کد خبر: 627520
تاریخ انتشار :

مردم دقیقا از رئیسی جه می خواهند؟

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته با حضور رهبر انقلاب تنفیذ شد و دولت جدید به‌صورت رسمی به روی کار آمد.

مردم دقیقا از رئیسی جه می خواهند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه ایران چهارشنبه ۱۳ مرداد در یادداشتی به قلم غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آورده است: اکنون مردم با توجه به وعده‌های انتخاباتی و همین‌طور ایراد سخنان در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، انتظاراتی از ایشان دارند که ابتدایی‌ترین شکل آن، اصلاح وضع موجود است.

ایشان در زمان تبلیغات انتخاباتی و در روز تنفیذ حکم، به حمایت اساسی و اصولی از تولید و بلکه حتی جهش تولید، کاهش نرخ تورم، رفع مشکلات معیشتی مردم، حل مسائلی از جمله مشکلات آب و برق و بیماری کرونا و هر آنچه اکنون با آن مواجهیم، پرداختند. لذا اینها مطالبات اولیه مردم از ایشان است و حل این مسائل از اولین‌هایی خواهد بود که باید در عملکرد ایشان به شکل ملموس نمود پیدا کند.

به بیان دقیق‌تر؛ آقای رئیسی روز گذشته اعلام کرد که به‌دنبال حل مسأله تورم و توازن در بودجه است و همین‌طور ثبات در بازار سرمایه و بورس، کنترل گرانی و کرونا را از مسائل فوری و ضروری عنوان کرد که دولت با آن مواجه است. در همین حال، رفع مشکلاتی که برای مردم دیگر قابل تحمل نیست - مانند مسأله خاموشی‌ها و موضوع تأمین و توزیع آب در همه کشور بویژه مناطق کم آب- را نشانه گرفت که اکنون این موضوع نیز به مطالبات مردم از ایشان تبدیل شده است.

با توجه به این اظهارات و همین‌طور تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر لزوم تنظیم نقشه راه و حرکت بر مبنای برنامه و به دور از روزمرگی، تشکیل سریع دولت و آغاز به کار آن و جبران کاستی‌ها، انتظار می‌رود که دولت سیزدهم یک برنامه مشخص برای بهبود وضع موجود داشته باشد. در عین حال هرچه سریعتر اعضای کابینه خود را مشخص کند و مجلس شورای اسلامی نیز به افراد دارای صلاحیت رأی موافق بدهد.

این افراد که با ایشان همراه می‌شوند باید دارای تفکر مستقلی باشند و اقتصاد مقاومتی را همان‌طور که در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در گام دوم و سخنرانی روز گذشته ایشان عنوان شد، تعقیب کنند.دولت سیزدهم برای ۶ ماه دوم سال‌جاری باید دستاوردهایی در بخش بهبود معیشت مردم داشته باشد تا بتواند امید را در کشور احیا کند. اما در عین حال اقدامات میان مدت و بلند مدت دیگر را نیز دنبال کند. در کوتاه مدت و برای بهبود معیشت، ضروری است که بودجه غیرمتوازن را تا آنجا که امکان دارد، اصلاح کنند. باید دولت هزینه‌ها را کم و درآمدها را افزایش دهد. اگر کسری بودجه کاهش یابد، نرخ تورم نیز کمتر خواهد شد و ثبات و آرامش تا اندازه‌ای به بازار و به زندگی مردم بازخواهد گشت.

اما در میان مدت و بلند مدت نیز باید این دولت دستاوردهایی داشته باشد که برای رسیدن به آنها لازم است از هم اکنون برنامه‌ریزی و اقدام کند، مانند ساخت حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در حداقل زمان ممکن برای مدیریت نیاز مصرف برق در سال‌های آتی که با برنامه‌ریزی صحیح و منسجم قابل اجراست. همچنین کارهای جدی تری مانند مدیریت انرژی و کاهش صحیح شدت مصرف انرژی در کشور باید انجام شود که ممکن است در کوتاه مدت چندان نتایجی نداشته باشد اما در بلند مدت دستاورد مهمی برای این دولت و همچنین رهایی کشور از وضع موجود خواهد بود.

از این رو، دولت سیزدهم هرچه سریعتر باید کار خود را آغاز کند و برنامه و عملکرد آن هر اندازه بیشتر با نیازهای کشور همخوانی داشته باشد، سطح امیدواری در جامعه بالاتر خواهد رفت و به موفقیت نزدیک‌تر خواهد .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها