کد خبر: 626552
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

مختصات کابینه رئیسی

کابینه رئیسی به زودی زود رونمایی می‌شود اما ابهامات درباره سهم پایداری، حضور اصلاح‌طلبان و ... وجود دارد که رفع آن به شفاف شدن مختصات کابینه کمک خواهد کرد.

مختصات کابینه رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – کمتر از دو هفته دیگر مانده تا سیدابراهیم رئیسی رسما مسئول اداره امور کشور شده پا در راهی گذارد که به باور قریب به اتفاق کارشناسان دشوار و ناهموار است. او قطعا با چالش‌های بسیاری از اقتصاد گرفته تا بازیابی اعتماد عمومی و فروکش نارضایتی‌ها مواجه است، پیش از آن اما باید کابینه و همراهان خود را برگزیده و برایشان از مجلس رای اعتماد بگیرد.

گمانه‌زنی درباره وزرای رئیسی از مدت‌ها قبل شروع شده اما اکنون در آخرین روزهای باقی مانده تا شروع به کار وی دو سوال اصلی ذهن همه را مشغول کرده است. اول اینکه رئیسی چه واکنشی به سهم‌خواهی‌ها خصوصا از سوی طیف تندرو خواهد داشت؟ و دوم اینکه آیا به توصیه‌های پی‌ در پی در باب اهمیت استفاده از متخصصان و تشکیل کابینه فراجناحی وقعی می‌نهد یا خیر؟ کارشناسان و سیاسیون در این باره نظرات متفاوتی دارند. اکثرا اما اطمینان دارند که پستی از آن نیروهای جریان رقیب و یا میانه‌روها نخواهد شد. البته طبیعی هم است. در هیچ کجای دنیا نامزد پیروز، نیروهای حزب و جریان خود را رها نکرده و کرسی‌ها را تقدیم رقیب نمی‌کند. 

در پی همین نگاه است که حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به «نامه نیوز» می‌گوید: « اصلاح‌طلبان و اعتدالیان در سال‌های گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و الان مردم از این نیروها بسیار متنفر شده‌اند. طبیعتا اگر رئیسی از آنان استفاده کند به سرمایه اجتماعی خود آسیب می‌زند و نباید چنین توقعی از او داشت». او تاکید می‌کند که «رئیسی از اصلاح‌طلبان مشورت می‌گیرد اما پست نمی‌دهد».

محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز همین نظر را دارد. او به «نامه نیوز» می‌گوید: «من یقین دارم که از نیروهای اصلاح‌طلب در کابینه آقای رئیسی حضور نخواهند داشت و اگر هم باشند در سِمت‌هایی فرعی خواهند بود که هیچ تأثیری در روند دولت ندارند؛ این هم صرفا یک احتمال است و بعید به نظر می‌رسد در همین حد هم اصلاح‌طلبان در دولت بعدی حضور داشته باشند».

اتفاق نظر این دو چهره سیاسی اصولگرا اما تا همین‌جا است و حرف که به سهم‌خواهی پایداری می‌رسد، نظرات متفاوتی دارند. شاید هم این تفاوت از آن رو است که ترقی بیشتر سیاست‌ورزی کرده و اصرار دارد که تا حد ممکن درباره اقدامات آتی رئیس جمهور منتخب سخن نگفته یا نقد نکند. از این رو است که وی می‌گوید: «ملاک و معیار را خود ایشان مطرح کردند و گفتند که انقلابی بودن، روحیه جهادی داشتن و کارآمدی اهمیت دارد. بنابراین این ویژگی‌ها در هر فردی که باشد، ممکن است به کار گرفته شود و عضوی از کابینه باشد. اولویت در واقع با داشتن این ویژگی‌ها است و نه وابستگی‌های سیاسی و جناحی».

مهاجری اما تا این اندازه اهل کلی‌گویی و طفره رفتن نیست، برای همین صراحت بیشتری به خرج داده و به نامه‌نیوز می‌گوید: «آقای رئیسی حتی اگر خودش هم بخواهد کابینه‌ای معتدل تشکیل دهد، جبهه پایداری نمی‌گذارد و نیروهای پایداری سهمشان را از دولت می‌خواهند. آنها برای وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد، وزارت نفت، سازمان برنامه و بوجه، معاون اولی و رئیس‌دفتری برنامه‌ریزی کرده‌اند».

در چنین فضایی اما شاهد تداوم گمانه‌زنی‌ها نیز هستیم. رسانه‌ها سعی دارند با توجه به شنیده‌ها و دانسته‌های خود کابینه احتمالی را پیش‌بینی کنند و در این راه گوی سبقت را هم از هم می‌ربایند. مثلا همین امروز روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی صفحه نخست خود را به معرفی وزرای احتمالی اختصاص داد. فهرستی که بررسی آن نشان می‌دهد، نظر این رسانه نیز درباره حضور اصلاح‌طلبان و سهم پایداری به نظر مهاجری نزدیک‌تر است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها