کد خبر: 627995
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگو «نامه نیوز» با حمیدرضا ترقی

رئیسی نه احمدی‌نژاد می‌شود و نه روحانی

ترقی گفت: رویکردهای آقای رئیسی منطبق با رویکردهای احمدی‌نژاد نیست. شاخص‌های مورد نظر او نیز مبتنی بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است لذا فکر نمی‌کنم که کابینه اصلا شباهتی به دوران احمدی نژاد داشته باشد.

رئیسی نه احمدی‌نژاد می‌شود و نه روحانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – قرار بود که ابراهیم رئیسی لیست وزرای پیشنهادی خود را همزمان با تحلیف به مجلس اعلام کند اما این کار طی چند مرحله به تاخیر افتاد و در آخرین مرتبه به سه‌شنبه یا چهارشنبه این هفته موکول شد. همین است که گمانه‌زنی‌ها حول محور کابینه ادامه دارد. پیگیری اخبار غیر رسمی و پیش‌بینی اینکه کدام گزینه برای کدام سمت در نظر گرفته شده از یک سو و بررسی و پیش‌بینی کابینه از جهاتی کلی‌تر نیز از سوی دیگر. مثلا برخی تصور می‌کنند که کابینه او شبیه کابینه احمدی‌نژاد خواهد بود. برخی نیز از بی‌دردسر بودن فرایند رای اعتماد برای کابینه رئیسی سخن گفته و معتقد هستند که همسویی سیاسی دولت و مجلس کار وی را ساده خواهد کرد. این اما همه قضیه نیست و پیش‌بینی‌ها تا بررسی رفتار رئیسی با کابینه نیز پیش می‌رود. در این زمینه البته دو گمانه وجود دارد. رئیسی مثل احمدی‌نژاد خواهد بود و خودش شخصا به جای هر کدام از وزرا تصمیم می‌گیرد یا مثل روحانی که آنقد از هیات وزیران فاصله بگیرد که آن‌ها برای ملاقات با وی نیز چالش داشته باشند؟

برخی از تحلیل‌گران البته متعتقد هستند که رئیسی نه مثل احمدی‌نژاد خواهد بود و نه رئیسی. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی موتلفه یکی از همین افراد است. او حتی معتقد است که نگاه جریانی در تصمیم‌گیری مجلس در روند رای اعتماد به وزاری پیشنهادی جایی ندارد و هر آنچه هست مبتنی بر ارزیابی نمایندگان از کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی است.

ترقی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: « طبیعتا برخورد مجلس در درجه اول به این بستگی دارد که وزرا از چه مقدر کارآمدی لازم برای حل مشکلات بخش‌هایی که قرار است به آنان سپرده شود، برخوردار باشند. در درجه دوم نیز به این بستگی دارد که نمایندگان چقدر نسبت به توانمندی و کارآمدی آنها اطمینان حاصل کنند».

وی تاکید کرد: «قطعا نگاه جریانی تاثیری در تصمیم‌گیری مجلس نخواهد داشت».

وی برخی گمانه‌ها مبنی بر شباهت کابینه رئیسی با کابینه محمود احمدی‌نژاد را رد کرد و گفت: «من فکر نمی‌کنم شباهتی وجود داشته باشد. رویکردهای آقای رئیسی منطبق با رویکردهای احمدی‌نژاد نیست. شاخص‌های مورد نظر او نیز مبتنی بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است لذا فکر نمی‌کنم که کابینه اصلا شباهتی به دوران احمدی نژاد داشته باشد».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ابراهیم رئیسی از نظر رفتار با کابینه بیشتر شبیه احمدی‌نژاد است که در کار وزرا دخالت می‌کرد یا روحانی که حتی وقت ملاقات به آنها نمی‌داد؟ گفت: «روحیه آقای رئیسی، تعامل و هم‌افزایی و هدایت همراه با کنترل است لذا فکر می‌کنم که اولا به هیچ وجه مثل آقای احمدی‌نژاد روحیه تمرکز گرایی صرف و دخالت در ریز مسائل را ندارد و سعی می‌کند به کسی که اعتماد کرده، اختیار هم در حوزه فعالیت و کار خود بدهد. اما قطعا رصد و دقت نسبت به صحت عملکرد هر کدام از وزرا را نیز خواهند داشت تا چنانچه ناتوانی در او احساس کنند، بتواند به موقع برای رفع کار آمدی وارد عمل شود.  

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها