کد خبر: 25500
تاریخ انتشار :

آنچه در برنامه «هفت» گذشت/ از افشاگری کارگردان «یک سطر واقعیت» تا علت عدم اکران «پل چوبی»

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، برنامه هفت شب گذشته طبق روال هر هفته با حضور کارشناسان و هنرمندان فرهنگی برگزار شد. در ابتدای این این برنامه و در بخش مهمان، نادر طالب‌زاده و دکتر حسن عباسی با موضوع چشم انداز سینمای انقلابی ایران و ورود جوانان به این عرصه به بحث نشستند. طالب‌زاده، منتقد و فیلمساز در ابتدای این برنامه گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با برگزیدگان جشنواره عمار داشتند بر مساله چشم انداز رسانه‌ای تاکید کردند و فرمودند که ما از این موضوع غفلت کرده‌ایم و باید به قول فرنگی‌ها به اتاق فکر بپردازیم.
وی در ادامه افزود: وجود برنامه‌ای چون جشنواره عمار به این جهت است که بتوانیم نیروهای جدید و با استعداد این عرصه را که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند، بشناسیم و اجازه دهیم نخبگان فیلم بسازند.
دکتر حسن عباسی نیز در دنباله این صحبت‌ها اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این جلسه به 8 محور اصلی اشاره کردند که علاوه بر موضوع رسانه مواردی نظیر مشکلات فیلمنامه و ارتباط آن با فقر رمان و ادبیات نیز مطرح شد.
وی تصریح کرد: مساله فرم و دخالت سیاست در سینما نیز از دیگر مقوله‌های مورد بررسی در این جلسه بودند ضمن اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که ما نباید نگران ساختن آرگو باشیم بلکه باید بگوییم ما در عرصه‌هایی نظیر دفاع مقدس، فلسطین، انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی چه کاری کرده‌ایم و چرا کم کاری داریم؟
عباسی اظهار کرد: طبق اظهارات مقام معظم رهبری نیازمند کمک حوزه علمیه برای ایجاد مواد اولیه در حوزه علوم انسانی هستیم تا علاوه بر پیوند این دو حوزه مفاهیم مورد نیاز سینماگر را نیز تولید کنیم چرا که امروز علوم ما تقلیدی است و هنوز اتفاقی در حوزه تحول این بخش رخ نداده است.
نادر طالب زاده نیز با اشاره به اینکه طی این سالها کارهایی نیز در زمینه و موضوعات انقلابی انجام شده است گفت: نمی‌توانیم بگوییم سینمای انقلابی نداریم اما مطرح کردن این مقوله‌ها به خاطر نگاهی است که به آینده داریم لذا برای تربیت استعدادهایی که دغدغه انقلابی دارند در گام نخست باید تغییرات آکادمیک ایجاد کنیم که مقام معظم رهبری نیز به نوع گزینش مراکز آموزش عالی اشاره داشتند به همین خاطر باید ببینیم که خروجی دانشگاه‌ها چیست و چگونه این افراد انتخاب می‌شوند؟
وی تاکید کرد: جشنواره عمار علاوه بر گزینش افراد با استعداد کمک به آموزش را برای این گروه فراهم می‌سازد. ضمن اینکه معتقدم سخنان مقام معظم رهبری در جلسه با برگزیدگان این جشنواره بسیار شاخص بود و نکات مهمی برای فیلمسازی نظیر دعا و نیایش یک هنرمند برای مقابله در این جنگ تبلیغاتی مطرح شد.
عباسی نیز با اشاره به اختلافات سینما و تاکید مقام معظم رهبری برای حل این مشکلات گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب سینمای ایران شریف است و نباید به مسائل حاشیه‌ای و جناح‌های سیاسی در این عرصه توجه کرد تا جو سینما بر حسب تعاملات مناسب معتدل شود. ضمن اینکه باید این مسئله را مد نظر داشته باشیم که آمریکا به ازای هر صد فیلم هالیوودی یک اثر شاخص ارائه می‌دهد، بنابراین باید این فشار را از روی سینمای امروز ایران برداریم.
مسئله اکران «پل چوبی» با ارشاد است
در ادامه این برنامه حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره عدم اکران برخی فیلم‌های تولیدی در نوروز 92 گفت: 15 فیلم کاندید اکران در نوروز هستند که از این میان 5 فیلم به اکران خواهند رسید.
وی ادامه داد: به خاطر فیلم‌های «پل چوبی» و «برف روی کاج‌ها» متاسفم اما زلزله‌ای که در سینمای سال 91 پیش آمده پس‌لرزه‌هایی دارد که دامن این فیلم‌ها را گرفته است و همچنان وزارت ارشاد اجازه اکران را برای آنان صادر نکرده است.
مهدی کرم‌پور، کارگردان فیلم «پل چوبی» نیز در پاسخ به صحبت‌های سخنگوی شورای صنفی گفت: مصاحبه رئیس شورای صنفی مبنی بر اینکه فیلم‌های سال گذشته را حذف کرده‌اند درست نبود ضمن اینکه طی سال‌های اخیر اکران‌های نوروزی اغلب متعلق به آثار سال گذشته سینما بوده است.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه فیلم «پل چوبی» مجوز قانونی و رسمی از وزارت ارشاد دارد و طبق قرارداد با سینما قدس پروانه نیز به شورای صنفی ارائه شده است، این شورا به خاطر صبر نکردن برای این فیلم تخلف کرده است.
کاوش در پاسخ به این مسئله گفت: اگر چنین اقدامی شده است کار اشتباهی بوده اما تا جایی که می‌دانم مسئله این فیلم ربطی به شورا ندارد و همچنان وزارت ارشاد با اکران اثر مخالفت می‌ورزد.
کرم‌پور با تشکر از صداقت کاوش اظهار کرد: با بستن اکران خنثی نسخه خوبی برای سینمای سال جدید نبسته‌ایم.
یک سطر واقعیت قربانی بی جناحی
در بخش دیگری از برنامه هفت فیلم «یک سطر واقعیت» اثر علی وزیریان با حضور رضا درستکار نقد و بررسی شد. ابتدای این برنامه با طرح حواشی ساخت فیلم از سوی علی وزیریان همراه بود که رضا درستکار نیز آن را تایید کرد.
وی در واکنش به حرف‌های وزیریان گفت: فیلمسازان مستقلی که وابسته به هیچکدام از جناح‌های سیاسی امروز ایران نیستند همواره در میانه این دعوا له می‌شوند و متاسفانه گرد وخاک این دعواهای پوچ به چشم مستقل‌های سینما می‌رود.
این منتقدسینما درباره اثر اظهار کرد: فیلم «یک سطر واقعیت» برای گیشه ساخته نشده است ضمن اینکه یک اثر هنری نیز نیست اما در این میانه فیلم سعی کرده با مخاطب ارتباط برقرار کند و عناصر فیلمسازی هنری را نیز حفظ کند که به نظر من در این مسیر هم موفق نبوده است.
درستکار ادامه داد: برخلاف فیلم قبلی این اثر چندان تکنیک و گرافیک بالا ندارد.
وزیریان در پاسخ به این انتقاد گفت: ای کاش این مسئله مطرح نمی‌شد چراکه اختلاف دیدگاه من با فیلمبردار یکی از دلایل این امر است. ضمن اینکه تهیه‌کننده نیز برای تسریع در کار فشارهایی به من وارد کرد که از زیبایی کار کاست.
درستکار درباره داستان و شخصیت‌های فیلم اظهار کرد: شخصیت فیلم دوست‌داشتنی نیست و احساس همدردی در تماشاگر بر نمی‌انگیزد، ضمن اینکه پرش‌ها و چندپارگی‌های فیلم نیز به این مشکل می‌افزاید تا جایی که منطق روایی اثر درست از کار در نمی‌آید. در واقع اصل داستان مبنی بر فراخوانده شدن یک مجله وزین به خاطر یک موضوع زرد قابل پذیرش نیست.
وزیریان نیز در پاسخ به این بخش گفت: این داستان بر اساس واقعیت نوشته شده و دقیقا همین ماجرا در خبرآنلاین رخ داده است. اما در مورد شخصیت‌ها اصرار داشتم که آنها را تبدیل به قهرمان نکنم چرا که ترسیدم برداشت‌هایی نامتناسب با کار شکل گیرد در واقع می‌خواستم با این فیلم دغدغه انسان‌هایی را ترسیم کنم که متعلق به هیچ کدام از جناح‌های سیاسی امروز ایران نیستند و یک قشر مستقل محسوب می‌شوند.
50 سال سینمای ایران به هدر رفت
بخش پایانی برنامه هفت به بررسی مهندسی سینما و صنعت آن با حضور شهرام جعفری‌نژاد و اکبر نبوی اختصاص داده شد.
طی این نشست جعفری نژاد گفت: مهم‌ترین عارضه امروز سینمای ایران ناشی از ضعف بنیادهای زیرساختی سینما و درک غلط از این امر است.
وی ادامه داد: معتقدم این ضعف از روزهای ابتدایی ورود این صنعت به کشور وجود داشته و تا امروز نیز حل نشده است.
اکبر نبوی نیز در این باره گفت: سینما در ساحت رسانه، هنر و صنعت حرکت می‌کند که امروزه بخش‌های رسانه و صنعت آن بیشتر نمود یافته و متاسفانه ستاره هنر رو به افول است تا جایی که بسیاری از آثار امروز هنری نیستند.
جعفری‌نژاد نیز با ترسیم تاریخچه ورود سینما به ایران اظهار کرد: 50سال ابتدای ورود این صنعت به کشور کاملا هدر رفته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها