کد خبر: 625307
تاریخ انتشار :

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟

تیروئید غده‌ای است که در جلوی گردن واقع شده است و بواسطه ترشح هورمون‌های T۳ و T۴ برای سلامتی بسیار مهم است و باعث رشد و متابولیسم می‌شود.

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

عبداله زاد عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : وقتی که تیروئید هورمون‌ها را به اندازه کافی تولید نکند گفته می شود فرد دچار هیپوتیروئیدیسیم یا کم کاری تیروئید شده است که با احساس خستگی و بالا رفتن وزن بدن و چربی‌های خون همراه است که در صورت عدم کنترل آن فرد دچار بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

او گفت : از نظر تغذیه‌ای هر مادۀ غذایی که باعث ساخته شدن هورمون‌های تیروئیدی شود باید بوسیلۀ فرد مبتلا به میزان لازم مصرف شود که مهمترین آن‌ها ید است.

عبداله زاد افزود : چنانچه از نمک تصفیه شده یددار استفاده شود ید مورد نیاز تامین می شود. از آنجا که ید بسیار فرار است توصیه می شود نمک در انتهای آشپزی به غذا اضافه شود تا حرارت پخت باعث از دست رفتن ید آن نشود.

او افزود : ترکیبات دیگری که به ساخت هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کنند اسیدآمینه تیروزین و سلنیوم است که در منابع غذایی دریایی بویژه ماهی وجود دارند.

عبداله زاد ادامه داد : یک نوع هیپوتیروئیدیسم وجود دارد که بعلت آنتی بادی‌های ضد تیروئید بوجود می‌آید و به آن هاشیموتو گفته می‌شود در این حالت منابع غذایی ویتامین D، که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند باید به اندازه کافی مصرف شود.

او افزود : ماهی تمام ترکیبات اشاره شده را دارا است و مصرف آن به میزان دو تا سه بار در هفته برای تمامی اشکال هیپوتیروئیدیسم توصیه میشود.

عبداله زاد گفت : غالبا در افراد مبتلا به هیپوتیروئیدیسم کم خونی دیده می‌شود بنابراین علاوه بر ماهی، مصرف جگر، مرغ، گوشت و انواع حبوبات برای آن‌ها مفید است.

او گفت : ضمنا در مورد مصرف مکمل‌های غذایی فوق حتما باید نظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج را جویا شد.

عبداله زاد افزود : از طرف دیگر این افراد باید از مصرف ترکیباتی که ممکن است در تولید هورمون‌های تیروئید اختلال ایجاد می‌نماید تا حد ممکن پرهیز نماید.

او افزود : از این ترکیبات می‌توان به سویا، خانواده کلم، گل کلم، اسفناج، بادام زمینی، هلو و کافئین اشاره نمود. البته افراد می‌توانند کلم را بصورت پخته مصرف کنند.

عبداله زاد گفت : این افراد در کنار توصیه‌های رژیمی برای کاهش وزنشان باید مواد شیرین و ترکیبات قندی را به میزان کم مصرف نمایند .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها