کد خبر: 627917
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جلال میرزایی

مشکل اصلی رئیسی کمبود منابع خواهد بود

جلال میرزایی جدا کردن اقتصاد و سیاست خارجی و نادید گرفتن ارتباط آن را برای دولت رئیسی دردسرساز دانست.

مشکل اصلی رئیسی کمبود منابع خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز- دولت رئیسی همین روزها تکلیف کابینه را نیز روشن کرده و رسما مشغول کار می‌شود. کارش اما برخلاف تصور خیلی‌ها چندان ساده نیست. حجم بسیاری از مشکلات در حوزه‌های مختلف روی هم انباشته شده و حل کردن هر کدام از مسائل نیز به مسائل دیگری بستگی دارد که همین وضعیت را پیچیده می‌کند. اولین گام برای شروع کار و حل گام به گام مشکلات اما شناخت دقیق مسائل و اولویت بندی دقیق آن است. به همین خاطر نیز در سلسله‌ گفت‌وگوهایی از کارشناسان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به بررسی چالش‌های اصلی و جدی در دولت سیزدهم پرداخته‌ایم تا بلکه به حکم رسالت رسانه‌ای خود کمکی به دولت جدید و به تبع آن جامعه و مردم کنیم.

جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله افرادی است که مورد پرسش قرار دادیم. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» اقتصاد و معیشت را اولویت اصلی کشور دانست و با تاکید بر اینکه حل مسائل این حوزه نیازمند رفع مشکل کمبود درآمد، راهکار را در گرو توجه به سیاست خارجی دانست.

میرزایی گفت: «جامعه درگیر مشکلات متعددی است که این مشکلات یا بحران‌ها یک شبه ایجاد نشده است و ریشه در سالیان گذشته دارد. در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی مشخصا مسائل بسیاری وجود دارد لذا آقای رئیسی کار ساده‌ای در پیش ندارد و با همه مشکلاتی که دولت‌های سابق به طرق مختلف با آن مواجه بودند را خواهد داشت. اصلی‌ترین مشکل نیز کمبود منابع است.»

وی افزود: «کشور به دلایل متعددی در بخش تولید ثروت عقب افتاده است و این مشکل در دولت رئیسی نیز به صورت جدی مطرح است. دقت داشته باشید اینکه تقاضاهای جامعه را دسته‌بندی و بیان کنیم، اینکه به هر منطقه‌ای می‌رود بگوید مردم حق دارند و این تقاضاها را دارند کار ساده‌ای است اما مشکل آن است که به این تقاضاها پاسخ دهد. مساله این است که برآورده کردن کدام یک از تقاضاها امکان‌پذیر است و کدام یک اولویت دارد. بررسی اینکه برآورده کردن کدام تقاضا چه بازخوردی دارد و چقدر رضایت ایجاد می‌کند، اهمیت دارد. دولت در این قسمت کار سختی دارد زیرا با کمبود منابع مواجه است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «بنابراین آنطور که برخی از تحلیلگران یا اطرافیان آقای رئیسی گمان می‌کنند که مشکل کشور چگونگی توزیع یا بازتوزیع ثروت نیست. الان دوره‌ای که احمدی‌نژاد آمد و با شعار عدالت دنبال مساله توزیع ثروت رفت، نیست. اگرچه آن تجربه هم تجربه موفقی نبود که بخواهد تکرار شود».

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «آقای رئیسی عمدتا در حوزه اقتصاد کار دشواری پیش رو دارد» گفت: «مشکلاتی مثل مدیریت نقدینگی، تورم و کنترل آن، کاهش بیکاری، پروژه‌های نیمه‌کاره، اوضاع مسکن و همچنین وضعیت معیشت و خورد و خوراک مردم جدی است و به همین خاطر انتظار می‌رود که آقای رئیسی به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای تمام تمرکز دولت را بر اقتصاد و معیشت بگذارد».

وی افزود: «آقای رئیسی برای سر و سامان دادن به اقتصاد نباید از بحث سیاست خارجی غافل شود. همان حوزه‌ای که آقای روحانی علی‌رغم تمرکز زیاد و تلاش‌های فراوان موفق نبود و اگرچه قدم‌هایی برداشت، در ادامه با مشکل مواجه شد. سیاست خارجی جدای از مساله معیشت و اقتصاد نیست. اینکه برخی در تیم آقای رئیسی فکر کنند که این ها را می‌توان مجزا کرد و یا ارتباط آنان را نادیده گرفت خود می‌تواند موجب تشدید مشکلات شود».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها