کد خبر: 624389
تاریخ انتشار :

چرا خودرو ناگهان خاموش می‌شود؟

دلایل مختلفی از جمله وجود مشکل در سوخت خودرو، وجود اکسیژن و هوا، مشکل برق صحیح و کافی، خرابی دینام خودرو و غیره، باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو حین حرکت می‌شود.

چرا خودرو ناگهان خاموش می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

یکی از مشکلات رایج کنونی که در میان خودرو‌های داخلی شایع‌تر بوده، خاموش شدن ناگهانی خودرو حین حرکت است که باعث ایجاد استرس زیاد برای راننده و سرنشنیان ماشین می‌شود. این مشکل نه تنها حین حرکت خودرو بلکه زمانی که خودرو در حال توقف است و می‌خواهیم دوباره آن را راه‌اندازی کنیم نیز رخ می‌دهد. دلایل متفاوتی که باعث بروز این مشکل می‌شود، کدام‌اند؟ 

۱- بررسی وجود مشکل در سوخت خودرو

۱. در ابتدا باید بررسی کنیم که سوخت کافی در باک وجود دارد یا خیر؟ نداشتن سوخت کافی، مانع روشن شدن خودرو می‌شود.

۲. مرحله دوم، بررسی کردن پمپ بنزین خودرو است. اگر پمپ بنزین از نوع برقی باشد، این کار را می‌توان با گوش کردن به صدای آن انجام داد؛ اما اگر پمپ از نوع مکانیکی باشد، باید محلی که شیلنگ بنزین وارد موتور می‌شود، باز کنید و آن را درون یک ظرف یا بطری قرار دهید.

حال، با استارت زدن در موتور‌هایی که پمپ بنزین مکانیکی دارند یا باز کردن سوئیچ در موتور‌هایی که پمپ بنزین برقی دارند، از ورود سوخت از باک به پیشرانه مطمئن شوید.

۳. مرحله سوم، بررسی کردن فیوز پمپ بنزین است؛ بررسی کنید در صورتی که سوخته است، اقدام به تعویض آن کنید.

۴. رله دوبل را بررسی کنید. رله دوبل باید زمان باز کردن سوئیچ در پلاتین اول، اتصال ایجاد کند تا برق به پمپ بنزین ارسال شود.

نکته: آزمایش این مرحله در صورتی است که خودرو دارای رله دوبل باشد، انجام می‌شود.

۵. بررسی کنید که شیلنگ ورودی بنزین به موتور، سوراخ نباشد و هوا نکشد. اگر پمپ کار می‌کند و بنزین نیز وجود دارد، اما مقدار آن کم است یا اصلا به موتور نمی‌رسد، می‌تواند از این عیب نیز باشد.

۲- وجود اکسیژن و هوا

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که درون سامانه کاربراتوری پیش می‌آید، فلوت کردن کاربراتور است. فلوت کردن به معنای ورود بیش از حد بنزین درون موتور و خفه‌شدن آن است. نشانه آن، وجود بنزین در اطراف کاربراتور و خیس‌بودن آن است. ضمن این‌که با باز کردن هواکش، می‌توان به راحتی به وجود بنزین بیش از حد نیاز موتور نیز پی برد.

این مشکل در خودرو‌های انژکتوری که اکسیژن از هوزینگ هوا وارد موتور می‌شود، معمولا دیده نمی‌شود، اما می‌تواند دردسر‌ساز شود.

نکته: کثیف بودن و گرفتگی فیلتر هوا نمی‌تواند از روشن شدن موتور خودداری کند، اما در کارکرد آن اثر منفی زیاد خواهد داشت.

۳. آزمایش برق صحیح و کافی

در مرحله آزمایش برق خودرو در ابتدا باید بررسی کنیم که آیا برق به سر شمع‌ها می‌رسد یا خیر.

مراحل آزمایش انجام این کار:

ابتدا یک وایر را از روی شمع باز کنید.

اگر شمع یدکی دارید، آن را درون وایر قرار دهید؛ شروع به زدن تک استارت کنید و وایر را به بدنه خودرو نزدیک کنید و با ایجاد جرقه در سر شمع و بدنه، از این‌که برق به درستی به سر شمع می‌رسد، مطمئن شوید. ارتفاع جرقه باید بیشتر از ۵ میلی‌متر و آبی رنگ باشد. جرقه ضعیف، منجر به نامیزان کار کردن موتور یا حتی روشن نشدن آن می‌شود.

۴. مشکل خرابی دینام خودرو

گاهی اوقات، علت روشن نشدن خودرو، خرابی دینام خودرو است، اما رانندگان به اشتباه گمان می‌کنند که مشکل از خرابی باتری خودرو است. البته باطری نقش اساسی در تأمین جریان الکتریکی جهت استارت زدن خودرو دارد، اما پس از به کار افتادن خودرو، این دینام است که وظیفه تأمین برق خودرو را دارد. بنابر این، آزمایش سلامت دینام خودرو از نکات مهم در روشن ماندن خودرو است.

۵. آزمایش شمع خودرو

اگر عملکرد خودروی شما ضعیف شده باشد و خودرو زیاد دود کند، باید در نظر داشته باشید نارسایی عملکرد شمع‌ها می‌تواند باعث جرقه‌زنی در موتور و از کار افتادن خودرو شود.

۶. پاره شدن تسمه تایم

پاره شدن تسمه تایم، باعث می‌شود خودروی شما استارت بخورد، اما خودرو روشن نشود. دقت کنید که اگر مشکل از خرابی باتری خودرو باشد، خودرو ضعیف استارت می‌خورد. بهتر است که پس از ۴۰ هزار کیلومتر، اقدام به تعویض تسمه تایم کنید، زیرا ممکن است هر لحظه با مشکل پارگی آن روبرو شوید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها