کد خبر: 627745
تاریخ انتشار :

عزم اصلاح‌طلبان برای تشکیل دولت سایه

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: اصلاح طلبان به عنوان مجموعه ای که دارای تخصص هستند و در وزارت خانه ها در سطوح مدیریتی و در جنگ مقدم بوده و هستند به راحتی می توانند دولت سایه تشکیل دهند.

عزم اصلاح‌طلبان برای تشکیل دولت سایه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمود میرلوحی در تحلیل خود از وضعیت اصلاح طلبان در سال های پیش رو و در شرایطی که شاهد یکدستی حاکمیت در قوای سه گانه هستیم، اظهار کرد: واقعیت این است که در قانون اساسی مصوب جمهوری اسلامی، آرا مردم و مراجعه به آرا عمومی و حق تعیین سرنوشت به خصوص در اصل ۵۶ تاکید شده است؛ حضرت امام هم فرمودند میزان رأی ملت است.

وی افزود: زمانی که به مرور این تصور و تفکرات در اواخر دهه اول انقلاب شکل می گرفت و جامعه روحانیت تهران می خواست برای کل کشور لیست دهد حضرت امام مخالفت کردند و گفتند شما فقط جامعه روحانیت تهران هستید و بعد هم نهیب زدند که اگر قرار شود فقط روحانیت بخواهد همه چیز را قبضه کند و تصمیم گیر شود، درست نیست حتی تمثیل کردند و گفتند بدتر از زمان قبل از انقلاب می شود و مخالفت کردند و پذیرفتند که وقتی جامعه روحانیت به همین مرحله رسید، دو قسمت شوند و مجمع روحانیون را عملا حضرت امام تایید کردند و مبلغی هم در مرحله اول و آغاز کارشان کمک کردند.

تک صدایی نمی‌تواند قابل تصور و تحقق باشد

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: دلیلش این بود که تک صدایی نمی تواند در یک جامعه دموکراتیک و مردم سالار قابل تصور و تحقق باشد مگر اینکه متاسفانه به سمتی برویم که بگوییم رأی زینتی و تزئینی است که بعضی از این جریان های اصولگرا متاسفانه گفتند و در تریبون نماز جمعه تهران هم آمدند و در مدتی سعی کردند این نظریه را تئوریزه کنند که اساسا انتخابات و رأی جایگاهی ندارد و یک الزام و تشریفات است.

میرلوحی ادامه داد: این یک نظریه ای است و بعد هم متاسفانه همین نظریه را با نظارت استصوابی در مقام عمل دنبال می کنند و کار را به جایی رساندند که تقریبا دیگر هر نظری الا یک نظریه را برنمی تابد و آن نظریه هم، نظریه ای است که باز آن هم در درون خودش الزاما به سمت تنوع و تکثیر می رود.

صدای تعارض در حاکمیت از همین حالا به گوش می‌رسد

وی خاطر نشان کرد: اصولگرایان در دولت آقای احمدی نژاد تا اواسط دولت اولش یعنی دو سال تقریبا هم صدا بودند ولی بعد از آن دیدید که کم کم این تنوع دیده و ضدیت ها و مناقشه ها آغاز شد. الان هم همینطور خواهد بود علی القاعده الان مجلس، دولت، قوه قضاییه، صدا و سیما، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... همه یکدست هستند اما برآورد بنده این است که اگر در آن دولت اصولگرا دو سال طول کشید تا تعارض ها و تفاوت ها عیان شود، اینجا علی القاعده شرایط گونه ای است که سه ماه یا شش ماه بلکه از همین الان هم می شود تعارض ها را شنید یعنی صدای این تفاوت ها و تعارض ها در تعیین شهردار تهران یا برای تعیین دولت سیزدهم، الان هم به گوش می رسد.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران گفت: گرچه ساختار این جریان تقریبا به گونه ای است که تصمیماتش به دور از چشم مردم است و از این جهت تجربه دارند ولی با این وصف اخبارش به بیرون نشت می کند و می شود شنید. به هر حال اینکه بقیه جریان ها چه وضعیتی پیدا خواهند کرد به این برمی گردد که بالاخره دولت سیزدهم و این یکدستی و هماهنگی که دارند، با رقبایشان و با سایرین و با اکثریت ۵۲ درصدی که شرکت نکردند -یا آن درصد رأی سفید و باطله هم ضمیمه کنیم و بگوییم عملا ۵۷ الی ۵۸ درصد کسانی که به جد همراهی اعلام نکردند و بخشی از آنها ساکت هستند- چگونه رفتار خواهند کرد؟

میرلوحی تصریح کرد: آیا میدان و فضا را باز خواهند کرد؟ آیا کاری که آقای رئیسی و آقای اژه ای کردند، تماس تلفنی با بعضی از اشخاص برقرار کردند و اظهار کردند که  ما بنا داریم فقط متکی به افرادی که اطراف ما و در ستادهای ما بودند، نباشیم، بخشی مربوط به این است. بخش دوم این است که افکار عمومی چه رفتار و چه موضعی را اتخاذ کند، به نظر می آید که با فضای مجازی و با ارتباطاتی که امروز در جامعه است، با شکل گیری گروه ها و دیدگاه های مختلف بعید است که جریان برنده انتخابات حتی بتواند مثل ۸۴ آن کاری را که آنجا و آن یکنواختی که در آنجا توانستند برای یک مدت محدودی داشته باشند در مقابل با رقبای خود داشته باشند.

جامعه مقابل تکرارِ دوران احمدی‌نژاد ساکت نمی‌ماند

وی افزود: دیدیم که آخر و عاقبت آن جریان به قطعنامه های متعدد شورای امنیت، تحریم های گسترده، تحریم نفت، تورم ۴۰ درصدی آخر دولت آقای احمدی نژاد و رشد منفی ۶.۸ درصدی رسید و وضع کشور آن شد. آیا اکنون دوباره جامعه آمادگی دارد که ساکت بماند تا دولت سیزدهم و مجلس یازدهم و مجموعه اصولگرایی آن روش را در پیش گیرند؟ من فکر نمی کنم. چه اصلاح طلبان و چه سایر نیروهای فعال در جامعه و چه مردم که الان شما ملاحظه می کنید فضای جامعه اگر در دولت آقای روحانی در سال ۹۶، ۶ ماه صبر کردند و حوادث دی ماه ۹۶ پیش آمد بعید است که این دفعه حتی جامعه منتظر بماند و ببیند که آیا اتفاقی می افتد یا نمی افتد.

دولت سیزدهم نمی‌تواند برجام را کنار بگذارد

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: به نظر می آید دولت سیزدهم باید اولویت هایی را که اعلام کرده مثل مسئله معیشت، تورم و مسائل از این دست حل و فصل کند و نمی تواند دومرتبه برجام را کنار بگذارد یا بخواهد دوباره شعارهای تند بدهد و تنش زایی کند؛ به نظر می آید اتفاقاتی از این دست علی القاعده باید بیفتد و جامعه انتظار دارد، توسط جریان اصولگرا دریافته شده باشد و بالاخره باید تکلیف برجام و FATF روشن شود و کمی تحریم ها کنار رود تا جامعه نفسی بکشد و مقداری تورم مهار شود و هر روز دغدغه گرانی دلار و سکه و .. از ذهن جامعه برداشته شود.

اصلاح‌طلبان «دولت در سایه» می‌شوند /مقابله با تکرار دورانِ احمدی نژاد

فضای گفت‌وگو در کشور شکل می‌گیرد، اگر...

میرلوحی یادآور شد: اگر چنین شود فضا، فضای آرامتری می شود و فضای گفتگو شکل می گیرد و دیگر نمی شود مطبوعات را بست، دیگر نمی شود فضای مجازی را تعطیل کرد، دیگر نمی شود مانع نقد و اظهار نظرها شد. اصلاح طلبان هم همانطور که در این دو دهه یعنی از ۷۶ تا کنون (در این ۲۵ سال اخیر) حضور داشتند طبیعی است که به عنوان یک جمعی که همواره سعی کردند کنار مردم باشند و بازتاب دهنده آرا و خواسته ها و مطالبات مردم باشند سعی خواهند کرد که مطالبات مردم را دسته بندی کنند البته با ملاحظاتی که وجود دارد، می بینید که شرایط سخت است، می بینید که مسئله آب در خوزستان چه پیامدهایی دارد و می تواند هر گوشه کشور آبستن حوادثی از آب، خشکسالی، کمبودها، مسئله تورم و گرانی نان و گرانی بنزین و هرچه از این حوادث است.

امیدواریم تندروها میدان‌دار نشوند

وی تاکید کرد: شما امسال با حدود ۵۰ درصد کسری درآمد کشور و دولت مواجه هستید، با خشکسالی مواجه هستید، در نیمه دوم سال با کمبود مواد غذایی ممکن است مواجه باشد گرچه آقای احمدی نژاد با آن همه دلارهایی که داشت متاسفانه وقتی که دولت را تحویل آقای روحانی داد سیلوهایش خالی بود. لذا امیدواریم تندروها خیلی میدان دار نشوند و عقلانیت و اعتدال اصولگرایی در واقع آن بخش معتدل ترها و عقلانی تر آنها در کابینه قرار بگیرند اگر چنان شود طبیعی است که فضای داخل هم در سطح بین المللی می تواند مواضع تنش زدایی و تفاهم داشته باشد، به سوی حل و فصل مسائل رود، کاهش تحریم ها پیش آید و در داخل می تواند کم کم مراجعه به افکار عمومی و دریافت نظرات مختلف اهل فن و نظر و کارشناسان و جامعه مدنی را شاهد باشیم و در نهایت باعث می شود به سمتی نرویم که تندی، تنش، صحبت های بلند از تریبون ها و .. ایجاد شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: چه بسا یک بخشی از گره های کشور باز شود البته تک صدایی درمان مسائل هیچ کشوری نیست، حتی کشورهایی که دیدیم مثل بلوک شرق و شوروی سابق را یادمان است و الان در دنیا هیچ کشوری نمی تواند به تک صدایی اتکا کند و به خصوص اگر آن صدای یکه صدای اکثریت نباشد، مستحضر هستید در کشورهایی که دموکراسی دارند در واقع دیکتاتوری اکثریت را هم نفی می کنند و می گویند باید حقوق اقلیت به رسمیت شناخته شود و دولت سایه تشکیل می دهند، اقلیت در کشورهای توسعه یافته، اقلیت ولو ۲۵ درصد رأی و حق اظهار نظر دارد و همه جا نظراتش دیده می شود.

تک‌صدایی در کشور محصول نظارت استصوابی است

به گفته میرلوحی، امروز این تک صدایی محصول نظارت استصوابی است و اکثریت در کنارشان نیست طبیعتا اینجا لازم است که نظر و دیدگاه اکثریت را بشنوند؛ اصلاح طلبان نشان هم دادند افراد نجیبی هستند و با همه تلخی ها و نامهربانی ها در این دوره ها باز هم اصل نظام، اصل کشور، اصل منافع و رفاه مردم، اصل رضایت و لبخند مردم را دنبال می کنند و اگر ببینند اوضاع بهتر می شود، گرانی ها برطرف می شود، مشکلی پیش نمی آید، حوادث درست مدیریت می شود و تلخی نیست طبیعی است که به دولت سیزدهم و این جریانی که فعلا همه چیز را در اختیار گرفته است، کمک خواهند کرد.

اصلاح‌طلبان دولت در سایه می‌شوند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان می توانند یک دولت در سایه تشکیل دهند یا خیر، اظهار کرد: بله، طبیعی است. اکنون بنیاد باران، آقای خاتمی و دولت اوهستند و مجلس ششمی ها و وزرا هر ماهه جلسات بسیار مؤثر و خوبی پیش از شیوع کرونا داشتند و عملا کنار قضایا هستند و الان هم باز دولت آقای روحانی و به قول بعضی از دوستان حلقه نیاوران از قبل حزب اعتدال و توسعه را داشتند و می توانند با دوستانشان باشند و احزابی که هستند اطرافیان مرحوم آقای هاشمی و حزب کارگزاران و عملا نیروهای اطراف آقای کروبی و حزب اعتماد ملی نیروهای فعالی در کشور هستند، پس چرا نشود؟ باید بشود و می شود.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران ادامه داد: مگر می شود نسبت به مسائل بی تفاوت بود؟ بالاخره منطق دنیا و روش و شاخص هایی که در دموکراسی در کشورهایی که مردم سالاری و دموکراسی مطرح هست اساسا تک صدایی امکان ندارد و یک مفهوم غریبه و خیلی عجیبی است ولی در کشور ما همه شعار مردم سالاری می دهیم و در کنار آن متاسفانه نظارت استصوابی را می گوییم و نظارت استصوابی هم تا جایی دامنه اش را گسترش می دهند که آقای لاریجانی هم در آن قرار نمی گیرد و آقای جهانگیری و ده ها چهره دیگر مثل آقای پزشکیان در مجلس و آقای شریعتمداری و .. را رد می کنند.

وی تاکید کرد: معلوم است که است که نمی توانیم بپذیریم این تک صدایی مطلوب است یعنی همه جامعه و همه دیدگاه ها و همه اقوام و همه اصناف بپذیرند، مگر چنین چیزی میسر است؟ چه کسی می تواند چنین ادعایی را در فضای دنیای کنونی داشته باشد؟ این فضا انقدر گزاف و باور ناپذیر است که هرکسی بگوید به او می خندند. مگر می شود تک صدایی را پذیرفت؟ حتی اگر این مشارکت ۷۰ درصد هم بود نباید یک چنین ادعا و کار غیر مدبرانه ای را کسی تصور کند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: طبیعی است که باید نظرات و حقوق همه شنیده شود خصوصا که این روزها صداها خیلی بلند است و نمی شود صداها را پوشاند، با فضای مجازی و امکاناتی که امروزه وجود دارد مگر می شود صدا را پوشاند؟ در گذشته تنها رسانه صدا و سیما بود و ده نفر در میدان فلسطین جمع می شدند و چهارتا مقوا جلوی  نمازگزارانی که از دانشگاه تهران خارج می شدند می گرفتند و شب هم صدا و سیما می گفت مردم تهران با این مساله موافقت یا مخالفت کردند اما الان اینگونه نیست.

میرلوحی یادآور شد: وقتی می گوییم «مردم» نظرات آنها معلوم است و بالافاصله آن صنف یا آن شهر یا آن جنس همه نظراتشان را اعلام می کنند و مواضع و بیانیه هایشان منتشر می شود و در دسترس همه قرار می گیرد. بنابراین الان تک صدایی عملا نه تنها راه حل نیست بلکه معجزه هم نمی کند، بعضی از دوستان فکر می کنند می شود با این شیوه معجزه کرد و نارسایی هایی که دولت آقای روحانی داشت را الان می شود بعد از یکی دو هفته حل کرد. بله! درست است متاسفانه در کشور ما مقداری اختیارات و توزیع قدرت طوری شده است که می بینید بخش های انتصابی و صدا و سیما و شورای نگهبان تا الان به گونه ای عمل کرده اند که همانطور یک FATF را مجمع تشخیص الان دو سال است در دست انداز انداخته در حالی که نباید اینطور باشد و در هر کدام از این ساختارها اگر قانون اساسی درست رعایت شود FATF اینگونه در دست انداز نمی افتد؟

اجماع ملی و اجماع سیاسی کار سختی شده است

وی تصریح کرد: اصلا چرا باید برجام در دست انداز بیفتد؟ چرا مسائل اقتصادی ما امروز اینگونه است؟ متاسفانه اجماع ملی و اجماع سیاسی کار سختی شده است. شاید برای مدتی از این جهت اشکال نداشته باشد و امیدواریم این اجماع باعث شود گره ها باز شوند. چیزی که الان می بینیم متاسفانه این است که انگار عجله دارند تا ده گره اضافه کنند و می خواهند فضای مجازی را تعطیل کنند و می خواهند قوانین انتخاباتی را به سمت و سویی ببرند یعنی آن چیزی که از قبل گفته می شد که ما(مجلس و دولت) می خواهیم اجماع داشته باشیم تا مسکن و معیشت را حل کنیم و تورم را مهار کنیم و تحریمها را از بین ببریم، الان در عمل دیده می شود که گویا اولویتها چیز دیگری است و عجله آنها این است که چراغها را خاموش کنند و نورافکن ها را ببندند بلکه تاریک شود و مسائل دیده نشود.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران تاکید کرد: ما فکر می کنیم شرایط دنیا اجازه نمی دهد که تک صدایی بخواهد اعمال سیاستهای خاص خودش را به خصوص آنهایی که جامعه قبول ندارد و همراهی نمی کند یا بعضا مخالف است و مواضعش را از قبل اعلام کرده است، انجام دهد چون نمی شود. همه اینها فقط از بخش مثبت هم صدایی ممکن می شود نه از تک صدایی.

اصلاح طلبان مجموعه دارای تخصص هستند

میرلوحی در پایان گفت: اصلاح طلبان به عنوان مجموعه ای که دارای تخصص هستند و عملا در دولتهای مختلف حضور و در وزارت خانه ها در سطوح مدیریتی و در جنگ مقدم بوده و هستند چون ما معتقدیم اصلاح طلبان در جنگ خط مقدم جنگ بودند هرچند اینها این را انکار می کنند اما واقعیت این است که در دو دهه اول همین ها بودند که کشور و جنگ را اداره کردند لذا به راحتی می توانند دولت سایه تشکیل دهند و نقد کنند و یک جاهایی راه حل ها و طرح هایی به دولت و مجلس دهند و اگر آنها جایی اشتباه کردند اشتباهاتشان را به آنها تذکر دهند و مخالفت کنند و افکار عمومی را در مسائل مختلف تجهیز کنند، حتی اگر جایی لازم است افکار عمومی را برای حل مسائل به کمک بگیرند. بنابراین می شود این کار را انجام داد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها