کد خبر: 628392
تاریخ انتشار :

حسین نوش‌آبادی مطرح کرد

برخورد با سفرای روسیه و انگلیس خواست مردم ایران

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی گفت: برخورد با سفرای روسیه و انگلیس که با انتشار یک عکس احساسات جامعه را جریحه‌دار کردند، خواست مردم ایران است.

برخورد با سفرای روسیه و انگلیس خواست مردم ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، حسین نوش آبادی، روز جمعه در واکنش به رفتار غیرمتعارف سفرای کشورهای روسیه و انگلیس در جمع خبرنگاران توضیح داد: بر اساس حقوق دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۱ وین و سایر اسناد بین المللی که مورد توافق اکثریت کشورهای جهان بوده و به تصویب سازمان ملل متحد نیز رسیده است، ارتکاب رفتار و اعمال‌ مغایر با وظایف دیپلماتیک و سواستفاده از مصونیت اعطایی دولت پذیرنده، جرم تلقی شده و موجب تنبیه مامور دیپلماتیک کشور فرستنده خواهد شد.

وی افزود: بر اساس ماده ۹ کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، رفتارهای مغایر با وظایف دیپلماتیک توسط ماموران سیاسی کشور فرستنده، این حق را برای کشور میزبان، ایجاد می کند که مامور خاطی را احضار و در صورت تشخیص وی را به عنوان عنصر نامطلوب معرفی و ضمن سلب مصونیت سیاسی او، خاتمه ماموریت وی را اعلام کند.
وی اظهار داشت: حقوق دیپلماتیک، یکی از شاخه‌های حقوق بین‌الملل است که هنجارها و قواعد ماموریت‌های دیپلماتیک را بیان می‌کند و بر اساس آن روابط سیاسی میان دولت ها، انتظام و سامان می‌یابد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گرفتن عکس با اغراض مشکوک و غیر قابل توجیه و انتشار آن در سطح عمومی را رفتاری بر خلاف شئونات دیپلماتیک دانست و برخورد دولت فرستنده را با مامور خاطی، غیر قابل اجتناب خواند.
رئیس کمیته کشورهای تحریمی و مقابله با سیاست یک جانبه گرایی آمریکا، با اشاره حضور رهبران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی سابق در سال ۱۹۴۳ میلادی( ۱۳۲۲ هجری شمسی) در تهران و برگزاری کنفرانس تهران، در سفارت‌خانه شوروی سابق، بدون حضور و تحقیر شاه، گفت: دیگر دوره‌ی تحقیر ایران و ایرانی تمام شده است و ملت ایران ۴۲ سال قبل با شعار نه شرقی و نه غربی، به حاکمیت بیگانگان در این کشور پایان داده‌اند.
نوش‌آبادی تأکید کرد: مردم ایران اجازه نمی دهند تا ماموران دیپلماتیک چند کشور، خاطرات تلخ تسلط بیگانگان و تحقیر ملت ایران را در هشتاد سال گذشته را به تمسخر گرفته و موجب خدشه دار شدن احساسات پاک ملت سرافراز ایران مقتدر شوند.
وی اقدام مناسب و قاطعِ دستگاه دیپلماسی کشور در برخورد با این‌پدیده‌ی زشت را مورد انتظار ملت بزرگ ایران دانست و بر عزم جدی مسئولان حوزه بین الملل کشور، برای تامین منافع ملت ایران، تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران منتشر شد که در آن «سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس به سفارت روسیه در تهران رفته و در همان محلی که روزولت، چرچیل و استالین در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردند، با سفیر روسیه عکس یادگاری گرفته است.  

انتشار این عکس سبب واکنش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشور و همچنین «محمد باقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها