کد خبر: 25091
تاریخ انتشار :

چرا نسل سوم تلفن همراه در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه ، مجتبی معروفی،استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم ، دنیا را در حال گذر از خدمات نسل سوم دانست و اظهار کرد: کره جنوبی در حال سرمایه‌گذاری بر روی خدمات گیگابیت بر ثانیه است و ما هنوز نمی‌دانیم که نسل سوم با 20 مگابیت بر ثانیه چه مزه‌ای دارد. وی با تأکید بر اینکه باید گارد را پایین آورده اما بسته نگاه داریم، گفت: در برابر تکنولوژی نباید مقاومت کنیم اما باید همواره به فکر امنیت و بسترهای امنیتی باشیم تا زیادی هم تکنولوژی بر ما غالب نشود بلکه در خدمت ما باشد. این کارشناس مخابراتی تصریح کرد: در زمان ورود تلفن همراه و ثابت به کشور چندان مقاومتی نداشتیم و موجب شد که فاصله زیادی با کشورهای دنیا نداشته باشیم اما خوب در کشور برخی موضوعات از قبیل عدم توسعه زیرساخت‌های کابلی بود که موجب شد برخی روستاها تا پایان دولت گذشته به تلفن دسترسی پیدا نکنند. معروفی درباره موضوع عقب ماندگی که شاید کمتر ازچهار سال است روی داده، گفت: خدمات ارزش افزوده‌ای بر بستر زیرساختی موجود موضوع رقابتی در نسل جدید است و کشورها به دنبال دست‌یابی به سود بیشتر هستند اما این تغییر رویه در کشور ما چندان مشهود نیست و هنوز سخت‌افزاری فکر می‌کنیم. وی ادامه داد: در دنیا بانک‌ها در حال اتصال به مراکز داده توزیع شده و یکپارچه هستند به گونه‌ای که دسترسی به گزارش‌های اعتباری تمامی مشتریان بانک‌ها توسط بانک‌های دیگر نیز وجود دارد و بر این اساس آمار معوقات بانکی با استفاده از تکنولوژی سیر نزولی گرفته است اما همین موضوع را اگر به داخل کشور بکشانیم متوجه می‌شویم که اکثر میزبانی‌ها نه تنها در داخل کشور نیست بلکه افراد گمان می‌کنند اگر در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند، اتلاف هزینه داشته باشند یا امنیت آن‌ها به خطر بیافتد حال بماند که هیچ مرکزی به مراکز مشابه خود متصل نیست. معروفی با فرض کردن تمامی شرایط مطرح شده گفت: حالا می‌توان به راحتی درک کرد چرا نسل سوم در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته است. متأسفانه دلایل دیگری نیز در حوزه رقابتی کشور ما گاها دیده می‌شود که رقابت را ناسالم می‌کند و آن چیزی نیست جز اینکه اگر بخشی آستین‌هایش را بالا بزند و وارد موضوعی خاص شود دیگر بخش‌ها که خود را به نوعی توانمندتر می‌دانند تمام هزینه خود را می‌گذارند تا طرف مقابل را تخریب کنند نه اینکه با همان سرمایه وارد کسب‌وکار شوند یا کمکی به بخش مورد نظر کنند تا پویاتر شود. وی ادامه داد: استفاده کنندگان نهایی نسل سوم خدمات خود مردم کشور هستند و عقب انداختن چنین خدماتی موجب عقب افتادن کشور از موضوعات رقابتی خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در زمان ورود اینترنت به کشور و توسعه نرم‌افزارهای تعاملی بر بستر وب نیز همین موضوعات مطرح شد، گفت: برخی موجب این شدند که نکات منفی اینترنت بیشتر جلوه کند. وی با اعتقاد بر اینکه تکنولوژی دارای نکات مثبت و منفی است، می‌گوید: تکنولوژی روز به روز جلو می‌رود و جوان‌های هر نسل نیز به موازات تکنولوژی رشد بیشتری به نسبت نسل قبل خود خواهند داشت، پس به جای اینکه بخواهیم در جلوی آن سینه سپر کنیم، باید به فکر راه چاره باشیم تا تکنولوژی در برابر ما سر فرود آورد. وی گفت: این مسیر دور از عقل نیست و همان‌طور که توانستیم ماهواره راهی فضا کنیم در فضای مجازی نیز می‌توانیم خدمتی را به دنیا ارائه دهیم که کشورهای هم‌سو و هم عقیده با خود را جذب راهبرد خود کنیم.

معروفی در پایان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در کشور ما همواره دچار چالش بوده است، گفت: اولین کاری که به ذهن‌مان رسیده، بستن شمشیر از رو بوده است. روالی که دیگر منسوخ است و کشورهای توسعه یافته نیز از همین نقطه ضعف برای تهاجم خود استفاده کرده و از راه‌های غیر قابل شهود تأثیر خود را بر جوامع مورد هدف می‌گذارند در حالیکه اگر با هوشمندی پیش رویم مطمئنا با استفاده از همین تکنولوژی می‌توانیم بسیاری از دشمنان را به زانو درآورده و بیشترین منفعت را از این فضا ببریم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها