کد خبر: 616056
تاریخ انتشار :

تصویر خیره‌کننده ناسا از تلماسه‌های آبی مریخ

تصویر خیره‌کننده ناسا از تلماسه‌های آبی مریخ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگر تا به حال درباره تلماسه‌های آبی، به‌خصوص تلماسه‌های آبی سیاره سرخ چیزی نشنیده‌اید، ناسا با انتشار تصویری خیره‌کننده تصورات شما را تغییر خواهد داد. این سازمان به‌تازگی تصویری از چند تلماسه آبی مریخ منتشر کرده که بسیار چشم‌نوازند.

ناسا این تصویر را با عنوان «تلماسه‌های آبی بر سیاره سرخ» به اشتراک گذاشته و می‌گوید موقعیت آن‌ها در ناحیه‌ای پیرامون کلاهک قطب شمال مریخ است. تصویر ناسا به‌طور دقیق ناحیه‌ای در عرض جغرافیایی ۸۰.۳ درجه شمالی و ۱۷۲.۱ درجه شرقی را نشان می‌دهد. پهنای این منطقه ۳۰ کیلومتر است اما کل تلماسه‌ها منطقه‌ای به وسعت ایالت تگزاس آمریکا را پوشش می‌دهند.

تصویر زیر توسط دوربین فروسرخ مدارگرد «ادیسه» گرفته شده که اسم آن «سیستم تصویرسازی گسیل دمایی» یا THEMIS است. یکی از نکات جذاب این تصویر وجود رنگ‌های زنده در سراسر این تلماسه است. آن‌طور که ناسا می‌گوید، تنوع رنگی این تصویر به دمای متفاوت بخش‌های مختلف این تلماسه مربوط می‌شود.

تصویر خیره‌کننده ناسا از تلماسه‌های آبی مریخ

تلماسه‌های زرد و نارنجی نوعی صخره‌های مرجانی پرانرژی هستند که دمای گرم‌تری دارند. ولی مناطق آبی رنگ در بالای چپ تصویر تالاب‌ها یا گستره‌های برفی را نشان می‌دهند که دمای پایین‌تری دارند.

ناسا همچنین در پست دیگری توضیح داد که THEMIS در روز و شب دمای سطح مریخ را اندازه می‌گیرد تا دانشمندان بتوانند تشخیص دهند که چه نوع موادی شامل سنگ، شن یا گردوغبار در سیاره وجود دارد. داده‌های این سیستم با توجه به چگونگی افزایش یا کاهش دما در طول هر روز مریخی نشان می‌دهد که چه موادی مشاهده می‌شود.

سیستم THEMIS علاوه بر کمک به دانشمندان برای ترسیم نقشه مریخ، به آن‌ها اجازه شناسایی تک‌تک اجزای سازنده این سیاره را هم می‌دهد. «لورا کربر»، معاون پروژه ادیسه می‌گوید: «هرچه از نقش نقشه سیاره‌ای THEMIS در رفع شکاف‌های ادراکی‌مان بگوییم، کم گفته‌ایم.»

تصویر تلماسه‌های آبی ترکیبی از تصاویر تهیه‌شده در بازه زمانی دسامبر ۲۰۰۲ تا نوامبر ۲۰۰۴ است. این تصویر به مناسبت بیستمین سالگرد پروژه ادیسه منتشر شده. فضاپیمای ادیسه در سال ۲۰۰۱ به مدار مریخ رفت و همچنان به عنوان قدیمی‌ترین قضاپیمای سیاره سرخ به دور آن می‌چرخد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها