کد خبر: 628119
تاریخ انتشار :

عربستان دست به دامان القاعده شد

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان برای فرار از شکست و جلوگیری از سقوط مارب به دست نیروهای انصارالله بار دیگر به نیروهای القاعده متوسل شدند.

عربستان دست به دامان القاعده شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

منابع آگاه در شهر مارب امروز (سه شنبه) به آژانس مطبوعات یمن گفتند که نیروهای ائتلاف ده‌ها تن از اعضای القاعده را از عربستان به این شهر آوردند. 

این منابع گفتند: نیروهای ائتلاف دهها شبه نظامی گروه تروریستی القاعده  از جمله خارجی‌هایی که لباس افغانستانی ها  را پوشیده بودند از عربستان به مارب آوردند.  

آن‌ها افزودند که این نیروها به وسیله سه دستگاه اتوبوس مسافربری بزرگ که از طریق گذرگاه مرزی «الودیعه» بین یمن و عربستان وارد شدند به مارب انتقال یافتند. 

به گفته این منابع،  مراسم استقبال از این نیروها در خانه «شیخ علی بن حسن بن غریب» رهبر حزب اصلاح در مناطق «آل شبوان » در صحرای عبیده در شرق شهر مارب انجام شد. 

آژانس مطبوعات یمن اضافه کرد که اتکای نیروهای ائتلاف به عناصر داعش و القاعده چیز جدیدی نیست زیرا از پنج سال گذشته نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در بیشتر درگیری‌ها به آن‌ها تکیه کرده‌اند همانگونه که گزارش‌های بین المللی و محلی، مشارکت نیروهای القاعده در کنار سربازان ائتلاف در نبرد با نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن را فاش کرده است. 

منابع در شهر مارب با اشاره به اینکه  وابستگی نیروهای ائتلاف به القاعده و داعش امروزه بیشتر از گذشته است، افزودند:  این گروه‌های تروریستی یکی از بازوان عربستان و اخوان المسلمین هستند که  در موارد بحرانی مورد استفاده نیروهای ائتلاف قرار می‌گیرند. 

به گفته این منابع، جنگجویان قبیله‌هایی که در جنگ یمن در کنار نیروهای ائتلاف قرار گرفته اند به طور علنی پی برده‌اند که نیروهای ائتلاف و رهبری حزب اصلاحات پشت گروه‌های تروریستی داعش و القاعده ایستاده‌اند و همین موضوع موجب اختلاف بین آن‌ها شده است و بسیاری از مردم شهر مارب این نیروها که برای خرید بطری آب و آب میوه به ایستگاه «بن معیلی» وارد شده بودند را از این ایستگاه بیرون کردند.  

آژانس مطبوعات یمن اضافه کرد که انتقال نیروهای القاعده از عربستان به یمن برای کمک به نیروهای ائتلاف پس از شکست شکننده این نیروها در جبهه‌های حومه شهر مارب انجام می‌شود. 

انتقال نیروهای القاعده از عربستان به استان مارب  و استفاده نیروهای ائتلاف از آن‌ها در جنگ یمن در حالی انجام می‌شود که " محمد عبدالسلام " رئیس هیات مذاکره کننده صنعا و سخنگوی جنبش انصارالله یمن دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن به دروازه‌های شهر راهبردی مأرب رسیده‌اند. 

وی تاکید کرد: آن دسته از کسانی که در مأرب مشغول نبرد هستند از ساکنان استان مأرب نیستند بلکه گروه‌های خاصی هستند که دشمنان آن‌ها را از نقاط مختلف در این استان گردهم جمع کرده‌اند. 

پیشتر نیز گزارش‌هایی از حضور نیروهای القاعده و داعش در کنار نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در جبهه‌های جنگ یمن منتشر شده بود. 

منابع قبیله‌ای در استان مارب در ۱۶ ژوئن به «آژانس مطبوعات یمن» گفته بودند که نیروهای ائتلاف با استفاده از عناصر القاعده درصدد گشودن جبهه‌های جدیدی در استان البیضا هستند.  

   «عبدالکریم الحوثی» وزیر کشور دولت نجات ملی یمن نیز مرداد سال گذشته گفته بود که ائتلاف سعودی از عناصر داعش و القاعده برای جنگ علیه نیروهای یمنی استفاده می‌کند.  

عربستان همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف بیش از پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.  

در طول این سال‌ها هزاران شهروند یمن که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند، بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست داده‌اند.  

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها