کد خبر: 14913
تاریخ انتشار :

با توزیع‌کنندگان فیلم زورگیری برخورد می‌شود

یک‌ جامعه‌شناس:فیلم زورگیری نیروی انتظامی را حساس‌تر کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرنگار نامه، اسماعیل احمدی مقدم اضافه کرد: فیلمی که مدتی پیش از یک صحنه زورگیری توزیع شده بود توانست بر روی افکار عمومی تاثیر داشته باشد اما سریع این موضوع جمع شد. زیرا توزیع این چنین صحنه‌هایی باعث می شود که سر نخ‌ها از نیروی انتظامی دور شود و دستگیری این افراد مشکل باشد.

دکتر محمد زاهدی اصل، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد گفته سردار احمدی مقدم در مورد برخورد با توزیع‌کنندگان فیلم زورگیری به خبرنگار نامه گفت: با وضعیت موجود شتاب انتقال اطلاعات نمی‌توان جلوی توزیع این‌گونه تصاویر را گرفت و نباید هم جلوی آن‌را گرفت.

این عضو انجمن جامعه‌شناسی اضافه کرد: انتشار این تصاویر موجب شد که حساسیت‌ نیروی انتظامی به این موضوع بیشتر شده و خیلی سریع‌ بتواند آن‌ها را دستگیر کند.

انتشار تصاویر زورگیری چند نفر از یک عابر پیاده در شبکه‌های اجتماعی موجب شد تا رئیس قوه قضائیه در سخنانی اعلام کند که حکم این افراد محاربه و اعدام است، به دنبال این اظهارات نیروی انتظامی خبر دستگیر شدن 4 زورگیر در آن صحنه را اعلام کرد. به‌دنبال این ماجرا، طرح برخودر با ارذل و اوباش یکی از مناطق تهران نیز اجرا شد. اما فرمانده نیروی انتظامی امروز اعلام کرده که به‌طور حتم با توزیع کنندگان فیلم زورگیری برخورد می‌شود.

دکتر زاهدی اصل که روز گذشته در مراسم تودیع معاون اجتماعی نیروی انتظامی حضور داشت، با یادآوری سخنان فرمانده ناجا گفت: سردار احمدی مقدم روز گذشته آمار عجیب و غریب صدها حادثه و اتفاق مشابه این زورگیری را دادند، اگر چه خود نیروی انتظامی به این‌گونه اتفاقات حساسیت زیادی دارد اما انتشار این فیلم هم موجب شد که نیروی انتظامی برخورد قاطع‌تری نسبت به این حادثه نشان دهد. وظیفه رسانه‌ها حساس کردن مسئولان است

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نیز باید وظایف قانونی و اجتماعی خود را در قبال حوادث رعایت کنند،‌ اضافه کرد: رسانه‌ها بدون بزرگ‌نمایی یا سیاه‌نمایی باید ایجاد حساسیت در مسئولان کنند و این جزو وظایف ذاتی آنهاست.

او اضافه کرد: حداقل فایده انتشار این فیلم این بود که آقایون به موضوع زورگیری که به گفته خودشان چندین مورد در روز رخ می‌دهد، حساس شدند.

وی به فرامین قرآن کریم، دستورات دین و عقل سلیم در مورد اولویت آرامش و امنیت گفت: اصلی‌ترین مسئول ایجاد امنیت در بعد اجرایی نیروی انتظامی است.

زاهدی اصل در مورد سخنان فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت: این عقیده ایشون است اما باید پرسید تا کجا می‌توان محرمانه کار کرد؟

زورگیری را ریشه‌یابی کنید به گفته این جامعه‌شناس باید از نظر کارشناسی آسیب‌های اجتماعی مثل زورگیری را ریشه‌یابی کنیم نه آنکه مدام صورت مساله را پاک کنیم.

به اعتقاد این عضو انجمن جامعه‌شناسی بیکاری واقعی موجود در جامعه، نه آماری که اعلام می‌شود، جزو ریشه‌های اصلی این‌گونه جرایم است.

دکتر زاهدی اصل در همین زمینه افزود: تورم بین 100 تا 300 درصد موجود در جامعه نه تورمی که از سوی مسئولان اعلام می‌شود، جزو علل و زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی است.

وی در مورد این اظهارات احمدی مقدم که «توزیع کنندگان این فیلم شناسایی شدند و به طور حتم با آنها برخورد خواهد شد» سابقه ویدئو در دهه 70 در ایران را یادآوری کرد «نمی‌توان جلوی تکنولوژی را گرفت، پارازیت انداختن و فیلتر کردن سایت‌ها راه چاره نیست، به‌جای مبارزه منفی با این پدیده‌های جدید باید به‌دنبال تقویت خودمان باشیم.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها