار ما قرار داده شده واکسینه می‌شوند و اکثر افراد از قبل پایش شده اند و مشکل خاصی ندارند و به طور کلی بیماران قلبی و افرادی که دچار مشکل عروق کرونر هستند، حتما باید با مشورت و تایید پزشک واکسن بزنند.

این مراقب سلامت در واکنش به این پرسسش که آیا برای شناسایی افردی که نامشان در لیست تزرق واکسن است، مدارک شناسایی دریافت می‌کنید؟، اظهار کرد: در یک اتاق از این عزیزان مدارک شناسایی دریافت می‌شود، اما به طور کلی این افراد از همکاران ما هستند و ما آن‌ها را می‌شناسیم.

وی در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر یکی از این اشخاص واکسن نزند یا نتواند برای تزریق واکسن حضور یابد سهمیه تکلیف واکسن او چه می‌شود؟، توضیح داد: این واکسن‌ها یخ زده هستند و هنگامی که از حالت انجماد خارج می‌شوند، تنها ۲ ساعت فرصت است، تزریق شوند و در غیر این صورت باید دور ریخته شوند به همین دلیل ما هنگامی که فردی برای تزریق واکسن مراجعه می‌کند و مطمئن هستیم قرار است واکسن تزریق کند، واکسنی را از حالت انجماد خارج می‌کنیم و قبل از حضور افراد اقدام به باز کردن واکسن نمی‌کنیم و به همین دلیل تا کنون با از بین رفتن واکسن مواجه نشدیم.

عوارض واکسن کرونا

وی در خصوص عوارض تزریق این واکسن بیان کرد: عوارض شایع تزریق این واکسن تب، لرز، سردرد، بدن درد، تهوع و ... که طی ۸ تا ۱۲ ساعت بعد از تزریق واکسن بروز پیدا می‌کند و تا یک روز طول می‌کشد و بعد از حال فرد طبیعی می‌شود.

این مراقبت سلامت در خصوص این امر که آیا به آن دسته از مراقبان سلامت که قبلا دچار بیماری کرونا شده اند هم واکسن تزریق می‌شود؟، عنوان کرد: تجربه نشان داده که ممکن است، بهبودیافتگان کرونا مجدد گرفتار این بیماری شوند و هیچ فردی ازابتلا به این بیماری مصون نیست و تمام اشخاصی در ارتباط مستقیم به بیماران کرونایی هستند باید واکسن بزنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها