کد خبر: 615225
تاریخ انتشار :

سلفی جدید مریخ‌نورد «کنجکاوی» در جلوی «کوه مرکو»

سلفی جدید مریخ‌نورد «کنجکاوی» در جلوی «کوه مرکو»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک مریخ‌نورد دیگر ناسا به نام «کنجکاوی» در ادامه جستجوهایش برای نشانه‌های حیات در سطح مریخ اخیرا جلوی صخره‌ای به نام «کوه مرکو» سلفی جذابی از خودش و محیط اطراف گرفته است.

به نقل از space.com کنجکاوی در ماه اوت ۲۰۱۲ در دهانه «گیل» به پهنای ۱۵۴ کیلومتر روی مریخ فرود آمد و هدف اولیه‌اش یافتن این موضوع بود آیا این سیاره در گذشته یا در حال برای حیات مناسب است یا نه. این مریخ ضمن جستجوهایش روی سطح مریخ در ماه مارس به یک صخره زیبا رسید که دامنه‌های کوه «شارپ»- کوهی به ارتفاع ۵ کیلومتر در مرکز دهانه «گیل» را قطع کرده است. مریخ‌نورد «کنجکاوی» از سپتامبر ۲۰۱۴ در حال صعود روی این کوه بوده است.

سلفی مریخ‌نورد «کنجکاوی» در جلوی «کوه مرکو»

این صخره جدید که بر اساس نام کوهی در فرانسه «مونت مرکو» (کوه مرکو) نامیده شده است- حدود ۶ متر ارتفاع دارد که در سمت چپ این سلفی جدید مریخ‌گرد «کنجکاوی» دیده می‌شود که این هفته ناسا منتشر کرد.

«کنجکاوی» با استفاده از ابزار «مست‌کم» (Mastcam)، در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) ۱۱ تصویر از خودش در نزدیکی «مونت مرکو» گرفت و بعد در ۲۶ مارس ۶۰ تصویر دیگر با استفاده از «تصویرگر لنز دستی مریخ» (MAHLI) روی بازوی رباتی‌اش ثبت کرد. این دو مجموعه تصاویر با هم ترکیب شده‌اند تا این آخرین سلفی این مریخ‌نورد ساخته شود.

این تصاویر جدید نه تنها مریخ‌نورد و چشم‌انداز زیبای مریخ، بلکه یک حفره جدید ناشی از مته‌کاری را نشان می‌دهند که مربوط به سی‌امین نمونه سنگی است که «کنجکاوی» از مریخ برداشته است و اصطلاحا آن را بر اساس نام یک روستای کوچک در جنوب فرانسه در نزدیکی «مونت مرکو» نونترون (Nontron) نامیده‌اند. «کنجکاوی» از مته‌اش برای تبدیل کردن نمونه‌های سنگ به شکل پودر استفاده می‌کند که بعد درون وسائل آزمایشگاهی فرستاده و از لحاظ نشانه‌های حیات آنالیز می‌شود.

بر اساس بیانیه ناسا، گروه کنترل «کنجکاوی» از این لحاظ نام این منطقه از سیاره سرخ را «نونترون» نامیده‌اند که مدارگردهای مریخ «نونترونایت» (nontronite) - نوعی ماده معدنی رسی را که در نزدیکی دهکده «نونترون» فرانسه یافت می‌شود، را در این بخش مریخ یافته‌اند.

در حال حاضر این مریخ‌نورد در حال صعود به بالای «مونت شارپ» (کوه شارپ) است و از «واحد رس‌دار» آن حاوی مواد معدنی معمولا تشکیل‌شده در آب به «واحد سولفات‌دار» است. سولفات‌هایی مانند جیپسوم و نمک‌های اپسوم، مواد معدنی هستند که هنگام بخار شدن آب تشکیل می‌شوند، بنابراین وجود سولفات‌ها روی مریخ می‌تواند شواهدی درباره سابقه وجود آب در این سیاره به دست دهد.

سلفی مریخ‌نورد «کنجکاوی» در جلوی «کوه مرکو»

این مریخ‌نورد همچنین یک جفت پانوراما گرفته است که تصویری سه‌بعدی از «مونت مرکو» به دست می‌دهد. «کنجکاوی» با استفاده از «مست‌کم» در ۴ مارس ۳۲ تصویر جداگانه گرفته است تا یک نمای پانورامیک از طرفین این صخره از فاصله مشابه ایجاد کند تا اثری استرئوسکوپیک شبیه ویزورهای سه‌بعدی به وجود آید.همشهری آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها