کد خبر: 627761
تاریخ انتشار :

برگزاری مراسم هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما

شهر هیروشیمای ژاپن امروز جمعه شاهد برگزاری مراسم یادبود برای هفتاد و ششمین سالگرد وقوع اولین بمباران اتمی جهان علیه این شهر بود و شهردار هیروشیما از رهبران جهان خواست همانطور که علیه کروناویروس متحد هستند برای حذف سلاح‌های هسته‌ای نیز متحد شوند.

برگزاری مراسم هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کازومی ماتسوی، شهردار شهر هیروشیما از رهبران جهان خواست با همان جدیت تقابل با یک همه‌گیری که از سوی جامعه بین المللی به عنوان "تهدید علیه بشریت" تصدیق شده، متعهد به خلع سلاح هسته‌ای شوند.

ماتسوی اظهار کرد:تسلیحات هسته‌ای که برای پیروز شدن در جنگ‌ها تولید شدند در بردارنده تهدید نابودی کامل هستند که ما مطمئنا می‌توانیم به آن در صورتی که همه کشورهای با یکدیگر همکاری کنند پایان دهیم. هیچ جامعه پایداری در حالی که این تسلیحات به طور مداوم آماده برای کشتار کورکورانه هستند امکانپذیر نیست.

آمریکا اولین بمب اتمی جهان را در ۶ اوت ۱۹۴۵ روی هیروشیما فرو ریخته و این شهر را نابود کرد و ۱۴۰۰۰۰ نفر از مردم آن را کشت. آمریکا دومین بمب اتم را سه روز بعد روی شهر ناگازاکی ژاپن انداخت و تعداد ۷۰۰۰۰ نفر دیگر را نیز با آن کشت.  ژاپن در ۱۵ اوت تسلیم شده و به جنگ جهانی دوم و حدود نیم قرن تجاوز گری اش در آسیا پایان داد.

اما با این حال کشورها همچنان در دوره جنگ سرد نیز به ذخیره کردن تسلیحات هسته ای ادامه دادند و تا به امروز مناقشه بر سر تسلیحات هسته‌ای باقی است.

معاهده جهانی منع تسلیحات هسته ای در ماه ژانویه بعد از سال‌ها تلاش از جمله از سوی بازماندگان بمباران اتمی مذکور اجرایی شد. در حالی که بیش از ۵۰ کشور آن را تصویب کرده‌اند در این معاهده آمریکا و دیگر قدرت‌های هسته‌ای و همچنین ژاپن که از زمان پایان جنگ جهانی دوم باری دفاع از خودش متکی به چتر هسته ای آمریکا بوده، غایب هستند.

ماتسوی از دولت کشورش خواست فورا این معاهده را امضا و تصویب کند. او همچنین خواستار آن شد که ژاپن دست به میانجی گیری مفید بین کشورهای مسلح به سلاح هسته‌ای و کشورهای فاقد این تسلیحات بزند.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن که در مراسم برگزار شده در هیروشیما شرکت کرده، در صحبت‌هایش اشاره‌ای به این معاهده نکرده و به جایش بر لزوم اتخاذ یک رویکرد "واقع بینانه" تر برای ایجاد پیوند بین کشورهای مسلح به سلاح هسته‌ای و کشورهای فاقد این سلاح‌ها و تقویت ان.پی.تی تاکید کرد. سوگا بعدا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که برنامه‌ای برای امضای این معاهده ندارد.

او گفت: این معاهده نه فقط فاقد حمایت کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای از جمله آمریکا بلکه همچنین فاقد حمایت بسیاری از کشورهای که مالک تسلیحات هسته‌ای نیستند، است. آنچه مناسب است جستجو برای مسیر حمایت واقع بینانه‌تر از خلع سلاح هسته‌ای است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها