کد خبر: 628403
تاریخ انتشار :

یک فعال سیاسی پاسخ داد

ایران و عربستان هم در بغداد مذاکره می‌کنند؟

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: هیئت بلند پایه‌ای از عربستان در اجلاس سران منقطه شرکت خواهد داشت، همچنین محمد بن سلمان در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد و ممکن است در حاشیه اجلاس دیدار‌هایی بین تهران و ریاض انجام شود، عراق مایل است میزبانی این نشست را بر عهده داشته باشد.

ایران و عربستان هم در بغداد مذاکره می‌کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
به گزارش نامه‌نیوز، حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل منطقه درباره دعوت عراق از ایران برای شرکت در نشست سران منطقه‌ای در بغداد، گفت: با توجه به اینکه عراق در یک طرح ابتکاری با مصر و اردن، همکاری و قطب جدیدی را آغاز می‌کند، این اجلاس مهم است که می‌تواند کشور‌های همسایه عراق را با همکاری‌ها و پیمان‌های جدید هم سو کند.

وی افزود: عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی خود هم است که بسیار اهمیت دارد و آقای الکاظمی هم درصدد است از این فرصت برای تجدید و تحکیم روابط خود با ایران استفاده کند.

کنعانی مقدم با اشاره به سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به ایران، گفت: وقتی وزیر خارجه عراق به ایران سفر و با مقامات عالی رتبه کشورمان دیدار کرد در حقیقت درصدد بود که در دیدار با رئیسی، او را برای شرکت در این اجلاس ترغیب کند و وزن این اجلاس را افزایش دهد، البته با توجه به اینکه سید ابراهیم رئیسی در آستانه تشکیل دولت و گرفتن رای اعتماد وزرا از مجلس است، بعید می‌دانم که فرصت برای این سفر داشته باشد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: به احتمال زیاد هیئت‌های عالی رتبه‌ای از ایران در اجلاس سران منطقه حضور خواهند داشت و می‌توانند در مسیر تحکیم روابط و پیوستن به مناسبات منطقه‌ای اثر گذار باشند.

وی درباره میزبانی عراق از دیدار‌های ایران و عربستان، اظهار کرد: هیئت بلند پایه‌ای از عربستان در اجلاس سران منقطه شرکت خواهد داشت، همچنین محمد بن سلمان در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد و ممکن است در حاشیه اجلاس دیدار‌هایی بین تهران و ریاض انجام شود، عراق مایل است میزبانی این نشست را بر عهده داشته باشد تا روابط ایران و عربستان را به هم نزدیک کند. اما بعید است آقای رئیسی در این شرایط به این سفر برود، لذا احتمالا این مذاکرات  ایران و عربستان در سطح پایین تری انجام خواهد شد.

گفتنی است فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق که به تهران سفر کرده، بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه عراق با تسلیم دعوتنامه نخست وزیر کشورش به حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، برگزاری "نشست کشور‌های همسایه عراق" را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و گفت که این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشور‌های منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود. امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفتگوی کشور‌های منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها