کد خبر: 16665
تاریخ انتشار :

چگونه ترکیه برای دور زدن تحریم‌های غرب ، به ایران کمک می کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ترکیه تصمیم گرفته است که کلیه اطلاعات و آمار مربوط به منشا واردات نفت خام خود را ازدفاتر آماری خود حذف کند.

به گزارش نامه به نقل از انتخاب ، این تصمیم در حالی اتخاذ گردیده است که آمریکا بر ترکیه فشار میآورد تا در چهارچوب تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران واردات نفت و گاز خود از ایران راکاهش دهد.

در همین حال، وزیر اقتصاد ترکیه از افزایش چند میلیارد دلاری صادرات طلای ترکیه به ایران خبر داده است.

یک مسئول مرکز آمار ترکیه، فاش ساخت که شرکت نفتی "توپراس" ترکیه، از این مرکز خواسته است که جزئیات اطلاعات مربوط به محل و منشا واردات نفت این شرکت را مخفی نگاه دارد و صرفاً به اعلام و انتشار ارقام و آمارهای کلی بسنده کند. این مسئول مرکز آمار ترکیه همچنین گفته که پیشتر، شرکت نفتی "توپراس" انتشار ارقام واردات نفت خام و دیگر سوخت‌های فسیلی به وسیله این مرکز را ممنوع کرده بود.

یاد آور می شویم، از ابتدای سال 2012 میلادی، کشورهای غربی تصمیم گرفتند تا صادرات نفت خام ایران را مشمول تحریم‌ها کنند.

در 30 نوامبر گذشته سنای آمریکا به هدف افزایش فشارها، تحریم‌های تازه‌ای را در بخش انرژی و حمل و نقل انرژی علیه ایران به مرحله اجرا گذاشت.

در همین حال اتحادیه اروپا حمل و نقل نفت و مواد سوختی و همچنین واردات گاز از ایران را در چهارچوب تحریم های جدید خود علیه ایران به مرحله اجرا درآورد.

بر اثر فشار آمریکا، در ماه مه گذشته شرکت نفتی "توپراس" خرید نفت خام از ایران را به میزان 20 در صد کاهش داد.

در مورد واردات گاز از ایران، ماه گذشته، وزیر انرژِی ترکیه تأیید کرد که کشور متبوعش واردات گاز از ایران را کماکان ادامه میدهد.

یاد آور می شویم که ایران دومین تأمین کننده گاز طبیعی ترکیه پس از روسیه است. 18 تا 20 در صد گاز مصرفی ترکیه از طریق ایران تأمین میگردد.

بررسی مناسبات اقتصادی فیمابین ترکیه و ایران نشان میدهد که طی ماه های گذشته، واردات نفت خام و دیگر منابع انرژی از ایران به ترکیه کماکان ادامه داشته است و پرداخت بهای آن با لیره ترک انجام گردیده است.

با توجه به 130 برابر شدن واردات طلای ایران از ترکیه، این اعتقاد قوت گرفته است که ایران بهای نفت و گاز صادراتی خود را که به لیره ترک دریافت می کند، در ترکیه به طلا تبدیل کرده و به ایران وارد می کند.

بسیاری از کارشناسان گفته‌اند که ایران برای بخشی از پرداخت های خارجی خود از طلا استفاده می کند.

130برابر شدن واردات طلای ایران از ترکیه مورد تأیید مقامات مهم اقتصادی این کشور می‌باشد. در این رابطه، ظفر چاغلان- وزیر اقتصاد ترکیه، دیروز اعلام کرد که طی ده ماهه اول سال میلادی 2012 ، کشورش بیش از 6.5 میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده است. این در حالی است که کل طلای وارداتی ترکیه از ایران در سال 2011 میلادی از مرز 54 میلیون دلار تجاوز نکرده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها