کد خبر: 160508
تاریخ انتشار :

۵ دلیل تحرکات سریع داعش در عراق

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تسنیم: خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به علل نفوذ داعش در عراق آورده است: با وجود تعداد کمتر گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام موفق به تسلط بر بخش هایی از شمال عراق شده است به اعتقاد تحلیلگران پنج عامل اصلی در این رشد سریع این گروهک افراطی موثر است.
در طی دو ماه گذشته گروهک داعش بر مناطق گسترده ای در شمال عراق مسلط شده است و طی هفته گذشته دامنه نفوذ خود را به مناطق تحت تسلط پیشمرگان کرد در استان نینوا کشانده است.
خبرگزاری فرانسه بیان کرد: به اعتقاد تحلیلگران تعداد این گروه های مسلح از چند هزار نفر فراتر نمی رود پس تعداد افراد نمی تواند عامل اساسی قدرت آنها باشد و عوامل دیگری در این باره موثر است که عبارتند از:
1-سلاحی که اخیر به دست آورده اند
گروه های مسلح علاوه بر ادوات زرهی، موشک و سلاح سنگین دیگر به عنوان غنایم در یورش خود به چنگ آورده است.بیشتر این سلاح ها و ادوات آمریکایی هستند و متعلق به ارتش عراق هستند که با عقب نشینی نیروهای عراقی به چنگ داعش افتاده است و عامل تقویت تسلیحاتی این گروهک شده است.آنتونی کوردسمن از مرکز مطالعات استراتژیک در واشنگتن در این باره می گوید: "آنها(تروریست های داعش) به ادوات و جنگ افزاری دست یافته اند که هم اکنون نیاز مبرم به آن دارند".
2- تجربه جنگ در سوریه
گرچه این گروهک در عراق با نامی متفاومت در سال 2004 به وجود آمد اما علت تقویت آن ورود به جنگ سوریه بود. گروه صوفان آمریکا که در زمینه امور اطلاعاتی فعالیت می کند نبردهای سوریه را همانند دوره آموزشی برای(تروریست های) داعش می داند.
این گروهک از سال 2013 در سوریه علیه نظام بشار اسد جنگیده است و افراد گروهک داعش علاوه با آن با دیگر گروه های مسلح نیز درگیر شده اند. افراد این گروهک مردمانی خونریز هستند که دیوانه وار می جنگند.
3-انتخاب بستر مناسب برای جنگ
گروهک موسوم به دولت اسلامی عراق و شام مناطق سنی نشین را برای جنگ انتخاب کرده است تا بتواند از حمایت آنها برخوردار شود و نیز زیر ساختها واماکنی که دفاع از آنها دشوار است را بر می گزیند تا تلفات خود را کم کند.
جان دریک از گروه "ای کی ای" می گوید: گروه های مسلح طی روزهای گذشته مسافت های زیادی را در نوردیده اند اما این مناطق کم جمعیت بوده است و آنها با مقاومت قابل ذکری روبرو نبوده اند.
4- تبلیغات موثر
هر مکانی که گروهک داعش به آنها وارد شده است قبل از آن آوازه وحشی گری آنها به این مناطق رسیده و همین موضوع سبب تسلط آنها بر تمامی مناطق بدون هیچ مقاومتی شده است.
این گروهک از پایگاه های اجتماعی و اینترنتی استفاده می کند و اقدام به تصویر برداری از صحنه های وحشتناکی که رقم زده است و اجساد اعدامیان بی سر کرده است.
پاتریک اسکینر از گروه صوفان در این باره می گوید: گروهک داعش تصاویر وحشیانه که فراتر از انتظار بشر است پخش می کند.در سنجار در شمال غرب عراق ساکنان آن هنگامی که باخبر شدند گروهک داعش در آستانه ورود به این منطقه است فرار کردند.
دریک می نویسد: به کار گیری رعب و وحشت یکی از شیوه های معمول داعش است.جدا از سلاحی که آنها به کار می گیرند نقش تبلیغات آنها زیاد است.
5- مخالفان ضعیف
آنچه عامل قوی شدن گروهک داعش است در وهله اول ضعف مخالفان آن است.کوردسمن در این باره می گوید: نیروهای پیشمرگه در مقایسه با دیگر نیروهای عراقی از وضعیت بهتری برخوردار هستند اما از نظر تسلیحاتی ضعیف هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها