کد خبر: 629076
تاریخ انتشار :

فارین پالیسی:

خیانت زشت پاکستان و آمریکا به مردم افغانستان !

ایالات متحده در سال 1990 از افغانستان خارج شد و پاکستان را متولی آینده‌ی افغانستان کرد. امروز، همان اشتباه تکرار می‌شود. زمانی که طالبان بار دیگر افغانسان را به پایگاه عملیات سازمان‌های مدرن تروریستی اسلام‌گرا تبدیل کرد، واشنگتن فقط باید خودش را سرزنش کند.

خیانت زشت پاکستان و آمریکا به مردم افغانستان !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

11. از 10 تا 20 درصد قراردادهایی که در افغانستان باقی ماند، ایالات متحده تقریبا به کارآیی هیچ یک از آنها اهمیت نداد. اگرچه فساد در افغانستان رواج دارد، سازمان بازرسی کل ویژه بازسازی افغانستان همواره موارد فساد سرسام‌آور توسط شرکت‌ها و افراد آمریکایی شاغل در افغانستان را شناسایی می‌کند. در بسیاری از موارد، شرکت‌های آمریکایی حتی از افغان‌ها کلاهبرداری کرده‌اند.

12. واشنگتن همانطور که از مقابله با پاکستان خودداری و سعی کرد تا مسائل امنیتی افغانستان را با کمترین هزینه پیش ببرد، همانطور هم دولت افغانستان را برای به اصطلاح مذاکرات صلح با طالبان مجاب کرد. دولت افغانستان بیش از هر کس دیگری می‌دانست که نمی‌تواند به طالبان و مربیان پاکستانی آنها در زمینه‌ی عمل به تعهداتشان اعتماد کند.

13. چشم‌انداز مذاکرات صلح برای واشنگتن اهمیت بسیاری داشت، زیرا امیدوار بود که داستان انتقال قدرت پوششی باشد برای پنهان کردن شکست ایالات متحده. در واقع موضوعی برای بحث وجود نداشت: دولت افغانستان متعهد به حاکمیت قانون اساسی - از جمله انتخابات – بود؛ در حالیکه طالبان افغانستان متعهد به لغو قانون اساسی و مخالفت با انتخابات به‌عنوان اقدامی غیراسلامی بود. طالبان از چشم‌انداز روند صلح به عنوان یک عقب‌نشینی بهبوددهنده برای احیا و استقرار نیروهای خود در هنگامه‌ی خروج نیروهای آمریکایی استفاده کرد.

14. با به بن‌بست رسیدن گفتگوهای ساختگی در مارس 2020، دولت ترامپ تهدید کرد که در صورت عدم بازگشت دولت افغانستان به میز مذاکرات از ارائه کمک دو میلیارد دلاری به این کشور خودداری خواهد کرد. 

15.آمریکا همچنین دولت اشرف غنی را وادار کرد تا بیش از 5 هزار زندانی گروه طالبان را در ازای بازگشت چندصد مقام دولتی گرفتار در بند طالبان آزاد کند. 

16.به‌علاوه، ایالات متحده غنی را برای لغو یا به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری 2019 تحت فشار گذاشت تا خواسته‌های طالبان مبنی بر انحلال دولت به عنوان شرط صلح و جایگزینی آن با دولت موقتی که طالبان در آن سهیم باشد، محقق شود. 

17. ایالات متحده در سال 1990 از افغانستان خارج شد و پاکستان را متولی آینده‌ی افغانستان کرد. امروز، همان اشتباه تکرار می‌شود. زمانی که طالبان بار دیگر افغانسان را به پایگاه عملیات سازمان‌های مدرن تروریستی اسلام‌گرا تبدیل کرد، واشنگتن فقط باید خودش را سرزنش کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها