کد خبر: 628274
تاریخ انتشار :

سنجاب ها قاتلان جدید مردم کالیفرنیا

وحشت طاعون در آمریکا / آیا یک پاندمی وحشتناک در راه است؟

در کالیفرنیای آمریکا یکی از قدیمی ترین دشمنان بشر که شاید بتوان آن را جد بزرگ همه پاندمی ها دانست مجددا ظهور کرده است. طاعون، قاتل قدیمی انسان ها بعد از مدتی دوباره سر و کله اش پیدا شده است.

وحشت طاعون در آمریکا / آیا یک پاندمی وحشتناک در راه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه همه دنیا نگران اپیدمی کرونا هستند و با واکسن های مختلف با سویه های متفاوت آن مقابله می کنند، در کالیفرنیای آمریکا یکی از قدیمی ترین دشمنان بشر که شاید بتوان آن را جد بزرگ همه پاندمی ها دانست مجددا ظهور کرده است. طاعون، قاتل قدیمی انسان ها بعد از مدتی دوباره سر و کله اش پیدا شده است.

طاعون در کالیفرنیا ظهور کرده است

7f7fa0f79bf94db9d9f76ad4e486b613

 بر اساس گزارش الجزیره قطر، روز 2 اگوست 2021 خطر گسترش طاعون در سرتاسر کالیفرنیا پخش شد. این خطر زمانی درک شد که محققان، جسد چند سنجاب صحرایی (chipmunks) را در منطقه لیک تاهو جنوبی (South Lake Tahoe) پیدا کردند. بررسی ها نشان داد که همگی این سنجاب ها بر اثر میکروب طاعون از بین رفته اند. طبق اعلام الجزیره، مقامات آمریکایی دستور داده اند این منطقه و مناطق جنگلی مشابه که سنجاب های فراوانی دارند به مدت 5 روز بسته و قرنطینه شوند تا خطر شیوع طاعون از بین برود.

سازمان بهداشت کالیفرنیا گفته که باکتری کشنده سنجاب ها از نوع یرسینیا پستیس (Yersinia pestis) بوده که همان باکتری است که طاعون را به وجود می آورد.

همچنین الجزیره به نقل از منابع آمریکایی گزارش داده  که باکتری پیدا شده در سنجاب ها جدید نیست و گویا باکتری طاعون سالها در جنگل های منطقه لیک تاهو وجود داشته است. در این مدت هم هر از چندگاهی، سر و کله طاعون در این منطقه پیدا می شده است. در سال 2005 بود که خبرگزاری ها از ابتلای چند نفر از اهالی کالیفرنیا به طاعون خبر دادند. با این حال، ترس دانشمندان این است که ورود میکروب طاعون به بدن سنجاب ها باعث جهش و قوی تر شدن باکتری ها شده و آن را تبدیل به یک پاندمی وحشی و خطرناک کند.

طاعون از جمله بیماری هایی است که هنوز هم در آمریکا وجود دارد و طبق ادعای الجزیره سالانه 7 آمریکایی را به کام مرگ می کشاند. باکتری طاعون فقط در کالیفرنیا پیدا نمی شود. طبق اعلام منابع آمریکایی، مناطق آریزونای شمالی، نیومکزیکو، جنوب کولورادو، جنوب اوریگان و مناطق غربی نوادا هم سالانه شاهد ابتلای برخی انسان ها و حیوانان به طاعون هستند.

طاعون چیست و چگونه انتقال می یابد؟

b938f8fb8804494b3142f81eeaaa0541

طاعون از جمله بیماری های مشترک انسان و حیوان است و معمولا از طریق جوندگانی مانند موش و سنجاب به انسان ها منتقل می شود. در واقع نوعی کک که در بدن جوندگان یافت می شود از طریق لمس یا زبان و چنگال حیوانات به بدن انسان وارد شده و این کک هم که حامل باکتری یرسینیا پستیس است از طریق پوست انسان را به طاعون مبتلا می کند.

اروپا و جهان سالها با طاعون درگیر بوده است. مشهورترین نمونه طاعون که هنوز هم تن بسیاری را می لرزاند  در قرن 13 میلادی ظهور کرد و در سرتاسر اروپا شایع شد. این طاعون که با نام "مرگ سیاه" شناخته می شود نیمی از جمعیت اروپا را به کام مرگ کشاند و چنان کشنده بود که برخی از شهرهای بزرگ اروپا مانند میلان و پاریس را خالی از سکنه کرد.

در قرن 19 واکسن طاعون توسط یک پزشک و محقق اوکراینی به نام والدمار ولف هافکین کشف شد و در مناطق مختلف به گروه های متفاوت تزریق شد. از آن زمان تا کنون، طاعون بسیار کمتر از گذشته افراد را به کام مرگ می کشاند. این کشندگی کمتر به خصوص به علت داروهای مختلفی است که برای این بیماری تجویز می شود. در حال حاضر مبتلایان به طاعون از چند آنتی بیوتیک قوی مصرف می کنند و این بیماری بر اثر همین داروها پس از یک یا دو هفته از بین می رود.

با این حال، طاعون در قرن 21 همچنان در دنیا وجود دارد. این بیماری البته بیشتر در مناطق روستایی قاره آفریقا شیوع دارد. به علت ضعف بهداشت و ارتباط زیاد روستاییان این منطقه با جانوران و همچنین نبود داروی کافی طاعون سالانه چند صد آفریقایی را به کام مرگ می کشاند اما حتی در این مناطق هم هرگز به مانند قرون گذشته تبدیل به یک پاندمی وسیع نمی شود.

هشدار مقامات کالیفرنیا به شهروندان

آنطور که پزشکان گفته اند ارتباط با حیوانات اصلی ترین راه انتقال طاعون است. مقامات کالیفرنیا با مشاهده مرگ سنجاب ها به همه شهروندان هشدار داده اند که در این مدت به حیوانات وحشی نزدیک نشده و به خصوص به لاشه آنها دست نزنند. همچنین حیوانات خانگی نیز باید سریعا معاینه شوند و کارت سلامت دریافت کنند. به جز این، به علت انتقال طاعون از راه کک های پوستی، مقامات کالیفرنیا از مردم خواسته اند با وجود وضعیت آب و هوایی بد، پیراهن بلند بپوشند و از پوشیدن تی شرت یا لباس هایی که همه بدن آنها را نمی پوشاند اجتناب کنند.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها