کد خبر: 627065
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمود میرلوحی:

طرح اخیر مجلس تیر آخر به اندک آزادی‌های باقی‌مانده است

محمود میرلوحی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، صیانت نیست بلکه تعرض به حقوق مردم است و با اجرایی شدن آن حتما اندک آزادی‌های مدنی مردم از بین می‌رود.

طرح اخیر مجلس تیر آخر به اندک آزادی‌های باقی‌مانده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز:طرح اخیر مجلس مبنی بر «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» جنجال‌های زیادی به همراه داشته است که عموم کارشناسان با آن مخالفند زیرا باور دارند این طرح علاوه بر آنکه مغایرت شدید با گردش آزاد اطلاعات دارد، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی را نابود می‌کند.

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره طرح اخیر مجلس به «نامه‌نیوز» گفت: «من احساس می‌کنم جریان‌هایی پشت صحنه هستند که منافعی از محدودکردن اینترنت برای مردم دارند. در حقیقت آنها در پی صیانت از حقوق مردم نیستند بلکه می‌خواهند از منافع خود صیانت کنند».

او ادامه داد: «در بسیاری از زمینه‌ها ردپای همین باندهای خاص را مشاهده می‌کنیم؛ مثلا تعرف‌های تلفن‌های همراه را بالا می‌بردند تا در نهایت برای یک کشتی تلفنی که به کشور وارد کرده بودند، بازاریابی کرده باشند یا به یاد دارم وقتی در استانداری آذربایجان غربی بودم، صداوسیمای محلی اعلام کرد که شکر با کمبود مواجه شده است. من با انبارداری تماس گرفتم و آنها گفتند اصلا چنین چیزی صحت ندارد و شکر به قدر کافی در انبار موجود است من هم به صداوسیما گفتم اگر تا یک ساعت دیگر خبر را اصلاح نکنید به عنوان همکاران دلالان به قوه قضائیه معرفی‌تان می‌کنم. حالا هم باید منتظر باشیم و ببینیم که چه سود کلانی توزیع‌کنندگان فیلترشکن می‌برند و چه باندهای پشت‌پرده‌ای هدایت‌کننده طرح اخیر مجلس هستند».

او در پاسخ به این پرسش که طرح صیانتِ مجلس چه پیامدهایی خواهد داشت، بیان کرد: «اکنون که کرونا، بی‌آبی، فقر و صدها مشکل دیگر بر مردم فشار می‌آورد، تنها معبر تنفس برای مردم فضای اینترنتی اعم از سایت‌ها و فضای مجازی است. بسیاری از مردم کسب و کار‌های اینترنتی راه انداخته‌اند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. به خصوص در یک و سال نیمی که درگیر کرونا هستیم، اینرنت توانست قدری به مشاغل رونق دهد؛ حالا عده‌ای با مطرح‌کردن بحث‌هایی مانند قطع دست آمریکا از دخالت‌گری و این دست موضوعات می‌خواهند مردم را در فشار بیشتری قرار دهند. بخواهیم یا نخواهیم، دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، بخش عمده اینترنت در جهان در اختیار آمریکاست و همه کشورها از جمله ایران هم از آن استفاده می‌کند. حالا همان‌هایی که با تصویب ‌FATF مخالف بودند و مانع ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر شدند و واردات و صادرات را دچار مشکل کردند، حالا آمده‌اند و  سعی می‌کنند ایران را از اینترنت جهانی هم محروم کنند. من هرچه تلاش می‌کنم که تصور کنم تصویب کنندگان طرح صیانت حسن نیت دارند، نمی‌توانم. با این طرح تمام مردم دچار به خصوص کسانی که کسب و کار اینترنتی دارند دچار مشکل می‌شوند. این طرح برخلاف قانون اساسی است و حتما فضای کشور را بیش از پیش امنیتی می‌کند. طرح اخیر مجلس اینترنت را در اختیار نیروهای نظامی قرار می‌دهد و این اصلا مناسب نیست».

میرلوحی در پایان گفت: «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، صیانت نیست بلکه تعرض به حقوق مردم است و با اجرایی شدن آن حتما اندک آزادی‌های مدنی مردم از بین می‌رود و تیر آخر به اصل آزادی و گردش آزاد اطلاعات است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها