کد خبر: 16655
تاریخ انتشار :

چشم به راهی گروه‌های نمایشی جشنواره‌تئاتر فجر از پرداخت کمک هزینه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه به نقل از ایسنا، پرداخت کمک هزینه جشنواره‌ی تئاتر فجر همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گروه‌های نمایشی است، گروه‌هایی که گاه تا دقیقه 90 باید منتظر باشند و چشم‌شان به دبیرخانه جشنواره باشد تا چه زمانی فراخوانده شوند.

در این وضعیت، بسیاری از گروه‌ها ترجیح می‌دهند از جیب‌شان هزینه کنند و نگرانی دیگری به نگرانی‌های معمول جشنواره اضافه نکنند. از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی امسال، بسیاری از گروه‌ها نگران هستند که اگر مبلغی را صرف آماده کردن دکور و لباس‌شان کنند، از سوی برگزارکنندگان جشنواره، مبلغ کمتری را به عنوان کمک هزینه دریافت کنند.

در ادامه دیدگاه‌های چند تن از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر را می‌خوانیم:

سیامک احصایی طراح صحنه و کارگردان تئاتر که در این دوره از جشنواره نمایش «قرار» را به صحنه می‌برد گفت: تنها چیزی که برایم مشخص است این است که دارم کار و هزینه می‌کنم اما اصلا نمی‌دانم قرار است از جشنواره چه مبلغی به عنوان کمک هزینه دریافت کنم.

او در عین حال معتقد است: باید جانب انصاف را رعایت کنیم و از حق نگذریم که بچه‌های دبیرخانه جشنواره هم حق دارند چون آن‌ها هم از وضعیت کمک هزینه‌ها بی‌خبر هستند.

احصایی توضیح داد: بچه‌های دبیرخانه، بچه‌های خوبی هستند که سال‌هاست با آن‌ها کار کرده‌ایم و موضوع این نیست که نمی‌خواهند به گروه‌ها اطلاع‌رسانی کنند بلکه مساله این است که آن‌ها هم مثل ما نمی‌دانند، وضعیت بودجه چگونه است بنابراین ناآگاهی نسبت به وضعیت اقتصادی میان ما و آن‌ها مشترک است.

کارگردان نمایش‌های «ترمینال» و «نامه‌هایی به تب» در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دست کم بچه‌های دبیرخانه به ما دروغ نمی‌گویند و راستش را می‌گویند که آن‌ها هم مطلع نیستند.

مریم کاظمی دیگر هنرمند تئاتر که نمایش «رام کردن زن سرکش» را برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر آماده اجرا می‌کند، گفت: طراحان ما کارشان را آماده کرده و منتظر خرید وسایل هستند اما اگر ندانیم قرار است چه مبلغی را دریافت کنیم، نمی‌دانیم چه میزانی را باید از جیب خودمان هزینه کنیم!

او با اظهار تاسف از وضعیت بلاتکلیف گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر افزود: همه‌ی گروه‌ها حتی آن‌ها که نمایش‌هایی کم‌پرسوناژ و جمع و جور اجرا می‌کنند، دچار این نگرانی هستند که از هزینه‌ای که برای آماده کردن کارشان متقبل می‌شوند، چه مبلغی به آن‌ها پرداخت خواهد شد به همین دلیل این هزینه کردن به ریسکی بزرگ برای گروه‌ها تبدیل شده است.

کاظمی یادآور شد: حتی نمی‌دانیم با پرداخت قسط اول کمک هزینه هم مشکل ما حل می‌شود یا نه! چرا که سال‌های گذشته گاه چندین ماه طول کشیده تا قسط دوم کمک هزینه گروه‌ها پرداخت شده است.

این کارگردان تئاتر به دیگر مشکلات گروه‌های شرکت کننده در جشنواره هم اشاره کرد و افزود: با توجه به دیرهنگام بودن بازبینی‌ها و تاخیر در اعلام نتایج، گروه‌ها پروسیه‌ای دوازده سیزده روزه را منتظر اعلام نتایج ماندند و نتوانستند در این مدت تمرین کنند با این توصیف، زمانی که تا برگزاری جشنواره باقی مانده، بیش از آنکه صرف تمرین و ارتقای کارها شود باید صرف آماده کردن دکور و لباس آثار شود.

سجاد افشاریان دیگر هنرمند جوان تئاتر که در این دوره از جشنواره خبر نمایش «ننه دلاور بیرون پشت در» را اجرا می‌کند گفت: تنها دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر نیست که دچار مشکل مالی است بلکه کل کشور دچار بحران اقتصادی است و این وضعیت عمومیت دارد.

او در ادامه از اینکه در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های بیشتری پذیرفته شده‌اند اظهار خرسندی کرد و در عین حال گفت: دبیرخانه می‌توانست نمایش‌های کمتری را بپذیرد و در عوض کمک هزینه‌های بیشتری بپردازد اما خوشبختانه آن‌ها به گروه‌های بیشتری فرصت در جشنواره تئاتر فجر را دادند تا نمایش‌های بیشتری امکان دیده شدن پیدا کنند.

این هنرمند افزایش تعداد آثار شرکت‌کننده در جشنواره را به فال نیک گرفت و افزود: در جشنواره امسال، سلیقه‌های مختلف فرصت حضور دارند و آثاری در ژانرهای گوناگون به صحنه خوهند رفت. بنابراین شاید گروه‌ها ناچار شوند از بخشی از ایده‌های اجرایی خود چشم پوشی کنند ولی دلمان شاد است که دوستان دیگرمان هم در کنار ما نمایش‌هایشان را به صحنه می‌آورند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها