کد خبر: 626616
تاریخ انتشار :

وزارت خارجه روسیه سفیر ژاپن را احضار کرد

ایسنا/ سفیر ژاپن در مسکو به دلیل اعتراض روسیه به اقدامات توکیو درخصوص اختلافات سرزمینی، به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد.

وزارت خارجه روسیه سفیر ژاپن را احضار کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«ایگور مورگولوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه سفیر ژاپن در مسکو را احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای نوشت: «ایگور مورگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در ارتباط با گام‌های غیردوستانه توکیو در روزهای اخیر در زمینه ادعاهای سرزمینی درخصوص کشورمان، به طرف ژاپنی قویاً اعتراض کرد».

این بیانیه می‌افزاید: «ما قویاً از شرکای خود خواسته‌ایم که به سمت خط مخرب در روابط دوجانبه حرکت نکنند و به اجرای توافقات رهبران درخصوص ترفیع روابط روسیه و ژاپن به یک سطح کیفی جدید از طریق توسعه جامع همکاری‌های اقتصادی و تجاری، اعتمادسازی در فضای امنیتی و روابط حسنه در امور بین‌المللی بپردازند».

اسپوتنیک به نقل از خبرنگار خود نوشت، «تویوهیسا کوزوکی» سفیر ژاپن در مسکو روز دوشنبه پس از خروج از وزارت امور خارجه روسیه علت این احضار را گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه توصیف کرد.

این احضار پس از آن صورت گرفت که صبح امروز، سفیر روسیه در توکیو به‌خاطر اعتراض به سفر اخیر «میخاییل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه به جزایر تحت مناقشه کوریل، به وزارت امور خارجه ژاپن احضار شد.

ژاپن به‌شدت در زمینه تحرکات نظامی روسیه در این جزایر راهبردی حساس است. روسیه ماه اکتبر (آبان) سال گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار قصد استقرار یک سامانه موشکی در این جزیره مورد مناقشه با ژاپن را دارد، اما این اقدام بخشی از یک تمرین نظامی و نه با اهداف زرمی است. S-۳۰۰V۴، یک سامانه دفاع موشکی سطح ‌به‌ هوای کوتاه‌ برد است که  جهت مقابله با موشک‌های بالستیک میان‌برد، کروز و همچنین هواپیمای جنگی  ساخته شده است. 

جزایر کوریل که در ژاپن با عنوان «قلمروی شمالی» نامیده می‌شود، در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای شوروی سابق تصرف شدند. هر دو کشور مدعی مالکیت بر این جزایر هستند و ژاپن به دنبال بازگرداندن آن به قلمروی خود است. اختلافات میان ژاپن و روسیه بر سر این منطقه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون ادامه داشته و لاینحل باقی مانده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها