کد خبر: 627251
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با محمد هاشمی رفسنجانی

تنش‌زدایی در عرصه جهانی میراث روحانی برای رئیسی است

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: مجموعا من دولت روحانی را دولتی ناموفق نمی‌دانم اما به دلایل خارج از اراده عملا برنامه‌های دولت انجام نشد.

تنش‌زدایی در عرصه جهانی میراث روحانی برای رئیسی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دولت حسن روحانی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و دیروز هم آخرین جلسه هیئت دولت برگزار شد تا بعد از این سید ابراهیم رئیسی قوه مجریه را در اختیار بگیرد. اما مهم‌ترین میراث دولت روحانی برای دولت رئیسی چیست؟

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی درباره هشت سال دولت حسن روحانی به «نامه‌نیوز» گفت: «دولت آقای روحانی یک گرفتاری عمده داشت؛ آنکه ترامپ در آمریکا روی کار آمد و تحریم‌هایی حداکثری را علیه ایران وضع کرد؛ تحریم‌هایی که به نوعی فلج‌کننده بودند و همه امور اقتصادی ایران را دچار اخلال کرد. ایران دیگر نتوانست نفت خود را به فروش برساند و عملا انتقال پول هم مشکل شده بود. در تاریخ رابطه ایران و آمریکا سابقه نداشته است که آمریکا چنین فشاری را بر ایران وارد کرده باشد».

او ادامه داد: «در دوره اول دولت زحمت کشید تا مشکلات رفع شود و در عرصه بین‌المللی هم با انعقاد برجام بسیاری از درها به روی ایران گشوده شده بود و حتی بسیاری از کشورها همکاری اقتصادی خود را با ایران آغاز کرده بودند اما خروج آمریکا از برجام تمام این زحمات را هدر داد و باعث شد که در دولت دوم در حوزه اقتصادی مشکلات بسیاری به وجود آید و تورم افزایش بی‌سابقه داشته باشد و مردم دچار فقر شوند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «واقعیت این است که امروز هر کشوری که تصور کند با قطع رابطه با دنیا می‌تواند ادامه دهد، اشتباه کرده است. لازمه رفع مشکلات داخلی هم ارتباط سازنده بین‌المللی است زیرا اقتصاد، صادرات و واردات می‌خواهد و نمی‌شود بدون ارتباط با دنیا اقتصاد را جلو برد».

او درباره نقاط ضعف دولت روحانی هم اظهار کرد: «به هر حال دولت آقای روحانی می‌توانست در شرایط تحریم‌ها با کشورهای همسایه ارتباط بهتری داشته باشد و نه‌تنها چنین امری رخ نداد بلکه اسرائیل ارتباطش را با کشورهای عربی تحکیم کرد و تا مرز ایران آمد».

هاشمی رفسنجانی درباره آنچه دولت رئیسی باید انجام دهد، تصریح کرد: «دولت آقای رئیسی باید بکوشد تا مسیر تنش‌زدایی را ادامه دهد و با دنیا ارتباط خوبی برقرار کند و به این نتیجه برسد که بدون درک جامعه جهانی نمی‌شود از پس مسائل مختلف برآمد. مسئله دیگر این است که باید بخش خصوصی تقویت شود. تجربه نشان داده است که هر جا دولت حضور مطلق داشته است، ناکارآمدی گسترش یافته است. دولت آقای رئیسی باید تلاش خود را برای تقویت بخش خصوصی بگمارد».

او در پایان با ذکر مهم‌ترین میراث روحانی برای رئیسی گفت: «مهم‌ترین میراث دولت آقای روحانی، تنش‌زدایی بین‌المللی است. دولت آقای روحانی فرازوفرودهای بسیاری را تجربه کرد و مشکلات بسیاری را به چشم دید البته که خودش هم بهتر می‌توانست عمل کند اما به هر حال تحریم‌ها و کرونا دولت دوم آقای روحانی را زمین‌گیر کرد و مجموعا من دولت روحانی را دولتی ناموفق نمی‌دانم اما به دلایل خارج از اراده عملا برنامه‌های دولت انجام نشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها