کد خبر: 16448
تاریخ انتشار :

وزیر ارشاد: فقط 7 درصد فیلم‌ها محل اختلافند/ شایعه کنار رفتن من همیشه مطرح بوده

وزیر ارشاد: فقط 7 درصد فیلم‌ها محل اختلافند/ شایعه کنار رفتن من همیشه مطرح بوده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته در برنامه هفت حضور یافت. سیدمحمد حسینی که قرار بود در این برنامه به مشکلات سینما بپردازد، اوضاع سینما را مناسب ارزیابی کرد و مشکلات پیش آمده در حوزه سینما را به گذشته مربوط دانست و اعلام کرد در آینده هیچ مشکلی در سینما وجود نخواهد داشت. تاکید وزیر ارشاد بر اینکه حرف آخر را باید وزارت ارشاد بزند از جمله مسائلی بود که در این برنامه بسیار تکرار شد. آنچه در ادامه آماده است بخشی از صحبت‌های سیدمحمد حسینی است:

  • تاکید ما همیشه بر بحث تعامل بوده است نه تقابل. ما همواره تلاش کردیم تا جذب حداکثری داشته باشیم تا بتوانیم رابطه خوبی با سینمایی‌های کشور برقرار کنیم. ما باید تلاش کنیم اعتبار و جایگاه خوب سینما که در حال حاضر وجود دارد را قدر بدانیم. هر چه همگرایی میان سینماگران بیشتر باشد به نفع سینما است. هیچ گاه در تفرقه و تنش به نتیجه نمی‌رسیم.
  • از متخصصان و پیشکسوتان سینمایی می‌خواهم تا برای بهتر شدن کیفیت جشنواره فجر با هیئت داوران مشارکت داشته باشند و در جلسات نقد شرکت کنند تا بدین وسیله جشنواره محور وفاق و همگرایی میان سینماگریان شود. هم سینماگریان و هم گروه‌های دیگری که در بحث فرهنگی سهیم هستند باید در جشنواره مشارکت داشته باشند.
  • فیلم‌های حاضر در جشنواره به تهران محدود نیست. تنوع اقلیمی وجود دارد و این به معنای مردمی شدن سینما است. همه مردم باید در پرده نقره‌ای سینما دیده شوند. فراتر از کشور و در سطح جهانی هم کارهای خوبی در جشنواره امسال حضور دارد. امسال اولین فیلم سه بعدی در جشنواره شرکت داده شده و سیستم دیجیتالی راه‌اندازی شده است.
  • در رسانه‌ها مسائل حاشیه‌ای سینما غالب است. امسال فقط حدود 95 فیلم به جشنواره رسیده اما فضا به گونه‌ای ترسیم می‌شود که انگار کسی کار نمی‌کند. این حرف خلاف واقع است. رسانه‌ها به جای اینکه فضا را تلطیف کنند به مشکلات دامن می‌زنند. تقاضای من از رسانه‌ها آن است که کمک کنند تا مشکلات حل شود.
  • سازمان سینمایی به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر شکل گرفته است. کارهای تحقیقی و پژوهشی در این سازمان صورت می‌گیرد. تا امروز بخش زیادی از کارهای که مدنظر داشتم در سازمان سینمایی انجام شده است. متاسفانه در شرایط فعلی مسائل حاشیه‌ای اصل شده که وقت و انرژی بسیاری زیادی از مسئولان می‌گیرد.
  • صندوق حمایت از هنرمندان بدون هیچ محدودیتی برای بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی هنرمندان کارهایی انجام می‌دهد. توجه ویژه به مسائل معشیتی در دستور کار صندوق قرار گرفته است. بالغ بر 1300 هنرمند درجه هنری دریافت کردند که درجه یک هنری معادل مدرک دکتری است. نشان دولتی را برای 5 هنرمند در نظر گرفتیم که در این میان نشان دولتی آقای محمدعلی کشاورز طی مراسمی اهدا خواهد شد و نشان دولتی داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، ژاله علو نیز در دستور کار دولت است و قرار است تصویب شود.
  • در سه سال فعالیت من حدود 250 فیلم در کشور ساخته شده است. از این تعداد فقط 18 فیلم بحث برانگیز بودند که در واقع 7 درصد فیلم‌ها محل اختلاف بودند. برخی از این فیلم‌ها مجوز اکران نگرفتند و خود تهیه‌کننده هم متوجه ایراد کار شد و کار ارزشمند دیگری ساخته است.
  • اینکه عده‌ای اعتراض کنند برای ما واهمه ایجاد نمی‌کند. تاکید ما این است که قانون باید اجرا شود. یکجا باید حرف آخر را بزند و آن هم وزارت ارشاد است. اگر کسی حق و حقوق را رعایت نکند به مشکل می‌خورد. اگر کسی به ترکیب شورای صنفی اعتراض دارد پیشنهاد دهد، روال قانونی طی می‌شود و مسئله او مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما نمی‌توانیم دولت در دولت داشته باشیم.
  • برای آینده سینمای ایران نگرانی وجود ندارد. مسئله فیلم‌ها مسئله‌دار هم جای بحث دارد. بالاخره ما باید جایی این مسائل و مشکلات را نشان دهیم. ناچار باید برخی موارد و مسائل نشان داده شود. منتها قبح‌زدایی و ترویج فساد هم نباشد. باید با ظرافت و دقت اینگونه مسائل مطرح شود و در نهایت بگوییم سرنوشت این خانواده چنین است. اما اینکه هیچ تخلف، معصیت، قتل و جنایتی نشان داده نشود درست نیست.
  • مشکل سینما آزادی حل شد و حواله اکران برای فیلم «من و زیبا» صادر شد. مشکل سینما آزادی این است که دو فیلم سینما آزادی که حواله داشته اکران نشده و 2 فیلم هم در حال اکران متوقف شده است. مسئولان سینما آزادی باید ضرر این فیلم‌ها را جبران کند. همه پذیرفتند یکجا باید حرف آخر را بزند و ما هم دقت لازم را خواهیم داشت تا مشکلات حل شود لذا جای نگرانی وجود ندارد. در آینده یکی دو فیلم دیگر هم مجوز اکران سینما آزادی را دریافت می‌کنند
  • تاکید ما بر اجرای قانون است. ضوابط قانون باید فصل‌الخطاب همه امور باشد. اگر هنرمندان تابع قانون باشند به نفعشان است. در بحث خانه سینما از ابتدا اشکالات قانونی داشت که دولت‌های دیگر با آن کنار آمدند. طبق نظر رئیس‌جمهور قرار بر آن است که با تیمی متشکل از اعضای خانه سینما، سازمان سینمایی و نماینده رئیس‌جمهور اساسنامه خانه سینما نگاشته شود تا پس از نهایی شدن در شورای عالی سینما یا انقلاب عالی فرهنگی تصویب شده و به اجرا درآید.
  • یکیز از اشکالاتی که به سینما گرفته می‌شد، دور شدنش از ارزش‌ها بود. ما هم تلاش کردیم به سمت سوژه‌هایی برویم که مفید است تا سیاه‌نمایی از چهره ایران زدوده شود. در این مدت فیلم‌های خوبی ساخته شده است که از نظر محتوایی آثار ارزشمندی شناخته می‌شود. شور شیرین، روزهای زندگی، چمران، یا بزرگمرد کوچک از جمله 16 فیلم ارزشی است که ساخته شده است.
  • برخی شوراهای عالی جلسات دوره‌ای دارند مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید دو هفته یک بار جلسه بگذارند. برخی شوراهای عالی چون شورای عالی حج شاید در سال یک یا دو بار جلسه داشته باشد. شورای عالی سینما نیز چنین است. سازمان سینمایی کارش را انجام می‌دهد و شورای عالی سینما به مسائل کل‌تر سینما چون مالیات و مسکن سینماگران می‌پردازد. البته از آنجایی که امسال کل کشور با مشکل اقتصادی مواجه شده، اعتبارات در خیلی از بخش‌ها از جمله فرهنگی کاملا پرداخت نشدهاست.
  • سازمان سینمایی به دلیل افزایش اعتبارات تشکیل شد تا ما با بنیه بهتری بتوانیم از آثار سینمایی حمایت کنیم. امسال هم برای اولین بار 135 میلیارد تومان اعتبار برای سازمان سینمایی لحاظ شد. به دلیل شرایط اقتصادی این بودجه کاملا پرداخت نشده اما امیدواریم با شرایط اقتصادی بهتری که در کشور حاکم می‌شود تا پایان سال این بودجه جبران شود. این بودجه قبلا 50 میلیادر تومان در سال بوده و افزایش صد در صدی آن ناشی از نگاه مثبت مسئولان است.
  • ساخت «فیلم‌خانه» از جمله مسائلی است که مورد بررسی قرار گرفته است. متاسفانه فیلم‌های منحصر به فردی که داریم در زیرزمین وزارت ارشاد که شرایط استاندارد هم ندارد نگهداری می‌شود. فیلم‌خانه‌ای به مساحت 6 هزار مترمربع ساخته شده که مرکز نگهداری و آرشیو فیلم‌ها است. کتابخانه تخصصی و اتاق تدوین دارد و تا پایان بهمن افتتاح می‌شود.
  • حضور ما در خارج کشور اهمیت بسیاری دارد. سال گذشته در دیداری که با سید حسن نصرالله داشتم گفتند حضور جمهوری اسلامی ایران در دنیا با هر عنوانی خودش موضوعیت دارد. ما اهمیت این کار را می‌دانیم. در 2 سال اخیر در 16 کشور هفته‌های فیلم را برگزار کردیم. در جشنواره‌ها به صورت حساب‌شده‌تر حضور داشتیم. ما معتقدیم فیلمی که علیه مردم ایران باشد چرا باید در جشنواره حضور داشته باشد.
  • شایعه کنار رفتن من از دولت دهم همیشه مطرح بوده است. حوزه فرهنگ و هنر، حوزه‌ای است که دیدگاه‌های متفاوتی در آن وجود دارد. همان روز اول که من روی کار آمدم یکی از دوستان گفتند که 3 ماه بیشتر نمی‌توان در این عرصه دوام آورد. رئیس‌جمهور هم حمایت جدی از عرصه فرهنگ داشتند و تا روزی که در خدمت اهالی فرهنگ و هنر باشم فعالیت خود را انجام می‌دهم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها