کد خبر: 627932
تاریخ انتشار :

تاریخ برای ایران در حال تکرار / بین ایران و اسرائیل جنگ می‌شود؟

اسرائیل به دنبال حمله نظامی به ایران است امریکا به دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره است چرا مدام تاریخ برای ایران دائما در حال تکرار است؟ سوالی که در هر دولتی تازه نفس چه در امریکا چه در ایران پرسیده می‌شود جنگ می‌شود؟ مذاکره می‌شود؟ چه خواهد شد؟ تحریم‌ها لغو می‌شود؟

تاریخ برای ایران در حال تکرار / بین ایران و اسرائیل جنگ می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکسال پس از خروج آمریکا از برجام در پی فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا دست‌نوشته‌ای را عمدا مقابل دوربین خبرنگاران گرفت که حاکی از اعزام ناو لینکن به منطقه بود. اردیبهشت ۱۳۹۸ اوج فشار ایالات متحده به دولت روحانی برای مذاکره بود و درخواست‌های ترامپ برای یک دیدار به بن بست خورده بود. حالا یک کاغذ دست بولتون خودنمایی می‌کرد که بر روی آن نوشته شده بود: ناو هواپیمابر یو. اس. اس آبراهام لینکلن راهی خلیج فارس شد. بولتون در واکنش به این نوشته‌ای که در دست داشت گفت که الزاما به معنای جنگ با ایران نیست این یک هشدار است!

تاریخ برای ایران در حال تکرار است؟

اتفاق سال ۹۸ مشابه این اتفاق (اقدام عمد) زمانی بود که در هفته گذشته قبل از حوادث کشتی در دریای عمان بایدن در دیدار با الکاظمی عملا دست نوشته‌ای را مقابل عکاسان خبری گرفت که مضمون آن تهدید ایران بود.

دو اقدام مشابه علیه ایران آنهم در شرایط فعلی خبر از اتفاقی می‌دهد. پیام‌های که هردوی آن در راستای مذاکرات هسته‌ای بود و فشاری که آمریکا علیه ایران وارد کرده بود. بولتون اصرار بر مذاکره مجدد داد حالا بایدن با زبان دیپلماتیک‌تر به دنبال بازگشت به برجام است. توافقی که در وین حاصل شد، اما با مشکلاتی در ایران و در آمریکا مواجه شد. در داخل کشور طرح مجلس که یک درخواست فوق برجامی از مذاکره کنندگان ایرانی طلب کرد مانع از توافق نهایی شد و داخل امریکا نیز درخواست برای گسترده کردن مذاکرات برجامی اعم از موشکی و منطقه‌ای سبب شد که مذاکره کنندگان توافق نهایی را موکول به دور هفتم مذاکره کنند که همزمان با انتقال قدرت در ایران شد.

ایالات متحده در حالی این ایران را تحت فشار گذشته است که ظریف در اخرین نامه خود به دبیرکل سازمان ملل اسناد شش سال بدعهدی امریکایی‌ها را در دبیرخانه سازمان ملل ثبت کرد.

محمد جواد ظریف» در این نامه به «آنتونیو گوترش» افزود: ۶ سال پیش در همین روز شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه (۲۰۱۵) ۲۲۳۱ را تصویب کرد به رغم مخالفت‌های جدی و مشروع ما نسبت به بد رفتاری تاریخی شورای امنیت در قبال ایران - به ویژه در طور هشت سال تجاوز صدام حسین و همچنین در جریان یک بحران هسته‌ای غیر ضروری - ایران با شرکت در مذاکرات، حسن نیت خود را برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای نشان داد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ پس از ۱۳ سال مذاکرات پیچیده ایران و پنج عضو دائمی این شورا به علاوه آلمان برنامه جامع اقدام مشترک را منعقد کردند که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به آن قطعنامه ضمیمه شد.

ظریف تاکید کرد: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ خود تایید کرده است که انعقاد برجام نشان دهنده یک تغییر بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت است، هدف غایی ادعایی تمام قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت ملل متحد در مورد مساله هسته‌ای ایران دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک، است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد همچنین تاکید می‌کند که برجام موجب تقویت و تسهیل توسعه همکاری و تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران می‌شود و این که کشور‌های عضو باید توجه مقتضی به لغو تحریم‌ها داشته باشند. شرکت کنندگان برجام تاکید کردند که لغو تحریم‌ها از جمله منفعت اقتصادی ناشی از آن، بخشی اساسی از برجام است.

ظریف افزود: با این حال آمریکا با کمک و تشویق همدستان اروپایی خود، هرگز این‌ها و بسیاری از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را با حسن نیت اجرا نکرد، مشارکت کنندگان غربی برجام همچنان به استفاده از فشار اقتصادی برای دستیابی به اهداف سیاسی نامشروعی که در طی مذکرات طولانی و خسته کننده برجام نتوانسته بودند به آن دست یابند ادامه می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: ایران مواضع خود را در جلسه شورای امنیت در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ و بلافاصله پس از تصویب قطعنامه به وضوح بیان کرد با این حال تمام تعهدات خود ذیل برجام را با حسن نیت انجام داد که توسط گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی – حتی ۱۵ ماه پس از خروج غیر قانونی آمریکا – تایید شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: آمریکا و سه کشور اروپایی، بار‌ها سوء نیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره آن مفاد از طریق فشار اقتصادی و باج خواهی اعلام کرده اند، چنین مقاصدی – که به خودی خود نقض فاحش بند‌های ۲۸ و ۲۹ برجام است – به صورت خصوصی و حتی عمومی، پس از روز اجرایی شدن برجام بیان شده اند و توسط رییس جمهوری پیشین آمریکا ترامپ - و متاسفانه سه کشور اروپایی - از سال ۲۰۱۷ تکرار شده اند.

ظریف تصریح کرد: دولت بایدن دوباره با کمک و هم دستی سه کشور اروپایی از زمان آغاز به کار خود در ژانویه ۲۰۲۱ تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایرانیان را به عنوان اهرم فشار خیالی برای دستیابی به همان اهداف، داده است.

حادثه کشتی‌ها و امتیاز گرفتن غربی‌ها

قبل‌تر نیز کارشناسان حوزه دیپلماسی درباه تاخیر در روند مذاکرات هشدار داده بودند. ان‌ها معتقد بودند که اگر مذاکره به تاخیر بیفتند طرف غربی با زمان خریدن امتیاز بیشتری را از ایران طلب کرد خواهد کرد. این امتیاز نیاز به یک اتفاق داشت. اتفاقی از جنس تهدید‌های نظامی یا بار دیگر فصل هفتم منشور؟ طرف امریکایی به همراه همپیمانان اروپایی در هفته‌های گذشته بار‌ها این جمله را تکرار کردند و به تهران هشدار دادند که تا ابد فرصت مذاکره ندارید!

ان‌ها در حالی به تهران هشدار می‌دهند که رئیسی این روز‌ها مشغول چیدن کابینه است و هنوز مشخص نیست وزیر خارجه دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده چه کسانی هستند و آیا مذاکره را ادامه خواهند داد یا خیر؟ رئیسی در دو روز گذشته در صفحه توئیتر خود در پاسخ به این دل مشغولی‌ها نوشت: تحریم‌ها باید لغو شوند و هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند مورد حمایت ماست.

این روز‌ها حادثه دریای عمان و گرفتاری کشتی‌ها همگی گویا تکرار سال‌های دوره زمامداری ترامپ است. از همان روزی که وزیر خارجه ژاپن در دیدار با مقام معظم رهبری که برای میانجیگری آمده بود دریای عمان شاهد درگیری گسترده نفتکش‌ها شد چه این زمان که دولت بایدن همان روش را در پیش گرفته است.

تاخیر در مذاکرات وین سبب شده که آمریکا با زبان دیپلماتیک‌تر فشار حداکثری را علیه ایران ادامه دهد از فشار نظامی تا تحریم‌هایی که این روز‌ها چین را برای خرید نفت از ایران تهدید می‌کند.

زبان دموکرات‌ها

کلاس ادبیاتی و دیپلماتیک باراک اوباما را کمتر رئیس جمهوری در تاریخ امریکا داشته است. او که یکی از دموکرات‌ترین سیاستمداران آمریکایی بود و با ژست جهانی شدن در‌های دنیا را بار دیگر به روی یکدیگر باز کرد مسبب توافقی بود که امروز به نام برجام از ان یاد می‌شود. اما در دوره همان رئیس جمهوری که به دنبال دنیای عاری از جنگ و جهانی شدن در راستای صلح، دوستی و اقتصاد در حال گردش بود گروه‌های تروریستی در خاورمیانه با نام‌های مختلف یکی پس از دیگری اعلام موجودیت کردند.

مرز‌های ایران در خطر هجوم تروریستی قرار گرفت و اوباما مدام به طرف ایرانی هشدار می‌داد که همه گزینه‌ها روی میز است. بهار عربی در جریان بود و مشخص نبود که ایا ایران هم در این قطار قرار خواهد گرفت یا خیر تا اینکه سال ۲۰۱۵ برجام شکل گرفت و باقی قضایا.

دموکرات‌ها قانون پنبه سر بریدن را بسیار رعایت کرده اند بر خلاف جمهوریخواهان که همیشه شمشیر را از رو بسته اند. سیاستی که بایدن به مانند اسلاف خود در پیش گرفته خبر‌های خوشی از اینده و منطقه نمی‌دهد. فعال شدن داعش در افغانستان و تغییر ماهیت نظامیان امریکایی در عراق و همزمان هشدار به ایران و دست نوشته‌ای که روی به ایران می‌گوید: آمریکا آماده است تا به حملات (علیه خود در خاک عراق) واکنش نشان دهد. ‌ایران ⁩ باید توقف حملات (به نیرو‌هایی آمریکایی در خاک عراق) را مدنظر قرار دهد.

تاریخ برای ایران در حال تکرار است؟

به نظر می‌رسد دولت بایدن در صورت توقف مذاکرات سیاست فشار حداکثری را به شیوه دموکرات‌ها در پیش گرفته است

اول: همسایگان گرفتار تروریسم در افغانستان و عراق؛ تقویت شدن مجدد داعش و گروه جیش العدل در منطقه بلوچستان پاکستان هم‌مرز افغانستان و ایران و شبکه حقانی/طالبان به خودی خود شاید برای ایران تهدید نباشد، اما ممکن است پوششی شوند بر فعالیت‌های تروریستی داعش و دیگر گروه‌های فعال، کما اینکه طالبان این تجربه را با القاعده در زمان رهبری اسامه بن لادن تجربه کرده بود.

دوم: فشار نظامی در اب‌های خلیج فارس و ایران هراسی در دل عرب‌های منطقه

سوم: صدامیزاسیون کردن ایران

چهارم: کشاندن ایران زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل که تهران درطی سال‌های گذشته بدون شلیک یک گلوله توانست خود را از شر حمله نظامی گسترده خلاص کند.

نتیجه: دموکرات‌ها جنگ طلب‌تر از جمهوریخواهان؛ تاریخ جنگ‌ها این استراتژی را ثابت کرده است. حرف‌های آن‌ها روی کاغذ است به روش‌های مختلف... به هرحال به گفته مقام معظم رهبری «نه جنگ خواهد شد نه مذاکره»، اما ممکن است لغو تحریمی در کار نباشد و با شدت بیشتر علیه ایران ادامه پیدا کند که نیاز به یک واقعه برای توجیه افکار عمومی دارد و انهم شرور خواندن ایران در منطقه است با دست نوشته‌های تکراری...

منبع: خبرآنلاین

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها