کد خبر: 15608
تاریخ انتشار :

مشاهدات هاشمی از یک روز برفی تهران/ دستور تلخ امام برای رفع اختلاف سپاه و ارتش

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، آیت الله هاشمی رفسنجانی در کتاب عبور از بحران در بازگویی خاطره روز 11 دی ماه سال 60 آورده است؛ عفت‌، فاطی‌ و محسن‌، دیروز به‌ رفسنجان‌ رفته‌اند و مهدی‌ و یاسر شب‌ به‌مجلس‌ آمدند و باهم‌ به‌ خانه‌ آمدیم‌. امروز من‌ مسئول‌ حفاظت‌ و اداره‌ آنها هستم‌. اول‌ صبح‌، پس‌ از نماز و نوشتن‌خاطره‌ دو روز گذشته‌، مشغول‌ مطالعه‌ گزارشها شده‌ام‌ و بچه‌ها خوابیده‌اند. برف‌ باریده‌ ودرختها، دیوارها، حیاط و جماران‌ پوشیده‌ از برف‌ است‌، خیلی‌ با صفاست‌. رادیو هم‌ سرودمی‌خواند. (تااینجا را صبح‌ نوشتم‌))

آقای‌ محمد امامی‌ کاشانی‌ نماز جمعه‌ را اقامه‌ کردند و آقای‌ رسول‌منتجب‌نیا،نماینده‌ شوش‌ اندیشمک‌ سخنرانی‌ قبل‌ از نماز را؛ و در نمازامروز چهار صدنفر از زندانیان‌تروریست‌ توبه‌ کرده‌ را آورده‌ بودند که‌ یکی‌ از آنهاهم‌ صحبت‌ کرد. اقدام‌ جالبی‌ است‌ و در نوع‌خود بی‌ نظیر. ضمن‌ استراحت‌، موفق‌ شدم‌، مقدار زیادی‌ از جزوه‌های‌ گزارشاتی‌ را مطالعه‌کنم‌. سفیرسوریه‌ در یکی‌ از این‌ گزارشها آمادگی‌ کامل‌ سوریه‌ را برای‌ همکاری‌با ایران‌ و روی‌ کار آوردن‌دولت‌ مطلوب‌ در عراق‌، پس‌ از صدام‌، اعلام‌ کرده‌است‌.

بهره‌برداری‌ از یک‌ فاز، از پنج‌ فاز ماهواره‌ تحقیقاتی‌ که‌ با رفتن‌ آمریکائی‌ها راکد مانده ‌بود، با حضور نخست‌ وزیر شروع‌ شد و نویدی‌ است‌ برای‌ قدرت‌ فنی‌ایران‌؛ و ده‌ نفر کارشناس‌ نفت‌ را به‌ لیبی‌ فرستادیم‌ که‌ نمایش‌ قدرت‌ دیگری ‌است‌. با عفت‌ و آقای‌ شیخ‌ محمد هاشیمان‌تلفنی‌ در رفسنجان‌ صحبت‌ کردم‌.شب‌ صیاد شیرازی‌ تلفنی‌ اعلام‌ کرد که‌ امشب‌ عملیات‌ درخاک‌ عراق‌ داریم‌،عملیات‌ کربلای‌ 1. از وزیر خارجه‌ در سوریه‌ استقبال‌ خوبی‌ شده‌. ظهر غذاازبیرون‌ گرفتیم‌ و شب‌، فائزه‌ غذا درست‌ کرد و علی‌ و ناصراخوی‌ زاده‌ هم‌ بودند.

چرا سپاه فرماندهی صیاد شیرازی را قبول نکرد؟

آیت الله همچنین در خاطره 11 دی ماه سال 62 نیز آورده است؛ جلسه‌ علنی‌ را تا ساعت‌ ده‌ صبح‌ اداره‌ کردم(‌388). ساعت‌ ده‌ در دفتر آقای‌ خامنه‌ای‌ با فرماندهان‌نیروی‌ زمینی‌ و سپاه‌ جلسه‌ داشتیم‌. بحث‌ بر سر فرماندهی‌ عملیات‌ بود که‌ از مدتی‌ پیش‌ به‌ خاطردوگانگی‌، ضررهایی‌ کرده‌ایم‌؛ اختلاف‌ نظر دارند. سرهنگ‌ صیاد شیرازی‌ معتقد است‌، ارتش‌فرماندهی‌ جبهه‌ را داشته‌ باشد و سپاه‌ زیر فرمان‌ آنها عمل‌ کند؛ ولی‌ عملی‌ نیست‌. اکثریت‌ با سپاه‌است‌. امام‌ هم‌ با تلخی‌ دستور رفع‌ اختلافات‌ را داده‌اند. طرحهایی‌ برای‌ رفع‌ اختلاف‌ آورده‌ بودندولی‌ باز هم‌ همان‌ روح‌ قبلی‌ در کار بود. بالاخره‌ برگشتیم‌ به‌ همان‌ فرمول‌ قبلی‌ درباره‌ فرماندهی‌عملیات‌ آینده‌ ـ تقسیم‌ کار در دو قرارگاه‌ و دو قسمت‌ مجزا از یک‌ عملیات‌ ـ ظهر همان‌ جا ماندم‌ واستراحت‌ هم‌ کردم‌. عصر، شورای‌ مرکزی‌ حزب‌ [جمهوری‌ اسلامی‌] و شب‌ شورای‌ داوری‌ جلسه‌داشت‌. تا ساعت‌ ده‌ شب‌ یکسره‌ در دفتر رئیس‌ جمهوری‌ به‌ سر بردیم‌ و آخر شب‌ در مجلس‌، فیلمی‌تماشا کردم‌ و خوابیدم‌..

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها