کد خبر: 15954
تاریخ انتشار :

شورای عالی برنامه‌ریزی نمایش فیلم چه کاره است؟+عکس

شورای عالی برنامه‌ریزی نمایش فیلم چه کاره است؟+عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه به نقل از مهر، علیرضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی در واکنش به اقدام شورای صنفی نمایش در ارائه سرگروهی سینما آزادی به سینما فرهنگ و ارائه اکران فیلم‌هایی که با آزادی قرارداد دارند به سینما فرهنگ، گفت: چندی پیش هم این اتفاق افتاد و وقتی فیلمی را که با سینما آزادی قرارداد داشت به سینمای دیگری برای اکران دادند، من به رئیس سازمان سینمایی شکایت کردم وی نیز پیگیری‌های لازم را انجام داد و جلوی این تخلف گرفته شد.

تغییر اکران فیلمی که با سینما آزادی قرارداد دارد، به سینما فرهنگ تخلف است

وی افزود: اما حالا هم می خواهند فیلم "من و زیبا" را که با آزادی قرارداد دارند به سرگروهی سینما فرهنگ اکران کنند. نمی‌دانم آیا شورای صنفی به این نتیجه رسیده است که ما نیاز به سرگروه ششم داریم و یا اینکه کلا قرارست سرگروه دیگر جایگزین سینما آزدی شود؟ اگر این نتیجه‌ای است که شورای صنفی نمایش به آن رسیده، احتمالا این کار از اختیار و اطلاع من خارج است!

سعیدی‌پور با تاکید بر اینکه این اقدام خارج از قانون است، ادامه داد: بر همین اساس به آیین‌نامه شورای صنفی نمایش اشاره می‌کنم که در فصل پنجم، ماده 66، در بند 15 آن آمده است "تکمیل تفسیر و یا اصلاح آیین نامه اجرایی شورای صنفی نمایش در هر مقطع لازم زمان" از وظایف شورای عالی برنامه‌ریزی نمایش فیلم است که دبیرخانه این شورا در اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد است.

شورای عالی برنامه‌ریزی نمایش فیلم چه کاره است؟

وی همچنین اشاره کرد: این کار شورای صنفی نمایش و تعیین سرگروه جدید باید زیر نظر شورای عالی برنامه‌ریزی نمایش فیلم باشد زیرا مصداق تغییر در آیین‌نامه است پس این کارها در اختیارات اعضای شورای صنفی نمایش نیست. این آیین‌نامه ابلاغ نیز شده است و باید صنوف سینمایی به آن تمکین کنند. این نمی‌شود که هر هفته شورای صنفی نمایش تغیراتی در این آیین‌نامه ایجاد کند. آنها تقریبا هر هفته یک تغییری اعمال می‌کنند. اگر آنها اختیاراتی گرفته‌اند که می‌توانند در آیین‌نامه تغییراتی ایجاد کنند، پس باید این مساله را رسانه‌ای کنند.

مدیر سینما آزادی ترکیب شورای عالی برنامه‌ریزی نمایش فیلم را بدین شرح اعلام کرد: مدیر کل اداره کل نظارت و ارزشیابی به عنوان رییس شورا، دو نفر نماینده به انتخاب معاونت سینمایی، مدیر عامل خانه کارآفرینان سینمای ایران، رئیس شورای صنفی نمایش، روسای صنوف تهیه کنندگان، سینماداران و کارگردانان و توزیع کنندگان و مدیر امور اکران اداره کل نظارت و ارزشیابی.

به گفته وی، با توجه به این موضوع در هر جلسه شورا که تغییری در آیین نامه اعمال می‌شود باید این افراد نیز حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به این آیین‌نامه شورای صنفی نمایش متخلف است. البته من تبریک می گویم که اعضای شورای صنفی، ما را از سرگروهی خارج کردند زیرا سرگروه بودن یک مزیت محسوب نمی‌شود و دردسرهایی دارد. پیش از این هم دوستان اریکه ایرانیان را سرگروه کرده بودند. اگر خوب بود چرا این کار را ادامه ندادند. اگر سینما در سرگروهی نباشد شما هر فیلمی خواستید از آثار روی پرده می‌توانید، اکران کنید.

سعیدی پور درباره تغییر کاربری برخی سالن‌های سینما آزادی و اجرای تئاتر و موسیقی در آنها با توجه به شرایط موجود گفت: این کار که پیش از این هم عنوان کردم علیرغم میل باطنی من است. آنها به ما فیلم نمی‌دهند، چه کاری باید انجام دهیم؟ راهی برای ما نگذاشته‌اند. ما در حال حاضر دو سالن از پردیس آزادی را به روزرسانی می‌کنیم. سه سالن دیگر هنوز می‌توانند فیلم اکران کنند و از چرخه نمایش فیلم خارج نشده اند.

پس این حواله کجاست؟

وی افزود: وزیر ارشاد دستور داده تا حواله نمایش این سینما صادر شود. سخنگوی شورای صنفی نمایش هم در مصاحبه خود عنوان می کند که حواله سینما آزادی صادر شده است. پس این حواله ها کجاست؟ من با تهیه کننده و پخش کننده قرارداد اکران می‌بندم و بعد آن را ثبت می کنم. وقتی حواله توسط شورا صادر شده است دیگر تهیه کننده و پخش کننده نمی تواند بگوید که من فیلم به این سینما نمی‌دهم.

مدیر سینما آزادی ادامه داد: بهتر است اول حواله‌های صادر شده را به ما نشان دهند و ما پی به حسن نیت آنها ببریم. چرا باید خلاف آیین‌نامه کار انجام شود و پخش‌کننده "پله آخر" از من بخواهد که فیلم را اکران نکنم. من مشکلی ندارم. در این صورت نامه می‌دهم به شورا و اعلام می کنم که اجازه می دهم این فیلم به سینمای دیگری برود. دیگر نباید تخلف صورت بگیرد و دست به تغیر آیین نامه ببرند. ما باید صبر کنیم و ببینیم دستور وزیر ارشاد کی اجرا می شود و فقط درباره این تخلف آیین نامه تذکر دهیم.

وی در پایان گفت: جالب است دوستان در شورا مصاحبه می‌کنند و تاکید دارند که حواله سینما آزادی صادر شده است و حالا این پخش‌کننده‌ها هستند که با من مشکل دارند. این دوستان پخش‌کننده در شورای صنفی نمایش نماینده دارند. وقتی نمایندگان آنها حواله ما را تایید کردند چرا باید پخش‌کنندگان هر کدام جدا جدا نظر بدهند و اگر آنها نمایندگان خود را در شورا قبول ندارند که دوباره انتخابات تشکیل دهند و نماینده جدید معرفی کنند. این دیگر سیاست یک بام و دو هوا است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها