کد خبر: 627547
تاریخ انتشار :

سناریوسازی علیه ایران/ پشت پرده ربایش کشتی به دست افراد مسلح

ایران حادثه برای چند کشتی در دریای عمان را سناریوسازی برای حمله به ایران خواند و نسبت به هرگونه تجاوزگری هشدار داد. آمریکا، اسرائیل و انگلیس اما اعلام کردند در تدارک پاسخ به تهران هستند. در آب‌های جنوبی ایران چه خبر است؟

سناریوسازی علیه ایران/ پشت پرده ربایش کشتی به دست افراد مسلح
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شب گذشته منابع خبری از خرابی ۳ کشتی در نزدیکی سواحل امارات در دریای عمان و ربایش یک کشتی دیگر خبر دادند. به ادعای منابع عربی، افراد مسلح یک کشتی حامل سیمان را ربوده و از آن خواستند تا به سمت دریای ایران حرکت کند. واشنگتن اعلام کرد که قبل از هرگونه موضع گیری از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کند. در همین حال ایران، هرگونه دست داشتن در این حوادث را تکذیب کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن نسبت به اخبار آنچه در دریای عمان در جریان است نگران است و هنوز برای حکم دادن درباره مساله زود است و به هماهنگی با متحدانشان ادامه می‌دهند. در همین حال، اسرائیل خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حادثه کشتی اسرائیلی شد. یک کشتی تجاری اسرائیل هفته گذشته در دریای عمان هدف حمله ناشناسی قرار گرفت که در نتیجه آن دو نفر انگلیسی و رومانیایی کشته شدند.

سایت لویدز لیست، شب گذشته ادعا کرد که افراد مسلح یک کشتی حامل سیمان را ربوده و آن را به سمت سواحل ایران هدایت کردند.

سپاه پاسداران ایران هرگونه دخالت نیرو‌های ایران و همه دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه در هرگونه حادثه در دریای عمان را رد کرد. الرای الیوم با اشاره به تکذیب دخالت ایران در حوادث ربایش و ناپدید شدن چند کشتی در دریای عمان، نوشت: شبکه‌های غیررسمی وابسته به سپاه پاسداران ایران به نقل از منابع امنیتی اعلام کردند که نیرو‌های ایرانی و دیگر گروه‌های نزدیک به مقاومت در منطقه در هیچ گونه حادثه‌ای در دریای عمان دخالتی ندارند.

منابع امنیتی تاکید کردند خبر‌هایی که مدعی دخالت ایران در این حوادث هستند چیزی جز تلاش خبثانه برای آماده سازی افکار عمومی جهان برای حمله به ایران نیستند. منابع نظامی همچنین تاکید کردند تهران با قدرت به هرگونه تجاوزگری پاسخ خواهد داد و پاسخش به هر قدرت تجاوزگری ویران کننده خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که بریتانیا دستور بررسی فوری حادثه برای یک کشتی در ساحل الفجیره امارات را صادر کرد. اداره تجارت بریتانیا پیشتر گزارش داده بود که یک کشتی در ساحل امارات ربوده شده است. بر اساس این گزارش، اداره عملیات دریایی بریتانیا اعلام کرد که یک کشتی در ساحل فجیره امارات ربوده شده و خدمه آن به گروگان عاملان درآمده‌اند.

خبرنگار شبکه آر تی روسیه در لندن با اشاره به اینکه کشتی که در خلیج عمان هدف ربایش قرار گرفته آسفلت نام دارد و از سوی ربایندگان مسلحی که هویتشان مشخص نیست، دزدیده شدند.

وزارت خارجه ایران در واکنش به حوادث خلیج عمان گفت که گزارش‌های مربوط به حوادثی برای تعدادی کشتی در نزدیکی سواحل امارات مشکوک است. تهران نسبت به هرگونه تلاش برای ایجاد فضای ساختگی علیه تهران هشدار داد. آمریکا، اسرائیل و انگلیس ایران را مسئول حمله به نفتکش اسرائیلی در سواحل عمان معرفی کردند. ایران قبلا تاکید کرده بود که به هرگونه تهدیدی علیه امنیت خود پاسخ خواهد داد.

روز گذشته سه منبع امنیتی انگلیس ادعا کردند که نیرو‌های مورد حمایت ایران کنترل یک کشتی نفتی در خلیج عمان و در نزدیکی ساحل امارات در اختیار گرفتند.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سپاه پاسداران هرگونه دست داشتن نیرو‌های ایران و یا متحدان آن در این حادثه را رد و اعلام کرد که این حادثه بهانه‌ای برای اقدام خصمانه علیه ایران است.

دو منبع آگاه اعلام کردند که این کشتی حامل آسفالت و قیر بوده و با پرچم پاناما در حال حرکت بوده است که و در نزدیکی تنگه هرمز که یک پنجم از کشتی‌های نفت کش جهان از آن عبور می‌کنند، دچار حادثه شد.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام نگرانی از آنچه در خلیج عمان می‌گذرد اعلام کرد که در حال بررسی گزارش‌های ویژه درباره حادثه است، اما برای قضاوت درباره آن هنوز زود است. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که این کشور در حال انجام تحقیقات فوری در این زمینه است.

تنش‌ها در منطقه پس از حمله هفته گذشته به نفتکش اسرائیل در سواحل عمان که منجر به کشته شدن دو خدمه شد افزایش پیدا کرد. یکی از خدمه‌ها بریتانیایی و دیگری رومانیایی بود. آمریکا، اسرائیل و بریتانیا ایران را به انجام این حمله متهم کردند. ایران اتهامات را رد و هرگونه مسئولیت در قبال این حادثه را رد کرد.

اداره عملیات تجاری دریایی انگلیس اعلام کرد که حادثه در سواحل فجیره می‌تواند احتمالا یک ربایش باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها