کد خبر: 628125
تاریخ انتشار :

بایدن دست عربستان را در حملات ۱۱ سپتامبر رو می‌کند

رسانه‌‎های آمریکایی می‎گویند که جو بایدن با بررسی دوباره نقش عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر به برج‎های دوقلو موافقت کرده است.

بایدن دست عربستان را در حملات ۱۱ سپتامبر رو می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«جو بایدن»، رئیس جمهور  آمریکا  از اقدام وزارت دادگستری این کشور برای بازنگری مجدد اسناد مربوط به نقش عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر خبر داد.

به گزارش «دیلی میل»، نزدیک به هزار و ۸۰۰ آمریکایی که تحت تاثیر حملات ۱۱ سپتامبر قرار گرفتند، از جمله اعضای خانواده قربانیان و بازماندگان، به بایدن اعلام کردند که در هیچ یک از رویداد‌های بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر حاضر نشود مگر اینکه اسنادی که به طور بالقوه ارتباط دولت عربستان را با ۱۱ سپتامبر نشان می‌دهد، فاش کند.

بایدن، می‎گوید «دولت من متعهد است تا حداکثر شفافیت را بر اساس قانون تضمین کند.»

به گفته وی، «من از اقدام وزارت دادگستری که شامل تعهد برای بررسی مجدد اسنادی است که پیشتر توسط دولت مخفی شده بود، و انجام این کار در اسرع وقت، استقبال می‌کنم.»

نزدیکان قربانیان و بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر که نزدیک به ۳ هزار نفر بر اثر آن کشته شدند، در نامه‌ای که با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد این حملات منتشر شد، این درخواست را مطرح کردند.

عربستان پیشتر مدعی شد که هیچ نقشی در این حملات نداشته، چرا که عاملان آن از هواپیما‌های ربوده شده استفاده کردند.

همچنین سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست خانواده قربانیان واکنشی نشان نداده است.

دفتر دادستان آمریکا در منهتن اعلام کرد که «اف بی آی» تصمیم گرفته است آنچه را که پیشتر اعلام کرده بود؛ مبنی بر اینکه چرا نمی‌تواند برخی از اطلاعات درخواست شده توسط خانواده قربانیان را منتشر کند، بررسی کند.

این اسناد شامل گزارش سال ۲۰۱۲ «اف بی آی» در مورد مشکوک بودن روابط بین مقام‎های دولتی سعودی و هواپیماربایان است.

پس از انتشار گزارش اطلاعاتی از سوی دولت فدرال در ماه مارس مبنی بر اینکه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار واشنگتن پست را تایید کرده، خانواده‌های قربانیان و بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر فشار عمومی را برای فاش شدن اسناد دخالت مقام‎های عربستان سعودی در این حملات، از سر گرفتند.

«جیمز کریندلر»، وکیل برخی خانواده قربانیان، می‎گوید «من و موکلانم امیدواریم اقدامات اف بی آی و وزارت دادگستری نشان دهنده این باشد که ما اسنادی را که سال‎هاست برای آن تلاش کرده‌ایم به دست خواهیم آورد.»

سال‎هاست که خانواده‌های قربانیان و وکلای آن‌ها شکایت دارند که آژانس‌های آمریکایی اسناد مربوط به ارتباط عربستان با مهاجمان حملات ۱۱ سپتامبر را مخفی می‌کنند.

منبع: الف

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها