کد خبر: 24335
تاریخ انتشار :

آمریکا اطلاعات سری خود را از افغانستان خارج می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه به نقل از فارس ، تجهیزات حساسی که آمریکا برای انتقال این تجهیزات از افغانستان عجله دارد شامل یارانه، سیستم‌های ماهواره‌ای و تجهیزات دید در شب می‌باشد.

تا کنون حدود 25 کانتینر از این تجهیزات حساس به بندر «کراچی» پاکستان ارسال شده و از آنجا با پشتیبانی یک ناوگان دریایی به واشنگتن انتقال یافته است.

به گزارش روزنامه «امت» پاکستان،کانتینر‌های آمریکایی حاوی یک سری اطلاعات سری واشنگتن بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که جمع‌آوری اطلاعات محرمانه برای انتقال به خارج از افغانستان 6 ماه به طول انجامید؛ به عبارتی 6 ماه طول کشید تا اطلاعات سری که نیروهای آمریکایی طی اشغال افغانستان به دست آورده بودند جمع‌آوری شود.

هزاران کامپیوتر که برنامه عملیات‌های شبانه در افغانستان در آنها ثبت شده است نیز برای انتقال از افغانستان بسته‌بندی شده‌اند.

تجهیزات دید در شب و سیستم‌های ماهواره‌ای نیز با دقت بسته‌بندی شده و آماده انتقال از افغانستان می‌باشند.

قرار بود تا زمانی که عملیات‌های پراکنده نیروهای آمریکایی در افغانستان ادامه دارد تجهیزات حساس به خارج از این کشور منتقل نشوند اما بعد از اینکه اوباما دستور توقف عملیات‌های نظامی در افغانستان را صادر کرد، تصمیم برای انتقال تجهیزات حساس از افغانستان جدی شد.

آمریکا در هراس است که طالبان و سایر گروه‌های شبه نظامی با حمله به مقر نیروهای آمریکایی به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا کنند و این اطلاعات را به چین، پاکستان یا سایت ویکی‌لیکس ارائه دهند.

افشای اطلاعات عملیات‌های آمریکا در افغانستان یک رسوایی بزرگ و غیرقابل جبران برای این کشور محسوب می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا سعی دارد ظرف 2 ماه آینده تمام اطلاعات سری خود را از افغانستان خارج کند که البته این موضوع شامل تجهیزات پیشرفته‌ای که امکان لو رفتن تکنولوژی آن هست نیز می‌شود.

آمریکا تصمیم گرفته است به هر نحو که شده تمام اطلاعات محرمانه و تجهیزات خاص خود را تا جولای سال 2013 از افغانستان خارج کند.

موافقت ناتو با واگذاری سلاح‌های سبک خود به افغانستان و پاکستان

از طرفی آمریکا و کشورهای عضو ناتو برای واگذاری سلاح‌های سبک به افغانستان و پاکستان به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

طبق این نظریه، از یک طرف، پاکستان برای مبارزه با تروریسم به سلاح سبک نیاز دارد و از طرف دیگر، با تحویل دادن این سلاح‌ها به ارتش و پلیس افغانستان می‌توان از تسلط دوباره طالبان به این کشور جلوگیری کرد.

مزیت دیگر این اقدام نیز کاهش هزینه‌های انتقال این سلاح‌ها به خارج از افغانستان است.

با این حال، به نوشته این منبع، هند با واگذاری این تسلیحات به ارتش و پلیس افغانستان مخالف بوده و بر این باورند که طالبان و «حزب اسلامی» می توانند ظرف 3 ماه 80 درصد افغانستان را تصرف کنند.

بر اساس این نظریه، طالبان و حزب اسلامی بعد از دسترسی به سلاح‌های آمریکایی برای تأمین هزینه‌های خود این سلاح‌ها را می‌فروشند و به طور قطع پاکستان یکی از خریداران سلاح آمریکایی است که می‌تواند بعد‌ها از این سلاح‌ها علیه هند استفاده کند.

خروج تسلیحات آمریکایی از افغانستان

بعد از ماه جولای آمریکا باید برای خارج کردن سلاح از افغانستان یکی از مسیر‌های پاکستان یا کشور‌های آسیای مرکزی را انتخاب کند.

اگر مسیر مرز «تورخم» و «چمن» در پاکستان امنیت کافی برای عبور کامیون‌های حامل سلاح را نداشته باشند چاره‌ای جز استفاده از مسیر کشورهای آسیای مرکزی نیست اما با توجه به بارش برف سنگین و مسدود شدن جاده‌ها، مسیر کشورهای آسیای مرکزی قابل استفاده نیست.

از طرفی صبر کردن تا فصل تابستان نیز یک چالش بزرگ برای آمریکا محسوب می‌شود.

آمریکایی‌ها بر این باورند که اگر قرار است از افغانستان خارج شوند این کار باید باسرعت بیشتر و تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکره با طالبان انجام شود زیرا اگر آمریکا در مذاکره با طالبان شکست بخورد طالبان با حملات چریکی خود سعی می‌کنند سلاح‌های پیشرفته آمریکایی را به غنیمت بگیرند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها