کد خبر: 627654
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز درباره سناتور دموکراتی که مخالف احیای برجام است

تکرار بازی باب منندز درباره ایران

طرف آمریکایی وقاحت را به نقطه ای رسانده است که توانایی قانونی رئیس جمهور آمریکا جهت رفع فوری تحریم های ضد ایرانی را منکر نشده و در عین حال، گفته است آقای بایدن قصد ندارد در همین سال اول ریاست جمهوری،خود را با جمهوری خواهان و حتی برخی دموکراتها بر سر بازگشت به برجام درگیر کند! بنابراین، ایران باید توافقی را بپذیرد که بتواند رضایت «کنگره»را نیز تامین کند! این مسئله به خوبی نشان می دهد که علی رغم برخی اختلاف مواضع بایدن و سناتورهای مخالف برجام مانند منندز، میان آنها تقسیم کار پنهانی و هدفمندی صورت گرفته است. هدف از این تقسیم کار، پیچپده سازی روند بازگشت به برجام و سخت کردن شرایط سیاسی و حقوقی ، با هدف امتیازگیری از ایران یا اجتناب واشنگتن از انجام تعهدات خود در قبال توافق هسته ای با کشورمان می باشد.

تکرار بازی باب منندز درباره ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : در میان مخالفان احیای توافق هسته ای در کنگره آمریکا  ، نام "باب منندز" سناتور  مشهور دموکرات بیش از هر زمان دیگری قابل رصد و مشاهده است! اکنون، در حالی که مذاکرات وین به سبب زیاده خواهی و رویکرد غیرمنطقی دولت بایدن در خصوص رفع تحریمهای ضد ایرانی و عدم ارائه تضمین در خصوص آینده برجام ابتر و ناقص مانده است ، باب منندز سناتور دموکرات مخالف برجام قصد دارد نقش کلیدی تری را جهت پیچیده سازی احیای توافق هسته ای با ایران ایفا کند. 

منندز در یکی از تازه ترین اقدامات خود در این خصوص،  بر اساس یک اصلاحیه‌ پیشنهادی، از وزارت خارجه آمریکا خواسته که پس از تایید مذاکرات در وین یا نتیجه‌گیری در مورد هرگونه توافق بین‌المللی یا سند غیر الزام‌آور که تاثیر مهمی بر سیاست خارجی ایالات متحده داشته باشد، طی پنج روز آن را به کنگره گزارش دهد.موافقان مذاکرات، اصلاحیه سناتور مندز را اقدامی در راستای «پیچیده‌تر شدن مذاکرات غیر مستقیم آمریکا با جمھوری اسلامی در وین برای احیای برجام» ارزیابی کرده‌اند.

در ذیل طرحی به نام "قانون رقابت استراتژیک " که توسط کمیته روابط خارجی سنا مشخص شود، باب منندز و جیم ریچ، اصلاحیه‌ای را پیشنهاد دادند که شرایط گزارش‌دهی موافقت‌نامه‌های بین‌المللی را به تفضیل شرح می‌دهد و البته شرایط را برای احیای توافقاتی مانند برجام پیچیده تر می سازد. ریچ و منندز که هر دو از مخالفان برجام هستند اعتقاد دارند دولت بایدن نباید به توافقات برجام سال 2015 بازگردد.منندز پیش‌تر نیز در سال 2013 و در جریان مذاکرات ایران با پنج به علاوه یک، خواهان تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات شده بود که با مخالفت اوباما مواجه شد.منندز هم‌چنین برای باطل کردن رویکرد دیپلماتیک فعلی دولت بایدن تلاش می‌کند با همکاری جمهوری‌خواهان سنا و کمیته امور عمومی رژیم صهیونیستی دولت بایدن را طوری تحت فشار قرار دهد که برخورد سلبی و سختی در مذاکرات داشته باشد و حتی از تعهدات مسلم و محض ایالات متحده در برجام عبور کند. 

اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اما سناتور  دموکرات کریس مورفی ادعا کرد که دولت بایدن مخالف این اصلاحات است.گفتنی است «قانون رقابت استراتژیک» در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده، اما هنوز تا تبدیل شدن به قانون فاصله زیادی دارد و نیازمند اصلاحات فراوانی از طرف مجلس سنا و مجلس نمایندگان است. از طرفی سرنوشت اصلاحیه پیشنهادی منندز و ریچ نیز چندان قطعی نیست.

نکته قابل تامل اینکه منندز با وجود مخالفت با اصل توافق هسته ای در سال 2015 میلادی ( در دوران ریاست جمهوری اوباما )، نسبت به خروج ترامپ از این توافق نیز معترض بود! ین سناتور دموکرات از نیوجرسی درباره خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ اظهار کرده بود که چنین اقدامی، این احتمال را تقویت می‌کند که تهران برنامه هسته‌ای اش را در آینده از سر گیرد و به روسیه و چین این فرصت را می‌دهد که به فروش سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهند، روابط اقتصادی‌شان را با ایران تقویت کنند و آمریکا و اتحادیه اروپا را نه تنها در خاورمیانه بلکه در دیگر مناطق مانند کره شمالی هم به چالش بکشند.

در هر حال، باب منندز سعی دارد بار دیگر همان نقش آفرینی سلبی خود را در قبال توافق هسته ای با ایران اعمال کند. اما در این میان نکته مهمی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت! بسیاری از مطالبات حقوقی، منطقی و معقولی که از سوی جمهوری اسلامی ایران و در مذاکره با اعضای ۱+۴ مطرح شده است ، به سدی به نام «کنگره آمریکا» برخورد کرده و دولت بایدن نیز با کمال تاسف و تاثر اعلام کرده است که قصد ندارد در مقابل مجلس نمایندگان و سنا (در پروسه رفع تحریم های ایران) ایستادگی کند! رابرت مالی مسئول تیم آمریکایی حاضر در نشست وین (که البته در مذاکرات مستقیم حضور ندارد)، خطاب به دیگر طرف های دخیل در برجام تاکید کرده است که بایدن نمی تواند برخی تحریمها را به دلیل لزوم نقش آفرینی کنگره رفع کند! حتی طرف آمریکایی وقاحت را به نقطه ای رسانده است که توانایی قانونی رئیس جمهور آمریکا جهت رفع فوری تحریم های  ضد ایرانی را منکر نشده و در عین حال، گفته است آقای بایدن قصد ندارد در همین سال اول ریاست جمهوری،خود را با جمهوری خواهان و حتی برخی دموکراتها بر سر بازگشت به برجام درگیر کند! بنابراین، ایران باید توافقی را بپذیرد که بتواند رضایت «کنگره»را نیز تامین کند! این مسئله به خوبی نشان می دهد که علی رغم برخی اختلاف مواضع بایدن و سناتورهای مخالف برجام مانند منندز، میان آنها تقسیم کار پنهانی و هدفمندی صورت گرفته است. هدف از این تقسیم کار، پیچپده سازی روند بازگشت به برجام و سخت کردن شرایط سیاسی و حقوقی ، با هدف امتیازگیری از ایران یا اجتناب واشنگتن از انجام تعهدات خود در قبال توافق هسته ای با کشورمان می باشد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها