کد خبر: 627729
تاریخ انتشار :

پیامدهای نظامی و امنیتی خروج آمریکا از عراق

یک کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: خروج آمریکا از عراق مانند اقدامی که در افغانستان صورت گرفت می تواند پیامدهای نظامی و امنیتی در منطقه داشته باشد و باعث فعال شدن نیروها و گروه های خرده تروریسم شود.

پیامدهای نظامی و امنیتی خروج آمریکا از عراق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن لاسجردی درباره پیامدهای خروج آمریکا از عراق براساس توافق بغداد-واشنگتن گفت: آنچه که اکنون مورد توافق آمریکا و عراق قرار گرفته این است که آمریکایی ها نیروهای نظامی خود را که درباره آن ها حساسیت و واکنش وجود دارد از عراق خارج کنند اما نیروهای آموزشی و دیپلماتیک را در عراق نگه دارند.

وی تصریح کرد: در توافق الکاظمی و بایدن صراحتا اعلام شد که آمریکایی ها عراق را ترک نمی کنند و در شرایط فعلی اگر ترک کنند تهدیدی به لحاظ نظامی و منطقه ای علیه آن ها خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: برخلاف تبلیغات رسانه ای، آمریکایی ها از عراق نمی روند بلکه تغییر فاز از لحاظ نظامی به دیپلماتیک خواهند داشت و می توانند از ابعاد نظامی و امنیتی در منطقه اثرگذار باشد زیرا در منطقه و خاورمیانه گروه های گریز از مرکز و یا تروریستی وجود دارند که در صورت خلأ قدرت و خالی شدن نیروهای نظامی امکان فعال شدن این خرده تروریسم ها وجود خواهد داشت و در نتیجه آمریکایی ها می توانند این موضوع را مانور داده و از این فضا بهره گیری کنند.

لاسجردی در ادامه اظهار کرد: در بده بستان قدرت های بزرگ می تواند تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال در صورتی که آمریکا تغییر رویه می دهد سایر قدرت ها را هم مجبور می کند که چنین اقدامی انجام دهند و آن ها باید بپذیرند مانند کاری که در عربستان و یا افغانستان کرد. لذا این تغییر و تحولات علاوه بر اینکه منطقه را تحت تأثیر قرار می دهند می تواند پیامدهای سیاسی، اقتصادی برای آمریکا داشته باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها