کد خبر: 628501
تاریخ انتشار :

دردسرهای کابینه رئیسی

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه سطحی، جناحی و صفر و صدی به کابینه رئیسی نباید داشت.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محسن کوهکن در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور اظهار کرد: انتخاب کابینه با پیچیدگی ها و واقعیت هایی روبرو است که همه روسای جمهور را درگیر خود می کند. در گذشته این پیچیدگی ها وجود داشته و در آینده هم وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: فرض کنید رئیس جمهور منتخب براساس تمام معیارهای لازم، تمام گزینه هایی که اشخاص و گروه ها به او معرفی کرده اند را بررسی می کنند و به یک جمع ۳۰ نفره می رسد، اما همه آن ها متولد زنجان، تبریز، اصفهان یا تهران هستند. آیا او می تواند بدون در نظر گرفتن مصلحت دیگری، همه آن افراد را انتخاب کند، در این شرایط رئیس جمهور می تواند بگوید که کابینه خود را براساس معیارهای لازم بررسی کرده و به این افراد رسیده است؟ آیا او می تواند مصالح دیگری را در نظر نگیرد؟ بنابراین چنین پیچیدگی هایی در انتخاب هیأت وزیران وجود دارد و باید به این نکته هم توجه شود که در انتخاب هیأت وزیران باید اتحاد و انسجام که خمیرمایه موفقیت دولت است در نظر گرفته شود. بنابراین اولین نتیجه گیری این است که ما نباید صرفا براساس معیارهای کمی در مورد کابینه به جمع بندی رسیده و در مورد آن ها قضاوت کنیم.

کوهکن درباره پیر یا جوان بودن کابینه هم خاطر نشان کرد: نیروی جوان و باتجربه هم محاسن و هم معایبی دارند. البته من معتقدم نیروی جوان را نباید صرفا در مقوله سن و سال خلاصه کرد. دلیل من هم فرمایش مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی است که فرمودند این شهید روحیه جوان و جهادی داشت. جوان بودن یعنی احساس پاک و مردم نگر در فرد نمرده باشد و او در مسئولیتی که دارد، تلاش کند تا حداکثر خدمت را با بهترین کیفیت و بدون منت بر مردم انجام دهد. بنابراین نباید نگاه یک بُعدی در این زمینه داشت که فرد کم تجربه است. برخی از همین جوانان هستند که فهم دقیقی از مسائل دارند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه وظیفه وزیر مدیریت تشکیلات وزارتخانه است، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته وقتی یک فرد تغییر می کند، خروجی آن دستگاه ۷۰ درصد تغییر نمی کند، زیرا همه امور به یک فرد مرتبط نمی شود. اما ما همه چیز را به یک فرد مثلا رئیس جمهور یا وزیر مرتبط کرده ایم و تصور می کنیم که رئیس جمهور براساس اختیاراتی که دارد به تنهایی می تواند همه مشکلات را حل کند. مسئولان هم در دامن زدن به این تفکر و باور مسئول هستند. فرد خودمحور که خود را عقل کل می داند، به هر وزارتخانه ای آسیب می زند اما فردی که از نظرات کارشناس استفاده می کند، می تواند مفید باشد.

وی در ادامه گفت: من معتقدم مجلس کانون اشتباه درباره صلاحیت وزرا است. این اشکال در همه مجالس وجود داشته است که گاهی روش های سطحی، سلیقه ای و سیاسی معیار بررسی صلاحیت ها می شود و کمتر به برنامه ها و ویژگی های شخصیتی به طور همزمان توجه می شود. گاهی ویژگی های فردی بیشتر مد نظر است تا برنامه ها. من معتقدم اگر فرد ساختارمدار باشد حتی اگر ضعف شخصیتی هم داشته باشد موفق تر از کسی است که خودمحور است.

کوهکن خاطر نشان کرد: اگر نگاهی صفر و صدی به کابینه رئیسی وجود نداشته باشد مجلس می تواند به برخی از وزرا نمره قبولی بدهد، برخی را با شرط و شروط بپذیرد و برخی را هم نپذیرد. در هر حال مهم این است که نگاه مجلس برنامه محور، کارشناسی شده، به دور از سطحی نگری و به دور از نگاه های جناحی باشد. در این شرایط مجلس می تواند تصمیمات مناسبی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها