کد خبر: 622366
تاریخ انتشار :

ناگفته‌هایی از دلایل آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران

مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران در مورد دلیل وقوع حادثه در پالایشگاه تهران گفت: مخزن جمع آوری ضایعات نفتی سرد (2024-2)، 46 سال قدمت ساخت دارد و دارای 5 حلقه عمودی (Ring or course) است هر رینگ دارای ارتفاع 2.4 متر است و ارتفاع مخزن 12.2 متر و ظرفیت آن 22000 بشکه است. ضخامت استاندارد رینگ اول از پایین 9 میلیمتر، رینگ دوم 7.4 میلیمتر، رینگ سوم و چهارم و پنجم 6 میلیمتر است

ناگفته‌هایی از دلایل آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

وی اظهار داشت: در سال 1386 پس از اورهال و بازرسی تست ضخامت سنجی واقعی، رینگ اول 8 میلیمتر، رینگ دوم 6.5 میلیمتر و رینگ سوم 5.8 میلیمتر و رینگ چهارم و پنجم بدون تغییر بوده است. در زمان حادثه نزدیک به 14 سال از تعمیرات اساسی مخزن گذشته و با توجه به وجود آب و سولفید هیدروژن (H2s) در ورودی این مخزن و همینطور خورندگی نفتای حاصل فرایند تصفیه در واحد تصفیه گازوئیل (GHDS Wild Naphta) ، خورندگی بالایی(خورندگی 3b) دارد. مخازن در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هر 5 سال تعمیرات اساسی می‌شوند. پیشنهاد می‌شود زمان تعمیرات اساسی مخازن پالایشگاه تهران نیز به 5 سال کاهش یابد.

قدیری گفت: با توجه به راه‌اندازی واحدهای منطقه الف و ب شمالی در زمان حادثه به جهت سوراخ شدن لوله آب خنک‌کننده (cooling water) به نظر میرسد که گازمایع  و یا مواد سبک دارای فشار بالا و گرم به مخزن وارد شده و باتوجه به خوردگی مخزن، تولید گسست در دیواره مخزن  (catastrophic rupture) می‌کند.

وی افزود: ضخامت رینگ دوم و سوم در زمان حادثه در رنج 2.5 تا 3 میلیمتر بوده است. در اینجا بحث یکپارچگی مکانیکی و مدیریت ایمنی فرایند در بحث بازرسی، تعمیر و نگهداری و راه اندازی در نظر گرفته نشده است. نکته مهم دیگر بحث مهم مدیریت تغییر یا (Management Of Change or MOC) در نظر گرفته و پیش بینی نشده است که در این حالت باید ارزیابی ریسک انجام شده و خطرات مربوطه پیش بینی می‌گردید.

منبع:فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها